تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
8

برگزاری هفدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بوم سازگان زاگرس

  • کد خبر : 11798
  • 30 آبان 1398 - 10:30
برگزاری هفدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بوم سازگان زاگرس

این اکوسیستم که نوار غربی کشور را در برگرفته است دارای ۵ تا ۲۵ درصد تاج پوشش جنگلی است که از سنوات گذشته تاکنون بوسیله عوامل مختلفی در معرض آسیب و تخریب قرار گرفته است.

به گزارش هرمزگان امروز: خسرو شهبازی روز چهارشنبه در جمع اعضای این ستاد خاطر نشان کرد: برای احیای جنگل های زاگرس معطل منابع مالی نمی مانیم و برای نهال کاری و توسعه این جنگل ها از محل های مختلف اعتبارات مالی آن را تامین می کنیم.

**در نهال کاری بسیج عمومی و نقش فعال زنان روستایی باید مورد توجه قرار گیرد
شهبازی نقش و مشارکت مردم و نهادهای محلی در احیا و حفظ جنگل های زاگرس را پر اهمیت خواند و افزود: در نهال کاری ها بسیج عمومی و نقش فعال زنان روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نبود سوخت جایگزین در بسیاری از روستاهای حاشیه جنگل های زاگرس را یکی از عوامل تخریب این جنگل ها برشمرد و افزود: برای نجات این جنگل ها منابع طبیعی آبگرمکن های خورشیدی و سوخت در اختیار روستاییان قرار داده شده است و اعتبارات حفاظتی را بسمت روستاهایی که حداقل به مدت ۵ سال از دستیابی به سوخت جایگزین محروم هستند هدایت می کند.
خسرو شهبازی در این نشست از ادارات کل منابع طبیعی استان های زاگرس نشین خواست با شناسایی مناطق جنگلی که بیشترین تخریب و آسیب دیده اند را اعلام نمایند تا تسهیلات سوخت رسانی و گازرسانی در آن مناطق سرعت بیشتری بگیرد.

** در امر حفاظت باید به سمت ایجاد کمربندهای زیستی و سبز حرکت کنیم
وی احداث بنچ مارک های بتنی و پایه ای در تعیین و تکلیف اراضی ملی از مستثنیات اشخاص را یکی از راه های حفاظت منابع طبیعی برشمرد و افزود: در امر حفاظت باید به سمت ایجاد کمربندهای زیستی و سبز قدم برداریم.
سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که روز سه شنبه در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در دیدار مقام معظم رهبری حضور داشت به بیان برخی از سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: عمده توصیه های رهبری به تولیدکنندگان و کارآفرینان به ظرفیت هایی وابسته است که زمینه آن در منابع طبیعی وجود دارد.
شهبازی بستر منابع طبیعی را زمینه رونق تولید گیاهان دارویی و راه اندازی زنجیره تولید این محصول از مرحله تولید تا تبدیل و سپس صادرات دانست و افزود: در موضوع گیاهان دارویی باید به سمت برندسازی و اعتبار بخشی به این کالا باشیم.

**آنچه مقام معظم رهبری به تولیدکنندگان توصیه کرد زمینه عمده آن در منابع طبیعی وجود دارد
وی همچنین یادآوری کرد: آنچه مقام معظم رهبری به عنوان رهنمود به تولیدکنندگان توصیه کرد زمینه عمده آن در منابع طبیعی وجود دارد و ما باید با استفاده از ظرفیت های سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد و تشکیل تعاونی های منابع طبیعی زمینه مشارکت پذیری و بهبود کسب و کار مردمان برخوردار از طرح های منابع طبیعی را فراهم کنیم.
این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه با تاکید بر حل مشکلات مردم با منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: باید به سمت تسهیل و تعجیل در پاسخ گویی به نیازها و درخواست های مردمی بر آمده و نگذاریم مردم برای کوچکترین رسیدگی و پاسخگویی متحمل سفر طولانی و مراجعه به سازمان شوند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما برای مدیریت منابع طبیعی نیازمند علم و دانش پیشرفته  روز دنیا هستیم و باید در کنار نیروهای زبده و کارشناس از تکنولوژی و فناوری روز دنیا بهره بگبریم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=11798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.