تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
7

پروژه‌های آبخیزداری، راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت

  • کد خبر : 9208
  • 31 شهریور 1398 - 11:49
پروژه‌های آبخیزداری، راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به موقعیت خشکسالی و کم آبی کشور فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت است.

به گزارش هرمزگان امروز:، ابوالقاسم حسین‌پور در کارگاه آموزشی با رویکرد اهمیت آبخیزداری در کنترل و پخش سیلاب ویژه فرمانداران و بخشداران استان زنجان با اشاره به اینکه اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در همه نقاط کشور فعال است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور در سال‌جاری زیر پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌های حوزه آبخیز کشور از محل صندوق توسعه ملی و سایر منابع مکمل آن زیر پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری در سیل‌های اخیر مشخص شد، گفت: در مناطقی که پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده بود خسارات ناشی از سیل به حداقل رسید.

حسین‌پور اظهار کرد: آنچه که در سیاست‌های محوری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دنبال می‌شود، اصل رضایت‌مندی مردم و جوامع محلی است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار حوزه آبخیز کشور در حال اجرا است، افزود: در بخش کنترل و پخش سیلاب ۱۸۰ طرح در نقاط مختلف کشور به مناسبت هفته دولت سال‌جاری افتتاح و یا به بهره‌برداری رسید.

وی به حرکت در مسیر مدیریت ریسک سیل تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد موضوع مدیریت سیلاب باید به موضوع اقدامات پیشگیرانه باشد و فعالیت‌های حفظ منابع طبیعی و همچنین اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش خسارات سیل و پیشگیری از سیلاب گامی موثر و مهم به شمار می‌رود.

حسین‌پور به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارگیری ایران در پهنه خشک اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی در ایران موضوع سیلاب یک فرصت است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیز می‌توان خطرات سیل را به فرصت تبدیل کرد.

وی از تدوین برنامه‌ای در قالب آبخیزداری و کنترل سیل در سطح حوزه‌های مشرف به مراکز جمعیتی شهرها و روستاهای کشور با وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران خبر داد.

حسین‌پور حفظ خاک، احیای پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان‌ها، پرآبی چاه‌ها و قنات‌های خشک، کاهش پدیده گرد و غبار، پایداری فعالیت‌ها و استمرار رونق تولید را از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=9208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.