تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
0

آیین گرامیداشت روز زمین پاک در شهر ک مروارید بندرعباس برگزارشد

  • کد خبر : 53302
  • 03 اردیبهشت 1403 - 10:55
آیین گرامیداشت روز زمین پاک در شهر ک مروارید  بندرعباس برگزارشد

این مراسم درسالن سینما شهر ک مروارید بندرعباس به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شرکت نفت بندرعباس برگزار شد

به گزارش ادارهروابط عمومی واموررسانه حفاظت محیط زیست هرمزگان ، به مناسبت گرامیداشت روزجهانی زمین ، مراسمی با حضور خانواده معزز شهدای محیط بان استان ،  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، مدیرعامل شرکت نفت بندرعباس ، پرسنل  محیط زیست استان ، پرسنل  شرکت نفت بندرعباس ، دانش اموزان مدرسه نورالهدای شهر ک مروارید بندرعباس  در شهرک مروارید بندرعباس برگزار شد .
 در این مراسم دعای زمین پاک ، اجرای سرود ها ، نمایش های مختلف با موضوع شعار سال ، کلیپ معرفی مناطق تحت مدیریت استان،   تجلیل از خانواده های معزز شهدای محیط بان و بازدید ازنمایشگاه دستاوردهای آموزشی مدرسه نورالهدای شهر ک مروارید در موضوعات مختلف محیط زیست برگزار شد .
در ابتدای این مراسم که در سالن سینمای شهرک مروارید شرکت نفت بندرعباس برگزارشد مدیرکل حفاظت محیطزیست استان ضمن گرامیداشت هفته زمین پاک به تشریح و اهمیت شعار امسال هفته زمین پاک ( سیاره زمین در مقابل پلاستیک ، مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک ، نجات زمین ) پرداخت .

  • وقتی به مجموعه عظیم کره زمین نگاه می کنیم ، ما انسانها صاحبان اصلی کره زمین نیستم بلکه مهمانانی هستیم که در این چند روز دنیا در آن زندگی می کنیم ، اگر به چرخه اکوسیستم و گردش مواد در آن با نگاهی  توجه کنیم خواهیم دید همه این عوامل در ایجاد تعادل در این کره خاکی نقش مهمی داشته است .
  • خداوند انسان را اشرف مخلوقات آفرید با برنامه ریزی ونظم  در استفاده از انفال واین نعمت های بیکران استفاده پایداری را داشته باشد.. پس همه ما در مقابل حفظ این نعمتها مسئول هستیم ومی بایست با استفاده از دانش بومی وتکنولوژی های نوین وکاربردی در حفاظت پایدار آن کوشا باشیم زیرا آنچه بدست مارسیده است از نسل های گذشته سینه به سینه به مارسیده است.
  • ناملایمات زیست محیطی درازمدت و ناپایداری در بهره برداری باعث تنش ها و آناری همچون  : تغییرات اقلیمی ، بروز سیل ، به آتش کشیده شدن جنگل های بکر و… را در پی داشته است.
  • نظم جهانی بدست ماانسان ها ترسیم می شود . مابقی زیستمندان تولید کننده وبهر ه بردارمی باشند و ما انسانها هستیم که برای تولید کنندگان کره زمین نظم را تعریف می نمائیم.
  • جمعیت کره زمین روبه افزایش می باشد وامروز شاهد جمعیت هشت میلیاردی آن هستیم پس در بهره برداری از منابع وحفاظت آن می بایست با یک برنامه  ریزی پایدار حرکت نمائیم، زیرا نسل آینده می بایست دراستفاده از این منابع سهیم باشند .
  • نهادینه شدن دانش حفظ محیط زیست تنها نمی بایست به محیط آموزشی مدرسه محدود گردد بلکه می بایست درمحیط خانه وخانواده شالوده آن پایه ریزی گردد ، مربیان ومعلمین هستند که می بایست به عنوان یک  بازوی توانمند ومحرک دانش آموزان آنها را به مهارت عمل به  مسئولیت اجنماعی خود در قبال محیط زیست آشناتر  می نمایند .
  • استفاده از پلاستیک ،یکی از چالش های بسیار بزرگ و یک آسیب جدی برای طبیعت و بشر تلقی شده و متاسفانه اغلب آنها در معرض نور آفتاب، دچار شکستگی زنجیره کربن و تبدیل به میکروپلاستیک هایی می شوند که نفوذپذیری بالایی به محیط زیست و به ویژه اکوسیستم خشکی( آب های زیرزمینی) واکوسیستم دریایی را دارند و به عنوان یکی از آلودگی های زیست محیطی نوپدید شناخته شده است.
  • در راستای کاهش مصرف و پیشگیری از آثار مخرب آنها، مصرف کیسه های پلاستیکی در ۷۴ کشور به صورت کامل ممنوع و در ۳۶ کشور نیز توزیع آن همراه با پرداخت هزینه های زیاد بوده که این امر به کاهش مصرف کیسه های پلاستیک کمک می کند. در کشور ما نیز در مهر ماه سال ۱۴۰۱ آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در ۱۰ ماده تصویب وابلاغ گردید.
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خطاب به دانش آموزان استفاده از ظروف بازیافتی و تجدیدپذیر در محیط های آموزشی خودرا موردتاکید قرارداد.
  • استفاده از پلاستیک از انقلاب صنعتی برای راحتی استفاده آن در زندگی روزنره بشربوجود آمد، آماری بدست امده از استفاده از زباله های پلاستیکی سالانه  برابربا ۴۳۰ هز ار تن می باشد واین در حالی است که  ماندگاری آن در طبیعت بالغ بر ۴۰۰ سال برای تجزیه شدن زمان لازم است . معضل میکرپلاستیک ها به اندازه ای است که در بافت موجودات، خاک وحتی با تحقیقات اخیر دانشمندان در ژن انسان تاثیرگذار می باشد.
  • طبق آمار بدست آمده هر فرد در جهان پنج کیسه پلاستیکی در طبیعت رهاسازمی نماید که در کشور ما این آمار برای هر ایرانی  این عدد به  هفت رسیده است ،  که از متوسط جهانی بالاتر هستیم..
  • حبیب مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در آیین گرامیداشت روز جهانی زمین پاک ، پیشنهاد انجام اقدامات لازم جهت دستیابی به شهرک  سبز  را  برای شهر ک مروارید شرکت نفت بندرعباس را  عنوان کرد .
  • شهرک مروارید شرکت نفت بندرعباس را بابه وسعت و قضای مناسبت آموزشی و  داشتن  مدیران کار آمد می بایست با تلاش در زمینه بودن شهر ک سبز وبدون استفاده از پلاستیک معرفی گردد که این مهم به همت شما عزیزان امکان پذیر می باشد که خود نگینی در استان هرمزگان خواهد شد.
  • از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت پسماند،  به برنامه ریزی و انجام اقدامات شهرداری با همکاری شرکت های خارجی و داخلی در جهت ساماندهی پسماند شهر بندرعباس از تفکیک از مبدا ومقصد ، برگزاری جلسات کارگروه مدیریت پسماند و تصویب مصوبات اجرایی در ان کارگروه در سال ۱۴۰۳ می باشد .
    دربرخی از شهر ستان استان شهر ستان : بستک ، کنگ ، جناح برنامه تفکیک از مبداء زباله به خوبی در حال انجام می باشد.
  • از دیگر اقدامات انجام شده و پیشرو ایجاد متاطق سبز در استان که به دستور رباست جمهور وتاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی در قالب طرح کاشت بک میلیارد درخت در حال انجام می باشد و همچنان چند سال مداوم ادامه خواهد داشت .
  • در بحث پایش کیفی هوا در غرب بندرعباس ۵ استگاه پایش آنلاین و دو ابستگاه در خارج از شهر بندرعباس می باشد و امروز شاهد آن هستیم که ۱۲ صنعت در سطح استان دارای ساماته پایش آنلاین می باشد . همواره صنایع استان که در همه زمینه ها در بطور خودجوش درکنار محیط زیست هستندکه شاهد اقدامات ارزنده از شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پاکسازی منطقه حفاظت شده گنو و همچنین شرکت نفت بندرعباس در منطقه حفاظت شده کشار که در حال شروع می باشد هستیم؛ همه این اقدامات گامی نخست  برای کمک به حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست مان می باشد امیداست بتوان با همکاری هم اقدامات بهتر وموثرتری برداشته شود.
  • ما در سطح استان ۱۹ منطقه حفاظت شده را داریم که این متاطق حفاظت شده با سایر مناطق حفاظت شده عرصه خشکی متفاوت می باشند که می توان به منطقه حفاظت شده  وذخیرگاه زیست کره گنو با داشتن تنوع زیستی جانوری و گیاهی را نامبرد .
  • وی در سختان پایانی خود در خطاب به دانش آموزان و معلمین و مربیان رویکرد شناختی را مهمتر از رویکرد تفرجی در بازدید از مناطق تحت مدیریت وبکر  استان  مورد تاکید قرار داد ، زیرا در بعد شناختی متوجه بسیاری  از پتانسیل های موجود در منطقه  خواهیم شد  که خود ما را به سمت سوی ایجاد شکل گیری وتعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی  در مقابل محیط زیست سوق میدهد .

     

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=53302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.