تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7

بلندخوانی از موثرترین راه‌های ترویج مطالعه کتاب است

  • کد خبر : 25916
  • 15 بهمن 1399 - 11:24
بلندخوانی از موثرترین راه‌های ترویج مطالعه کتاب است
کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب هرمزگانی، در نشست‌های بلندخوانی مراکز کانون پرورش فکری سراسر استان شرکت کردند.

به گزارش هرمزگان امروز؛ اعضای مراکز فرهنگی هنری هرمزگان به دعوت واحد آفرینش های فرهنگی در نشست های بلندخوانی شرکت کردند.

در همین راستا اعضای نوخوان مجتمع آفرینش بندرعباس در قالب فعالیت بلندخوانی با شخصیت و آثار فرهاد حسن زاده نویسنده ایرانی آشنا شدند.

این نشست بلندخوانی با حضور کودکان مجتمع آفرینش با هدف لذت‌بخشِ کردن مطالعه کتاب، به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در این نشست که به صورت وبیناری با حضور ۲۰ نفر از کودکان عضو مجتمع آفرینش برگزار شد، طی ۹۰ دقیقه مجموعه داستان‌های کوتی کوتی بلندخوانی شد.

نام مجموعه داستان طنز «کوتی‌کوتی» ویژه کودکان نوباوه و نوخوان(۴ تا ۸ سال)، برگرفته از اسم شخصیت کتاب است. «کوتی‌کوتی» هزار پایی است که ماجراهایی برایش اتفاق می افتد؛ همانند آنچه که در زندگی روزمره هر کودک رخ می‌دهد.

در ابتدای این نشست ضمن پخش تصاویری از کتاب های این نویسنده موفق ایرانی کودکان با زندگینامه وی آشنا شدند. سپس دو اثر «سرما نخوری کوتی کوتی» و «دنیا را بلرزان کوتی کوتی» خوانش شد.

در ادامه این نشست اعضا در مورد شخصیت کوتی کوتی و تصاویر این کتاب بحث و گفتگو کردند.

در نشستی دیگر با حضور ۴۵ نفر از والدین به همراه اعضا پسر گروه سنی نوخوان کانون گلشهر، کتاب «گوساله‌ی لج‌باز» اثر محمد رضا شمس بلندخوانی شد.

این کتاب که ترکیبی از داستان و شعر است تلاش می‌کند تا به کودکان آموزش دهد که یکی از عادت‌های ناپسندی که باعث به وجود آمدن مشکلات می‌شود؛ لج‌بازی و حرف گوش نکردن است. کتاب «گوساله‌ی لج‌باز» برای گروه‌های سنی (نوخوان و نونهال) به رشته تحریر در آمده است.

در این نشست نیز والدین کتاب «گوساله‌ی لج‌باز» را برای فرزندان خود بلند خوانی کردند و در پایان در خصوص این داستان بحث و گفتگو شد.

در بخش دوم این نشست نیز داستان «رویای گرد آفرید» با حضور اعضای کانون و کتابخانه عمومی شهید طالقانی بلند خوانی شد. گَردآفرید یا گُردآفرین پهلوان زن ایرانی و دختر گژدهم است و در داستان رستم و سهراب گردآفرید با سهراب رزم کرد و به دست او گرفتار شد ولی توانست خود را با تدبیر از دست سهراب برهاند.

دو نشست تخصصی مجازی این کانون با حضور والدین دانش آموزان مدرسه شهید محراب رشیدی، اعضای کانون و کتابخانه‌های عمومی با همراهی کانون پرورش فکری گلشهر، نهاد کتابخانه عمومی شهید مطهری و مدرسه شهید محراب رشیدی بندرعباس برگزار شد.

کانون کوی پلیس بندرعباس نیز کتاب های «امین ترین دوست» اثر کلر ژوبرت، «هم نوازی نسیم و برگ» از رودابه حمزه ای، «دنیا چقدر بزرگ است» نوشته بریتا تکنت راپ، «سگی که قارقارمی‌کرد» از فریبا کلهر کتاب و «خدایا تو خوبی» اثر شاعران معاصر را با مشارکت اعضا بلندخوانی کرد.

خبرهای رسیده از کانون بندرلنگه حاکی از بلندخوانی کتاب «بزغاله های ابری» نوشته افسانه شعبان نژاد، با حضور اعضا در فضای مجازی است. اعضای این مرکز ساحلی با کمک خانواده‌هایشان بلند خوانی کردند تا در تجربه زیبای این فعالیت با هم شریک شوند.

در راستای این برنامه کانون میناب هم با والدین و اعضا بلند خوانی کتاب‌های «بابا برفی نوشته جبار باغچه‌بان، «مرغابی و ماه» اثر اسدالله شعبانی و کتاب «ستاره ها که بیافتند» اثر ملیحه مهرپرور را برگزار کرد.

گزارش رسیده از مرکز فرهنگی هنری بستک حاکی از بلندخوانی کتاب «تخ مرغ شانسی» اثر سپیده خلیلی و «صفر کله گنده» نوشته کامبیز کاکاوند با حضور ۱۵ نفر از اعضا این مرکز فرهنگی هنری است.

بلند خوانی «قصه های مورد علاقه من!» از دیگر برنامه هایی بود، که از اعضا خواسته شد تا قصه های مورد علاقه خود را بخوانند. در این برنامه ۸ نفر از اعضا ضمن معرفی کتاب‌های مورد علاقه خودشان، بلندخوانی کردند.

همچنین مرکز سیار بندرعباس با مشارکت دفاتر تسهیلگری و در راستای تحقق عدالت فرهنگی و اجرای برنامه در مناطق کم برخوردار؛ با حضور در محله قریشی های نخل ناخدا، به اجرای برنامه های گوناگون از جمله بلندخوانی پرداخت.
در مرکز ابوموسی جنوبی ترین نقطه از خاک ایران اعضای ارشد و نوجوان دختر برای شرکت در پویش یک فنجان کتاب در محل پارک بانوان حاضر شدند.

این نشست حضوری با هدف آشنایی با نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و آثارشان دعوت انجام شد. در این پویش اعضا با آثار جمشید خانیان خالق کتاب های «عاشقانه های یونس در شکم ماهی» و «قلب زیبای بابور» آشنا شدند و کتاب طنز «امپراطور کوتوله ی سرزمین لی‌لی پوت» را بلند خوانی کردند.

همچنین در راستای برنامه حال خوش خواندن با هدف توسعه کتاب‌خوانی، اعضای گروه سنی نوخوان و نونهال کتاب‌های «خاطرات بچه‌های انقلاب۲» و «دم دراز و ننه کلاغه» بلندخوانی شد و اعضا فیلم و عکس از بلندخوانی خود ارسال کردند.

در دیگر جزیره خلیج فارس هرمز بلند خوانی در کارگاه عمومی برخط اعضا نوجوان دختر از کتاب «یک حدیث یک حکایت» انجام شد.

همچنین نشست های مشابهی برای اعضا کودک دختر و پسر این مرکز انجام شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=25916
  • منبع : روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.