تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
6

همگرایی بخش خصوصی هرمزگان برای توسعه صادرات غیرنفتی

  • کد خبر : 21005
  • 15 مرداد 1399 - 10:42
همگرایی بخش خصوصی هرمزگان برای توسعه صادرات غیرنفتی
با همت اتاق‌های بازرگانی و اصناف مرکز استان هرمزگان، ظرفیت‌ها و چالش‌های تشکیل و فعالیت میز صادرات اصناف با هدف توسعه صادرات غیرنفتی استان بررسی شد.

به گزارش هرمزگان امروز: در نخستین جلسه مشترک هم‌اندیشی میز صادرات اصناف هرمزگان به درخواست اتاق اصناف و به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن بررسی ظرفیت‌های صنفی صادراتی استان، چالش‌ها و موانع و البته ظرفیت‌های قانونی مغفول مانده صادراتی استان توسط اعضای حاضر در این نشست مشترک مورد بحث قرار گرفت.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در این نشست ضمن تحسین‌برانگیز خواندن اقدامات اتاق بازرگانی بندرعباس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور، اظهار کرد: طبق ماده ٧٨ قانون نظام صنفی با تکیه‌بر ظرفیت‌های عظیم استان هرمزگان با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی و صنوف فعال میز صادرات اصناف تشکیل و فعالیت خود را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی آغاز خواهد کرد.

عبدالمجید جلالی با اشاره به تمرکز صادرات در بخش‌های دولتی از وجود مشکلات متعدد برای بخش خصوصی در زمینه صادرات و بازگشت ارز دولتی گلایه کرد و افزود: خود تحریمی حاکم بر تجارت استان و کشور ضربات جبران‌ناپذیری را برای تجار و بازرگانان استان در پی داشته است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران در ادامه بر ضرورت تقویت گفتمان بخش خصوصی با همت اتاق‌های سه‌گانه اصناف، بازرگانی و تعاون استان تأکید کرد و گفت: افزایش تعاملات بین اتاق‌های سه‌گانه استان با هدف درخواست مطالبات بخش خصوصی از دولت در دستور کار قرارگرفته شده است.

جلالی با تقدیر از رئیس اتحادیه استانی فرش دستباف خواستار ثبت برند استانی فرش بافته‌شده در استان هرمزگان شد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: علم کسب‌وکار به سمت فروش مجازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حرکت است و بایستی از ظرفیت آموزشی اتاق بازرگانی و دیگر نهادهای متولی بهره‌مند گردیم.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس در این نشست مهم‌ترین اصل در حوزه صادرات را بازاریابی دانست و عنوان کرد: متأسفانه عده کثیری از صادرکنندگان استان بعد از صادر کردن کالای خود به دنبال بازاریابی هستند.

محمدرضا صفا با بیان اینکه علم تجارت و کسب‌وکار به سمت فضای مجازی در حال حرکت است، گفت: بایستی با استفاده از این ظرفیت عظیم و همچنین آموزش و آماده‌سازی زیرساخت‌ها، محصولات و برندهای هرمزگان را در بازارهای منطقه و جهانی معرفی کنیم.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس فرصت پیش‌آمده برای توسعه صادرات با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مغتنم دانسته و از هیچ تلاشی جهت ایجاد بازارهای جدید برای کالاهای صادراتی استان دریغ نخواهد کرد.

صفا با درخواست از سازمان‌های مربوطه برای ایجاد و راه‌اندازی تجارت خرد در قالب طرح پیله‌وری و کارت مرزنشینان اضافه کرد: طبق اسناد و آمار موجود در دهه ۶٠ میزان تجارت پیله‌وری هرمزگان به کشورهای منطقه بیش از تجارت رسمی بوده است و بایستی این فرصت را برای توسعه میزان صادرات محلی مجدداً احیا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس در ادامه با گلایه از عدم توسعه زیرساخت‌های صادراتی بنادر غرب استان، خاطرنشان کرد: در پی تشدید تحریم‌های به وجود آمده برای کشور دوست و همسایه قطر و فراهم شدن بازار جدید و جذاب برای تجار ایرانی به‌ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر، بایستی سازمان‌های متولی تمام توان خود را برای توسعه زیرساخت‌های بندری و صادراتی در این بخش به کاربندند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تنها راه قطع دست دلالان فرش دستباف در هرمزگان را آشنایی دقیق با بازارهای هدف و استفاده از تبلیغات گسترده و راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی دانست و افزود: تا زمانی که از بسترهای موجود برای برندسازی و معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی به بازارهای هدف بهره‌مند نشویم، حذف دلالان از این بخش امکان‌پذیر نیست.

صفا از استقبال اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس نسبت به صدور کارت عضویت اتاق برای فعالان صنفی و متقاضیان این امتیاز خبرداد و بیان کرد: آموزش‌های لازم را نیز جهت افزایش دانش تجارت برای فعالان این حوزه با برگزاری سمینارها و همایش‌های آموزشی با در نظر گرفتن تخفیفات ویژه برای جامعه اصناف در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس از لیبل‌گذاری و تجاری‌سازی صادرات و محصولات صادراتی به‌عنوان مهم‌ترین اقدام این بخش یاد کرد و گفت: طبق قانون ایجاد دفتر و یا سرای بازرگانی برای تسهیل در امر صادرات کالاهای هرمزگان در کشورها و بازارهای هدف در دست اقدام قرارگرفته است.

در ادامه رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نیز در ادامه با ارائه گزارشی از صادرات صنوف تولیدی کشور، اظهار کرد: در حوزه تولیدات قنادی، شیرینی، شکلات و خشکبار ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات وجود دارد که متأسفانه از این ظرفیت به‌درستی استفاده‌نشده است.

مجید میری با اشاره به انجام صادرات محصولات تولیدی اصناف به کشورهای منطقه افزود: تشکیل و راه‌اندازی میز صادرات اصناف با هدف ساماندهی صادرات کالاهای تولیدشده در این بخش و با مدیریت اتاق‌های اصناف سراسر کشور انجام‌گرفته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با بیان اینکه در هرمزگان تاکنون صادرات محصولاتی نظیر فرش و گلیم، پوشاک محلی و صنایع‌دستی به کشورهای منطقه به‌صورت غیررسمی انجام می‌گرفته است، خاطرنشان کرد: آمار رسمی از صادرات اصناف استان وجود ندارد اما برای همه روشن است که ظرفیت‌های عظیم صادراتی در این بخش موجود است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=21005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.