تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
7

پایش سواحل جزیره قشم انجام شد

  • کد خبر : 8812
  • 25 شهریور 1398 - 13:42
پایش سواحل جزیره قشم انجام شد

در این پایش که در محدوده آبهای بین جزیره قشم و جزیره لارک انجام شد ، آلودگی نفتی در سطح آب مشاهده نگردید درحالی که تاربال های نفتی در سایزهای مختلف در طول خط ساحلی جزیره لارک و قشم به وضوح قابل مشاهده بود.

به گزارش هرمزگان امروز ، صادق رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست قشم بابیان اینکه : پیرو گزارشات صیادان و جوامع محلی جزیره قشم به تاریخ بیستم شهریور در خصوص آلودگی ساحل بصورت گلوله های قیری(تاربال) به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش شد جهت بررسی آلودگی گشت و کنترل ساحلی و دریایی توسط یگان اداره حفاظت محیط زیست قشم و با حضور رئیس اداره محیط زیست دریایی استان هرمزگان و تیم کارشناسان دریایی این اداره کل انجام شد.

در این بازدید آلودگی محیط زیست دریایی با ترکیبات نفتی کاملا محرز گردید که منشاء آن نامعلوم و در حال بررسی می باشد. با توجه به اینکه ترکیبات نفتی بواسطه ی عوامل جوی و تابش نور خورشید به ساحل های ماسه ای و سنگی چسبیده اند و بصورت تاربال (گلوله های قیری)کاملا مشاهده می باشد که غالب ساحل های سنگی درگیر تاربال ها می باشند.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم، در همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش اقدام به نمونه برداری آب دریا از نقاط مختلف بخصوص از نوار ساحل جنوبی و ارسال نمونه آب به واحد آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان اقدام نموده است ودر تاریخ بیست چهارم شهریور مجددا اقدام به نمونه برداری آب دریا و رسوب کف دریا بوسیله دستگاه گرپ از نقاط مختلف دریا و همچنین جزیره لارک صورت گرفته شده است که نمونه های آب و رسوب به آزمایشگاه محیط زیست استان جهت سنجش و آنالیز ارسال گردید که نتایج تا دو روز آینده به سمع آحاد جامعه خواهد رسید.

گفتنی است :

در خصوص منبع ایجاد آلودگی موجود و میزان خسارات زیست محیطی وارده با توجه به شواهد موجود امکان پذیر نبوده و نیاز به انجام آزمایشات پیشرفته نفتی و چندین ساعت غواصی در نواحی حادثه جهت بررسی دقیق و برآورد میزان خسارت می باشد. از اعلام نظر قطعی و تخصصی قبل از بررسی های تکمیلی ،آزمایشگاهی و میدانی جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، خودداری می گردد.

همچنین برنامه جهت پاکسازی سواحل با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد قشم با مواد نانو کیت گرین ژل در حال بررسی می باشد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=8812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.