تاریخ : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
2

اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس برگزار شد

  • کد خبر : 53661
  • 10 اردیبهشت 1403 - 15:42
اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس برگزار شد

همزمان با روز ملی خلیج فارس، آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران،  نماینده ولی فقیه در هرمزگان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار هرمزگان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پیشکسوتان، هنرمندان و خبرنگاران در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

به گزارش صبح دریانیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بمناسبت روز ملی خلیج فارس ۳۰ برنامه ملی، منطقه ای و محلی در استان برگزار شد، گفت: برنامه‌های هفته ملی خلیج فارس از ۳۱ فروردین با اجرای تئاتر پرفورمنس در شهرستان بندرخمیر آغاز شد.
اسمعیل جهانگیری افزود: جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس یکی ازمهم‌ترین برنامه‌های جشنواره ملی خلیج فارس است که با حضور ۱۱ گروه موسیقی ملی از روز جمعه ۷ اردیبهشت آغاز شد.
جهانگیری، بیان داشت: جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس با موضوع خلیج فارس از دیگر برنامه‌های امسال بزرگداشت روز ملی خلیج فارس بود.
وی، مطرح کرد: برای شرکت در این جشنواره ۸۱ اثر به دبیرخانه رسیده که از این شمار ۹ اثر به بخش پایانی راه یافته است.
 
*معاون پارلمانی رئیس جمهور: کشور‌های جهان به دنبال منابع خلیج فارس هستند
معاون پارلمانی رئیس جمهور، در این آئین با اشاره به اینکه خلیج فارس منبع غنی از نفت و گاز و دیگر مواد معدنی با ارزش دنیا است و از گذشته اندیشه رایج بر آن بوده که تسلط بر آن مانند فرمانروایی بر جهان است، عنوان کرد: کشور‌های جهان و غربی‌ها به دنبال منابع خلیج فارس و حضور در منطقه هستند و می‌خواهند یک رژیم دست نشانده در خدمتشان باشد.
سید محمد حسینی، به منابع ارزشمند نفت و گاز در این دریا و سرزمین‌های پیرامونی و مواد معدنی گسترده موجود در آن اشاره و افزود: ایران اسلامی همواره در منطقه و جهان روش صلح طلبانه‌ای داشته و این را در عمل ثابت کرده است.
حسینی با بیان این که خلیج فارس بخشی از هویت ملت ایران است و تاریخ نیز بر پارسی بودن این دریای با عظمت تأکید دارد، ادامه داد: اسناد تاریخی به شکل قطعی و تمام و کمال بر پارسی بودن این دریا تأکید دارند و خلیج فارس بخشی از هویت تاریخ نیز هست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور، اظهار داشت: ملت ایران با اقتدار و عزت برآمده از توان خویش در این مسیر همواره مقاومت کرده اند و اخراج پرتغالی‌ها از این منطقه، گواهی بر عمق اندیشه استکبارستیزی و مبارزه با ظلم در وجود مردمان این دیار و مردم بزرگ ایران است.
حسینی، مطرح کرد: همه باید از ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم و افراد ساکن در کنار دریا باید دیدگاه‌های خود را برای دستیابی به راهکار‌های استفاده هر چه بهتر مطرح کنند.
 
*نماینده ولی فقیه در هرمزگان: نام خلیج فارس نماد استقلال و امنیت برای کشور است
 
نماینده ولی فقیه در هرمزگان بابیان اینکه موضوع خلیج فارس با یک نام بین المللی عجین و قرین با مسئله امنیت ملی ما است و این ۲ را هرگز نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد،خاطرنشان کرد: نام خلیج فارس نماد استقلال و امنیت برای کشور است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده، افزود: دشمن راهبرد تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی ما دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده، بیان داشت: خلیج فارس بهانه‌ای برای دشمن است و ملت ما هم فهمیده است که نام خلیج فارس نماد استقلال، عزت و امنیت است.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان، اضافه کرد: ملت ایران در مقابل این نام و هرگونه تحریفی در تاریخ قطعا ً کوتاه نمی‌آید.
وی،یادآور شد: مسئله خلیج فارس به یک وفاق ملی و همگانی تبدیل شده است و هموطنان در خارج و داخل خلیج فارس را به دور خود جمع کرده است.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان، اذعان داشت: مسئله روز خلیج فارس امتداد تاریخی و تمدنی دارد و ما این روز را در راستای امتداد تاریخ و تمدن ایران بزرگ می‌دانیم.

امام جمعه بندرعباس، بیان داشت: نقش خلیج فارس در تحولات اقتصادی جهان و عرصه‌های بین المللی بر کسی پوشیده نیست.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده، تصریح کرد: نام خلیج فارس همراه با هویت ملی و ایرانی ما است.
 
*سردار تنگسیری: خلیج فارس تنها متعلق به ایران و کشور‌های منطقه است
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در این آئین با بیان اینکه مردم هرمزگان پاسداران ۲ دریای خلیج فارس و دریای عمان برای کشورمان هستند، خاطرنشان کرد: خلیج فارس تنها متعلق به ایران و کشور‌های منطقه است و خارجی‌ها در این دریا سهمی ندارند و البته نام این دریا هیچگاه تغییر نخواهد کرد.
سردار علیرضا تنگسیری، با اشاره به اینکه نام خلیج فارس از ابتدا بوده و تا همیشه خواهد ماند، افزود: جوانان ما باید بدانند که ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس افتخاری برای ما ایرانی‌ها است که در سال ۱۶۲۲ میلادی هرمز را از دست پرتغالی‌ها آزاد کردند.
سردار تنگسیری، عنوان کرد: مردم این دیار بودند که جرون را هرمز و گمبرون را بندرعباس کردند تا نام فارسی را به سرزمین خود باز گردانند.
وی گفت: مردم ما از آن زمان نشان دادند ایران و ایرانی در برابر هر نوع استکباری و امپریالیسمی ایستاده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، اضافه کرد: مردم ساحل نشین خلیج فارس در هرمزگان و بوشهر در طول این قرن‌ها با جبهه امپریالیسم، آمریکای جنایت کار و نوکران آمریکا مبارزه کرده اند.
وی، بیان داشت: خلیج فارس متعلق به همه ما است و اینجا محل و مدفن ما است که در آن به دنیا می‌آییم و همین جا هم می‌میریم.
سردار تنگسیری، اذعان داشت: ایران با احتساب جزایر ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در خلیج فارس دارد و عمیق‌ترین مسیر دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز دارد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت: روز۱۰ اردیبهشت روز پایان اشغال  یکصدو ۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است.
وی، عنوان کرد: پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس با قایق‌های بادبانی به این منطقه آمدند و تا ۱۶۲۲ در خلیج فارس بودند تا اینکه اخراج شدند.
سردار تنگسیری، اظهارداشت: مردم جزیره هرمز ۳۸ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که در این زمینه نمونه هستند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، مطرح کرد: دشمنان بدانند که آن دوران که دشمن می‌توانست با خیال راحت نفتکش و کشتی‌های ما را توقیف کند، گذشته است و اکنون اگر این کار را بکند ما در همین خلیج فارس مقابله به مثل می‌کنیم.
گفتنی است، در پایان از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
پایان خبر/
جمیله دبیری نیا

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=53661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.