تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
1
یک کار مثبت از مهدی دوستی

قراردادهای اجاره بها واحدهای مسکونی در هرمزگان به صورت خودکار ، یک سال تمدید می شود + شرایط خاص

  • کد خبر : 47663
  • 23 دی 1402 - 20:36
قراردادهای اجاره بها واحدهای مسکونی در هرمزگان به صورت خودکار ، یک سال تمدید می شود + شرایط خاص
در این مصوبه که به امضای مهدی دوستی رسیده است آمده : همان گونه که مستحضرید افزایش قابل توجه رشد اجاره بهاء در سالهای اخیر و به تبع آن وقوع اختلافات عدیده بین مالکین و مستاجرین اماکن مسکونی موجب بروز تنشهای اجتماعی و همچنین طرح دعاوی متعدد تخلیه و سایر دعاوی راجع به حقوق طرفین در مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف در سطح کشور گردیده است.

به گزارش هرمزگان امروز با توجه به افزایش اجاره بها واحدهای مسکونی در هرمزگان بالاخره مهدی دوستی به عنوان استاندار هرمزگان صدای شکستن کمر اجاره نشین ها را شنید و طی یک نامه به رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ، مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران در خصوص مدیریت رشد اجاره بهای مسکن را ارسال و خواهان همکاری دستگاه قضایی در خصوص اجرای این مصوبه توسط شعب دادگاه و شوراهای حل اختلاف شد.

در این نامه که به امضای مهدی دوستی رسیده است آمده : همان گونه که مستحضرید افزایش قابل توجه رشد اجاره بهاء در سالهای اخیر و به تبع آن وقوع اختلافات عدیده بین مالکین و مستاجرین اماکن مسکونی موجب بروز تنشهای اجتماعی و همچنین طرح دعاوی متعدد تخلیه و سایر دعاوی راجع به حقوق طرفین در مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف در سطح کشور گردیده است.

از این رو سران سه قوه در هفتاد و دومین جلسه شورای عالی هماهنگ اقتصادی در مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۸درخصوص «مدیریت رشد اجاره بهای مسکن که به تأیید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) رسیده است طی نامه شماره ۵۷۳۵۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ معاون اول محترم رئیس جمهور تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ و برای اجرا به وزارتخانه های مرتبط و سایر مبادی ذی ربط ابلاغ نموده اند:

با توجه به افزایش قابل توجه رشد اجاره بهاء در بهار سال ۱۴۰۱ سقف رشد اجاره بهای واحدهای مسکونی و استثنائات آن به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می گردد.

ماده (۱) کلیه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ به استثنای موارد مندرج در ماده ۲ به صورت خودکار تا زمان تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی و حداکثر به مدت یک سال و حداکثر با نرخ های زیر نسبت به قراردادهای موجود تمدید می گردد

شهر تهران و سایر کلان شهرها ۲۵ درصد
سایر شهرها ۲۰ درصد

ماده ۲ – موارد استثناء شده از تمدید خودکار اجاره نامه ها به شرح ذیل تعیین می گردد:

۱- در صورتی که مالک ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را به صورت رسمی یا در سامانه املاک و اسکان ثبت نموده و کد رهگیری دریافت نموده باشد.

۲- اگر مالک برای بازسازی یا تعمیر از مرجع ذی ربط مجوز اخذ نموده باشد.

۳- در صورتی که مستأجر در دوره اجاره قبلی با تشخیص شورای حل اختلاف یا مرجع قضایی، نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام ننموده باشد.

۴- عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره بهاء معادل درصدهای مصوب توسط مستأجر.

۵- در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره براساس تشخیص شورای حل اختلاف یا مرجع قضایی نیاز داشته باشد.

۶- در صورتی که مالک صرفاً دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تأیید شورای حل اختلاف یا مرجع قضایی رسیده باشد.

تبصره ۱ – ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستأجر در شورای حل اختلاف یا مراجع قضایی اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری املاک و اسکان میباشد.

تبصره ۲ – مراجع قضایی و یا شوراهای حل اختلاف مکلفاند خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی موارد اختلاف و صدور رأی اقدام نمایند.

با عنایت به مراتب معنونه فوق و به منظور مدیریت رشد اجاره بها در شهرستانهای استان به ویژه شهرستان بندرعباس دستور فرمائید شعب دادگاه و شوراهای حل اختلاف سطح استان مطابق مواد فوق الاشعار اقدام لازم مبذول نمایند.

لازم به ذکر است این مصوبه توسط سران سه قوه در هفتاد و دومین جلسه شورای عالی هماهنگ اقتصادی در مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۸درخصوص «مدیریت رشد اجاره بهای مسکن که به تأیید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) رسیده است و طی نامه شماره ۵۷۳۵۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ معاون اول محترم رئیس جمهور این تصمیمات گرفته شده بود ، با این حال مشخص نیست چرا استاندار هرمزگان در این ۱۹ ماه از ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور ، این مصوبه را به صورت رسمی ابلاغ و دستور اجرای آن را نداده بود.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=47663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.