تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
4

استفاده از ظرفیت چاه ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی در تکثیر و پرورش آبزیان

  • کد خبر : 24070
  • 30 آذر 1399 - 12:03
استفاده از ظرفیت چاه ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی در تکثیر و پرورش آبزیان
در نشست شورای حفاظت از منابع آب و‌کارگروه آب کشاورزی هرمزگان که با حضور استاندار هرمزگان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مدیرکل شیلات هرمزگان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد بر استفاده از چاه های آب کشاورزی در تکثیر و پرورش آبزیان تاکید شد.

به گزارش هرمزگان امروز، استاندار هرمزگان در این نشست در خصوص استفاده از آب چاه‌های واقع در باغات برای توسعه آبزی‌پروری اظهار کرد: در راستای افزایش تولید و کمک به معیشت کشاورزان چاه های موجود پالایش شده که عمدتا چاه های باغی و زراعی بوده و مجوز ساخت استخر برای پرورش ماهی داده می شود.

همتی افزود: جلسات مشترکی با سازمان جهادکشاورزی، آب منطقه ای و شیلات برای بررسی هر چه بیشتر طرح گرفته شود و گونه های ماهی سازگار با شرایط آب و هوایی که اقتصادی نیز باشند پرورش داده شود.

وی ادامه داد: کشاورزی و شیلات مسئولیت امنیت غذایی جامعه را به عهده دارند، همچنین گفتمان و تحرک در تلاش برای ارتقاء تولید و حفظ امنیت غذایی بسیار مهم می باشد.

همتی تاکید کرد: نوآوری، خلاقیت و بهره روی را پیشه راه خود قرار دهید تا به توسعه هر چه بیشتر استان کمک نماییم.

در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان بر اهمیت آبزی پروری و استفاده و حمایت از این ظرفیت در استان هرمزگان تاکید کرد و گفت: توسعه تولید آبزیان پرورشی در منابع آبی داخلی و استفاده از ظرفیت های شیلات و آب های داخلی میتواند زمینه ساز جهش تولید و رونق اقتصادی در هرمزگان باشد.

دکتر عبدالرسول دریایی با اشاره به ظرفیت بهره برداری از چاه های پروانه دار کشاورزی و همچنین شرایط مناسب استان هرمزگان برای پرورش ماهیان گرمابی ، میگو و خاویاری در مناطق دور از ساحل گفت : اجرای این طرح به عنوان یکی از طرح های موفق اقتصاد مقاومتی خواهد بود و بدون شک توسعه آن در بهبود اقتصاد و معیشت کشاورزان تاثیر گذار است.

وی افزایش بهره وری از منابع آب ، تنوع محصول در تولید کشاورزی ، تامین پروتئین کشور ، کمک به معیشت کشاورزان ، اثر مفید پرورش ماهی برکیفیت آب به لحاظ مواد مغذی برای کشاورزی را از مزایای استفاده دو منظوره از چاه های آب کشاورزی برای پرورش آبزیان خواند.
دریایی با بیان اینکه شیلات در سالهای اخیر در توسعه ماهیان گرمابی، خاویاری و حتی سردابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی ،آب بندان‌ها و سدهای آب کشاورزی و آبخیزداری پیشرو بوده است تصریح کرد: در سال‌های اخیر توسعه پرورش ماهی گرمابی و خاویاری تسریع شده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین از اقدام شیلات نسبت به رهاسازی ماهی بصورت حمایتی خبر داد و گفت:جهت توسعه بیشتر نیاز به همکاری سایر دستگاهها به ویژه جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان است.

وی راه اندازی یک مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در استان و همچنین استفاده از ظرفیت سد جگین برای پرورش ماهیان آب شیرین را از جمله مصوبات مهم این نشست خواند.

دریایی همچنین در خصوص نتایج طرحهای پایلوت پرورش میگو وانامی در آبهای لب شور و حتی تا حدودی شیرین ابراز امیدواری کرد و گفت امیدواریم با توسعه پرورش میگو در آبهای داخلی ظرفیت تولید میگو استان افزایش یابد.

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: از طرفی نیز رودخانه های بسیار شوری در استان وجود دارد که هیچ بهره برداری مفیدی از آنها نمی شود و مناسب برای پرورش آرتمیا جهت تأمین غذای آبزیان پرورشی است و می تواند از خروج منابع ارزی کشور برای واردات سیست این موجود از خارج کشور جلوگیری کند.

دریایی افزود: استان هرمزگان منابع آبی غیر متعارف زیادی دارد که کاربرد مناسبی برای آبزی پروری آب شور و لب شور دارند و شیلات استان آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه گذاری و توسعه آبزی پروری در کنار این منابع را با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط دارد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=24070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.