تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
2
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خبر داد:

توسعه شبکه شتاب نگاری هرمزگان با نصب ۱۲ دستگاه جدید شتاب نگار در سطح استان

  • کد خبر : 23200
  • 11 آذر 1399 - 11:35
توسعه شبکه شتاب نگاری هرمزگان با نصب ۱۲ دستگاه جدید شتاب نگار در سطح استان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: شبکه شتاب نگاری هرمزگان با نصب 12 دستگاه جدید شتاب نگار در سطح استان، توسعه یافت.

به گزارش هرمزگان امروز، مهرداد حسن زاده، عنوان کرد: مرحله دوم توسعه شبکه شتاب نگاری استان هرمزگان در دستور کار مدیریت بحران استانداری قرار گرفت و با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، ۱۲ محل انتخاب و دستگاه های شتاب نگار نصب شد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می باشد و از این رو با پیگیری های صورت گرفته، در فاز دوم توسعه، شش دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید و شش دستگاه شتاب نگار دیجیتال در مناطق شرق استان نصب شد و در صورت آماده سازی زیرساخت ایستگاه ها تا پایان سال جاری، پنج دستگاه دیگر در مناطق غرب استان نیز نصب خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار، بیان داشت: اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند اما دستگاه‌های شتاب ‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود.

حسن زاده تصریح کرد: این دستگاه ها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهند، برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

وی افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: بر اساس این اطلاعات، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

حسن زاده یادآور شد: استان هرمزگان ۵۲ ایستگاه شتاب نگاری از مجموع ۱۲۲۰ ایستگاه شتاب نگاری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=23200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.