تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
3

عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰هکتاری هیدروپونیک در سیریک آغاز شد

  • کد خبر : 24604
  • 13 دی 1399 - 11:06
عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰هکتاری هیدروپونیک در سیریک آغاز شد
عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰هکتاری هیدروپونیک در منطقه پشتکوه سیریک آغاز شد.

به گزارش هرمزگان امروز، عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰هکتاری هیدروپونیک با حضور همتی استاندار هرمزگان، علی باقرزاده همائی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و جمعی از مسولین استانی در منطقه پشتکوه سیریک آغاز شد.

دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰هکتاری هیدروپونیک در روستای مهمانی منطقه پشتکوه سیریک، اظهار داشت: این گلخانه در فاز اول با وسعت ۱۰هکتار و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۲۱ هکتار گلخانه کشاورزی در سطح استان فعال است، از شناسایی و آماده سازی ظرفیت های جدید گلخانه ای در دشت بارق بشاگرد و شهرستان حاجی آباد خبر داد و افزود: با بهره برداری از این ظرفیت های جدید گلخانه ای، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در استان، ۱.۵میلیون تن افزایش پیدا می کند.

استاندار هرمزگان ضمن توصیه به کشاورزان برای توسعه کشت گلخانه ای، خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی استان دارای کیفیت بیشتر و تفاوت قیمت سه تا چهاربرابری با محصولات تولیدی در فضای باز هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان نیز اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ۳۲۰ میلیارد ریال است که ۸۰ درصد آن از محل تسهیلات گلخانه ای و ۲۰ درصد آورده خود متقاضی می باشد.

علی باقرزاده همائی ابراز داشت:با بهره برداری از فاز نخست این گلخانه ۵۰ هکتاری، برای ۲۰۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی همچنین در خصوص مزیت های کشت هیدرو پونیک اعلام داشت: صرفه جوئی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر، ،حذف خاک درنتیجه حذف بیماری ها، مصرف بهینه آب ، کاشت گیاه با تراکم بیشتری وتولید بیشتر، نبود خاک و علف هرز و ساده تر شدن عملیات کشاورزی ، حذف خاک و حذف آفات موجود در خاک ، کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا ، عدم وجود آلودگی خاک و آلودگی آب ، کنترل شیمیایی منطقه ی ریشه ، امکان پرورش گیاهان در تمام نقاط، امکان کشت مداوم یک گیاه معین در یک زمین ثابت بدون نیاز به آیش ،یکی شدن عمل آبیاری ، کود دهی وکاهش میزان ابتلا به بیماریهای ارگانیک و انگلی گیاهان از مزیت های کشت هیدرو پونیک می باشد.

این مسوول با بیان اینکه هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است، ابراز داشت: در روش هیدروپونیک ، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود، چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=24604
  • منبع : روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.