تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

مجموع کشفیات معدنیِ هرمزگان به ۸۸ میلیون تن رسید

  • کد خبر : 51971
  • 20 اسفند 1402 - 20:57
مجموع کشفیات معدنیِ هرمزگان به ۸۸ میلیون تن رسید

استاندار هرمزگان با اشاره به رشد ۴۵ درصدی در صدور پروانه کشف و کسب رتبه نخست کشوری در صدور گواهی کشف، گفت: مجموع کشفیات معدنیِ استان در سال ۱۴۰۲ به ۸۸ میلیون تن رسیده است.

به گزارش هرمزگان امروز به نقل از اداره کل روابط‌عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی در آخرین جلسه امسال شورای معادن استان، با بیان اینکه در ابتدای دولت سهم معدن در اقتصاد استان نیم درصد بود، اظهارداشت: امسال در حوزه معادن توفیقات بسیاری کسب شد و یکی از سال‌های خوب ما در این حوزه بود چنانچه ۴ پهنه بزرگ معدنی که سال‌ها معطل بودند عملیات اکتشافی‌شان انجام شد.

وی افزود: در پهنه‌های غرب، سیلیس باغات، جازموریان و شمال بشاگرد عملیات‌های اکتشافی قابل توجهی انجام شد که امیدواریم در سال آتی با توجه به ذخایر قابل توجهی که به آن خواهد رسید اقتصاد مناطق اکتشاف شده را دگرگون کند.

استاندار هرمزگان عنوان‌کرد: استان هرمزگان طی سال ۱۴۰۲ موفق شد در حوزه پروانه‌ کشف رشد ۴۵ درصدی را ثبت کند و در صدور گواهی کشف نیز با رشد ۴۳ درصدی برای نخستین بار رتبه نخست کشوری را کسب کند که کاری بزرگ در حوزه معدن به شمار می‌آید.

دوستی اضافه‌کرد: گواهی‌ِ کشف‌های صادر شده در سال ۱۴۰۲ نسبت سال ۱۴۰۰ که سال شروع به کار دولت است ۲.۵ برابر شده و از ۱۷ فقره به بیش از ۴۰ فقره رسیده است ضمن اینکه امسال ۸۸ میلیون تن مجموع کشفیات معدنی استان هرمزگان بوده است و نزدیک به ۳۵ درصد نیز رشد صادرات مواد معدنی از استان ثبت شده است.

وی رشد محقق شده در صادرات مواد معدنی را حاصل برنامه‌ریزی دقیق دانست و گفت: در ابتدای دولت تمرکز ویژه‌ای بر روی تکمیل و بهره‌برداری بندر تخصصی خمیر گذاشتیم و فقط برای تکمیل جاده‌ دسترسی یک واحد بزرگ معدنی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه کردیم که امروز خودش را در افزایش صادرات مواد معدنی نشان می‌دهد.

رئیس شورای معادن هرمزگان، با تاکید بر ممنوعیت خروج کانی‌های اکتشاف شده از استان تصریح داشت: فرآوری محصولات معدنی باید در استان انجام شود تا در ایجاد اشتغال برای مردم استان نقش ایفا کند.

دوستی همچنین تعریف جانمایی جدیدی برای مرکزیت فولادی استان را لازم دانست و ابزارداشت: منطقه فین یکی از گزینه ها برای این مهم است بر همین اساس مطالعات امکان‌سنجی این امر آغاز خواهد شد تا در صورت داشتنِ استعدادهای لازم مقدمات استقرار صنایع فولادیِ جدید در فین فراهم شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به سیلیسِ موجود در باطله‌های کنستانتره نیز افزود: فناوری‌هایی وجود دارد که می‌تواند سیلیس را از باطله‌ها جدا کند از این رو با توجه به نیاز توسعه صنعت شیشه استان به سیلیس لازم است مقدمات ورود این تکنولوژی‌ها به کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی اکتشافات زنجیره هماتیت استان را بالغ بر یک میلیون تن معرفی کرد و از فعالان بخش معدن استان برای ورود به این بخش دعوت کرد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=51971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.