تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
4

انبارهای فعال قشم ساماندهی می‌شود

  • کد خبر : 20000
  • 25 تیر 1399 - 11:49
انبارهای فعال قشم ساماندهی می‌شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر لزوم شناسایی، ساماندهی و ثبت انبارهای فعال در جزیره باهدف کنترل بر ورود و خروج کالا تأکید کرد.

به گزارش هرمزگان امروز: جلسه کارگروه ارتقای سلامت اداری با حضور رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، دادستان، رئیس تعزیرات حکومتی، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس اطلاعات، رئیس گمرک، رئیس اداره بنادر و نماینده دریابانی شهرستان به همراه معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان و مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم باهدف بررسی چگونگی ساماندهی انبارهای کالا در جزیره ظهر امروز دوشنبه ۲۳ تیرماه برگزار شد.

حمیدرضا مومنی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تأکید بر لزوم شناسایی انبارها و صحه‌گذاری فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان بر عملکرد این اماکن، بیان کرد: نظارت بر انبارها به‌منظور کنترل ورود و خروج کالا و پیشگیری از هرگونه قاچاق احتمالی و ایجاد مشاغل کاذب، ضروری است.

وی به تهیه نرم‌افزار ثبت انبارها اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی اعلام‌شده از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، تمامی انبارهای فعال باید فرآیند ثبت‌نام را کامل کنند.

مومنی با اشاره به ممنوعیت‌های اعمال‌شده در مورد کالاهای گروه ۴ پیشنهاد داد که عملکرد هر منطقه آزاد به تفکیک در پنج سال گذشته احصا شده و به این شیوه میانگینی از میزان نیاز هر منطقه با توجه به نوع کالا و درصد مصرف استخراج شود تا از این طریق میزان لازم برای هر منطقه آزاد مشخص‌شده و بنا به میزان مصرف بر اساس نوع کالا این ارز تخصیص‌یافته و برنامه‌ریزی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت برای حل این مشکل عنوان داشت: احصا سهم  هر کالا و درصد واردات آن می‌تواند به ما کمک کند تا با شناسایی واردکننده‌ها و دادن امتیازاتی، آن‌ها را به سمت تبدیل‌شده به تولیدکننده سوق دهیم.

وی به تغییر رویکرد فعالان مجتمع ساز جزیره اشاره‌کرده و افزود: این شیوه، تجربه‌ای موفق است که ما قبلاً در مورد ورود مجتمع سازان جزیره به حوزه شیلات و گردشگری آزموده‌ایم.

مومنی اضافه کرد: عملیاتی کردن این پیشنهاد کمک می‌کند تا ما بتوانیم دست‌کم تا پایان سال جاری،  مشکلات و مسائل این راهکار را پیداکرده و آن‌ها را برطرف کنیم تا به این شیوه ضمن کاهش بار روانی بر واردکنندگان، جهشی در تولید مناطق آزاد رقم‌زده و به درآمد پایدار در کنار اشتغال‌زایی کمک کنیم.

*امنیت پایدار، نقطه قوت منطقه آزاد قشم

حسین رفیعی، مشاور امنیتی و انتظامی سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با تأکید بر امنیت و آرامش مثال‌زدنی حاکم بر جزیره گفت: وجود این امنیت برای ساکنان و گردشگران نعمت بزرگی است که تاکنون با همکاری تمامی نهادها امکان‌پذیر شده است.

وی از نظارت کامل بر ورود و خروج کالا از طریق مبادی رسمی خبر داد و افزود: ساماندهی انبارها، امکان نظارت بر تمامی کالاهای سطح جزیره را فراهم می‌کند.

رفیعی از جذب و حضور گردشگران در این منطقه به‌عنوان عاملی جهت جلوگیری از خروج ارز یادکرد و عنوان داشت: باید با برنامه‌ریزی صحیح موقعیت را برای حضور گردشگران فراهم کنیم تا با رونق دوباره جزیره در شرایط پساکرونا، درآمد مردم تأمین و تضمین شود.

*سامانه ثبت انبارهای قشم طراحی و تولید شد

محمدرضا عباسی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم با معرفی سامانه ثبت انبارهای قشم اظهار کرد: این سامانه تکمیل‌شده و در مرحله بررسی و تکمیل لیست انبارهاست.
وی ادامه داد: افراد باید با ورود به این سامانه انبار خود را ثبت کرده، کد رهگیری بگیرند.

سپس با کمک مدیریت اصناف و بازرگانی سازمان منطقه آزاد قشم و همراهی پلیس اماکن صحت مدارک و عملکرد چک شده، در صورت تأیید به‌عنوان انبار مجاز شناخته‌شده و فعال می‌شوند.

به گفته عباسی، این سامانه همچنین قابلیت ثبت نوع وسیله حمل‌ونقل کالا،  زمان بارگیری، محتوای بار، مقصد و تعاملات بین انبارها را داشته و می‌توان با تجهیز خودروهای حمل کالا به‌وسیله GPS نیز مسیر کالاها را ردیابی کرد تا به این شیوه جلوی هرگونه سوءاستفاده یا قاچاق احتمالی گرفته شود.

گفتنی است، در حال حاضر تمامی انبارهای شرکت‌های تولیدی جزیره دارای شناسه بوده و ورود و خروج آن‌ها به‌صورت کامل رصد می‌شود.

با راه‌اندازی سامانه ثبت انبارهای منطقه آزاد قشم، تنها کالاهایی مجوز خروج از گمرک این منطقه آزاد را خواهند یافت که به مقصد یکی از انبارهای دارای کد رهگیری و احراز هویت شده بارگیری شوند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=20000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.