تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
7

زیربنای کتابخانه‌های عمومی هرمزگان به ۳۸ هزار متر مربع رسید

  • کد خبر : 17682
  • 29 اردیبهشت 1399 - 15:34
زیربنای کتابخانه‌های عمومی هرمزگان به ۳۸ هزار متر مربع رسید
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در خصوص روستاهای دوستدار کتاب در کشور نیز بیان داشت: انتخاب روستای ایسین در شهرستان بندرعباس به عنوان یکی از ۱۰ روستای برتر دوستدار کتاب در کشور یک موفقیت فرهنگی برای استان هرمزگان محسوب می‌شود.

به گزارش هرمزگان امروز مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: این میزان افزایش در راستای توجه به تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه کتابخانه‌ها و ضرروت بهره‌برداری کامل از فضای کتابخانه‌ها در سطح استان بوده که می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای و دانش روستای قلات پایین بندرعباس، خاتم‌النبیین خیرساز روستای تدرویه بستک، کتابخانه عمومی خیام و توحید و بازگشایی کتابخانه عمومی پیامبراعظم(ص) در این شهرستان و همچنین کتابخانه عمومی بقیه‌الله روستای طاشکوییه حاجی آباد اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری افزود: تنها در سال ۹۸ شاهد افتتاح ۴ کتابخانه در قشم و همچنین بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی شادروان نصرت ملایی و خاتم الانبیا پارسیان، شهید آوینی روستای وی بشاگرد و کتابخانه شهر هشتبندی بودیم که در دو ساله اخیر سهم قابل توجهی در ارتقا زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان هرمزگان داشته‌اند.

وی بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای بندرعباس با زیربنای یک‌هزار و ۱۹۰ مترمربع در ۳ طبقه بنا شده و مجهز به بخش‌های مخزن، سالن مجزا برای مطالعه خواهران و برادران، بخش کودک، نشریات، نابینایان و بخش مرجع و هم‌چنین کتابخانه خاتم‌النبیین خیرساز روستای تدرویه بستک از سوی یک خیر نیکوکار در فضایی به مساحت ۴۵۰مترمربع و ۲۰۰ متر زیربنا در ۲ طبقه با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال را از طرح‌های فرهنگی مهم استان در سال گذشته عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ادامه داد: آذرماه سال ۹۷ نیز ۲ کتابخانه عمومی توحید عالی احمدان و خیام کهتوییه در بستک افتتاح شد که کتابخانه عمومی خیام با زیربنای ۱۸۰ متر دارای بخش های مخزن، سالن مطالعه، بخش کودک و ۷ هزار نسخه کتاب با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و خیرین در روستای کهتویه که بیش از ۲ هزار نفر جمعیت دارد، ساخته شده است.

حجت‌الاسلام ذاکری گفت: شهرستان بستک به عنوان یکی از شهرستان‌های فعال در حوزه کتابخانه‌سازی محسوب می‌شود که هم‌اکنون دارای شش کتابخانه “ایثار روستای دهنگ، بعثت روستای هرنگ، شرفا شرفایی جناح، توحید روستای عالی احمدان، خیام روستای کهتوییه و پیامبراعظم” با ۲ هزار و ۵۳۸ عضو فعال و ۵۵ هزار و ۵۴۲ نسخه کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ادامه داد: تعداد کتاب‌خانه‌های این استان از ۶۸ کتابخانه در سال ۹۷ به ۷۸ کتابخانه در سال ۹۸ افزایش یافت و یک رشد ۱۷ درصدی در این بخش را شاهد بودیم.

وی در ادامه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی استان را بسیار ضروری دانست و گفت: توسعه کتابخانه‌های عمومی در راستای افزایش میزان مطالعه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در خصوص تکمیل کتابخانه عمومی مرکزی بندرعباس نیز گفت: این کتابخانه با توجه به طولانی شدن روند تکمیل آن با کمک پارک علم و فناوری هرمزگان و از محل منابع موجود در این حوزه انجام می‌شود.

ذاکری ادامه داد: هم‌چنین مجتمع کتابخانه‌ای شهرستان ابوموسی در سال جاری تکمیل می‌شود و پیگیری تکمیل تعدادی دیگر از طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه کتابخانه‌های عمومی نیز صورت می‌گیرد.

به گفته وی، درحال حاضر افزون ۷۵۶ هزار جلد کتاب و هم‌چنین بیش از پنج هزار صندلی در کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برای مطالعه وجود دارد.

حجت‌الاسلام ذاکری بیان داشت: در حال حاضر ۸۱ واحد کتابخانه عمومی در هرمزگان وجود دارد و افزون بر ۶۰ هزار نفر در هرمزگان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در خصوص روستاهای دوستدار کتاب در کشور نیز بیان داشت: انتخاب روستای ایسین در شهرستان بندرعباس به عنوان یکی از ۱۰ روستای برتر دوستدار کتاب در کشور یک موفقیت فرهنگی برای استان هرمزگان محسوب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در این باره به تقدیر استاندار از کتابدار روستای ایسین در شهرستان بندرعباس اشاره کرد و افزود: در نخستین نشست امسال انجمن کتابخانه‌های عمومی امسال استان که روز گذشته به ریاست استاندار هرمزگان برگزار شد و به دنبال انتخاب روستای ایسین به عنوان روستای دوستدار کتاب، استاندار  از زهرا پورحسن، مسوول کتابخانه‌ عمومی فرهیختگان روستای ایسین و علی حسن‌زاده، رییس شورای اسلامی روستای پشته ایسین بندرعباس تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام ذاکری اضافه کرد: استان هرمزگان دارای ۱۰۷ کتابدار شامل ۸۱ زن و ۲۶ مرد در ۷۶ کتابخانه است و  هم‌چنین دارای ۶۱ کتابخانه نهادی و ۱۵ کتابخانه مشارکتی است که از این تعداد ۵۰ باب در شهر و ۲۶ باب در روستا هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در خصوص دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز گفت: درحال حاضر افزون بر ۱۴ هزار نفر در استان مشارکت داشتند که نشان دهنده علاقه‌مندی بسیار خوب نسبت به مطالعه در این استان است.

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۲ عنوان کتاب در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال»، خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف سنی را به حضور مجازی در این ضیافت کتابخوانی دعوت کرده است.

علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد امسال فرصت دارند با مراجعه به آدرس‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir ضمن دریافت فایل کتاب‌ها در مسابقه شرکت کنند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=17682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.