تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
2

در سال ۱۴۰۱ استان هرمزگان ۳۰۰ روز هوای پاک و قابل قبول داسته است

  • کد خبر : 48134
  • 28 دی 1402 - 12:09
در سال ۱۴۰۱ استان هرمزگان ۳۰۰ روز هوای پاک و قابل قبول داسته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به مناسبت فرارسیدن هوای پاک در این گزارش خبری به اقدامات این اداره کل در خصوص موضوع هوای پاک پرداخته است

به گزارش اداره روابط عمومی واموررسانه حفاظت محیطزیست هرمزگان ، متن گزارس خبری حبیب مسیحی تاریانی در خصوص اهم اقدامات این اداره کل درموضوع هوای پاک بدین شرح می باشد:
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به مناسبت فرا رسیدن روز ملی هوای پاک اظهار کرد:
(بحران آلودگی هوا بکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود، از این رو، کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم به ویژه درشهر و  کشورهای صنعتی بوده است، لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عناوین مختلف در کشورهای مختلف نامگذاری شده  است که می توان به تعیین روز ملی هوای پاک ( ۲۹ دیماه )در کشورمان  اشاره کرد . درواقع نمادی از یک اقدام موثر فرهنگی برای ایجاد واحیای مسئولیت پذیری آخادجامعه ومسولین  در قبال داشتن  هوای پاک و همچنین برنامه ریزی مناسب مسئولین  در جهت کاهش آلودگی هوادر قالب  برنامه های کوتاه مدت وبلند مدت می باشد .
مسیحی تازیانی افزود: رعایت وساماندهی به  موضوعات  همچون: حمل ونقل عمومی ،پیگیری امورات اداری از طریق اپلیکیشن های خدمت رسان و  استفاده از خودروهای عمومی میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. که در این برنامه ریزهای مدونی انجام شده است .
وی  تصریح کرد:
 مشارکت مردم ومسئولان در امر درختکاری خود باعث شده است که همه خود برای کاهش آلودگی هوا و افزایش اکسیژن درختی مسئوا بدانند ودراین نهضت ملی مشارکت چشم گیری داشته باشند .
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان؛ در حوزه کاهش آلودگی هوا دولت مردمی بخشی از زیرساخت های مجوزها ونرم افزارهایی را ایجاد کرده است که در بروکراسی اداری رفت و آمد مردم کاهش پیدا کند و کارهای بسیار خوبی در زمینه استاندارد سازی سوخت انجام شده است که یکی از وظایف ادارات کل محیط زیست نیز نظارت ونمونه گیری و درنتیجه آتالیز دیتاهای بدست آمده از جایگاه هایی است که توزیع سوخت می باشد .
وی  با اشاره به اینکه در استان هرمزگان با دستوری که مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) و تکالیفی که دولت بر عهده ما مبنی بر کاشت درخت گذاشته اند، برنامه های جامعی شکل گرفته است، مسیحی گفت: بالغ بر ۶ میلیون تولید نهال و کاشت آن در دستور کار قرار گرفت و با کمک  مردم، جوامع محلی وصنایع مستقر در استان این اقدام مهم در حال انجام است که امیدواریم به اهداف بیشتری دست پیدا کنیم.
وی ابراز کرد: با توجه به اینکه  دراستان هرمزگان  گرد و غبار خیزی هستیم،   از کانون های داخل استان ( در غرب و شرق استان ) ، استان های همجوار واز کشورهای همسایه  نیز تحت تاثیر قرار می گیرد..
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ در برآوردی که بعد از آنالیز مشخص شده است حدود ۳۰۰ روز هوای پاک و قابل قبول را داشته ایم و۲ روز به عنوان روزهای خطرناک مشخص گردید که تمهیدات لازم درخصوص مدارس انجام شد و ۴ روز نیز به عنوان ناسالم داشته ایم که از طریق دستگاه های مربوطه اعلام شد.
مسیحی تازیانی از راه  اندازی پنجمین ایستگاه پایش گرد و غبارمحیطی در شهرستان بندرلنگه خبر داد و اظهار کرد: این ایستگاه در دهه مبارک  فجرانقلاب اسلامی  به سیستم آنلاین ما متصل خواهد شد و در این زمینه با احتساب صنایع، ۱۰ ایستگه آنلاین را در استان هرمزگان داریم که میزان سنجش آلودگی هوا را انجام می دهند..
وی با بیان اینکه بییشتر صنایع مستقر در استان هرمزگان از سوخت فسیلی سبک و گاز استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: این صنایع از سیستم کنترلی کاهش آلاینده های هوا بهره مند هستند و در کارخانه های سیمان هرمزگان  از الکتروفیلترها نیز استفاده می شود.

عالی ترین مقام اجرایی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تاکید کرد: هر زمانی که آلودگی ها خارج از استاندارد های زیست محیطی بوده است، همکاران ما اخطارهای لازم را صادر کرده اند واین موضوع حل شده است.
به گفته مسیحی تازیانی، ما در سال گذشته درگیر بوی مشمئز کننده ای از سوی واحدهای صنعتی و پسماندهای ناشی از آن بودیم که با کمک مسئولین استان پیگیری های به جد انجام و با نظارت این موضوع رابه حداقل رساندیم وسعی ما بر این هست که به صفر برسانیم تا هیچ گونه آلودگی از سوی واحدهای صنعتی به جوامع محلی منتقل نشود.
وی ادامه داد:
برنامه های مدیریتی خیلی زیادی را در حوزه هوا در حال انجام هستیم و برای سال جاری وسال آینده برنامه ریزی های خوبی انجام شده است تا کاهش آلاینده ها در دستورکار قرار گرفته و تا آلودگی ها به حداقل برسد و علاوه بر این موضوع،میزان سطح فضای سبز صنایع غرب شهر بندرعباس وسایر صنایع بزرگ وکوچک را بر اساس تعهداتی که ابلاغ شده است، پیگیر انجام آنها هستیم تا  به اهداف محیط زیستی خودمان نزدیکتر شویم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از بازدید از مراکز معاینه فنی استان به صورت مداوم خبر داد و گفت: در این ده ماهه سال جاری بالغ بر ۱۲۰ بازدید و پایش از مراکز معاینه فنی توسط همکاران ما شکل گرفته است و همچنین بازدیدهایی نیز در صنایع مستقر در استان نیز انجام می شود وآن دسته از صنایعی که دچار آلایندگی هستند نیز ملزم به پرداخت مالیات سبز می گردند.
مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: در هفته ای که منتهی به روز ملی هوای پاک است که شعاراعلام از سوی دفتر معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  (هوای پاک،مسئول پاسخگو و شهروند مسئول) می باشد ،  هر ساله این اداره کل  برنامه های متنوعی را انجام می دهد،  که می توان  به پیاده روی خانواده، برگزاری جلسات با دستگاه های مختلف،  و ارائه عملکرد همکاران از طریق رسانه ها بخشی از آن می باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=48134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.