تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

تحقق اهداف افزایش جمعیت پذیری سواحل جنوب در گروی توسعه زیرساخت‌ها/ تکمیل کریدور ساحلی جنوب در دستور کار وزارت راه قرار گیرد

  • کد خبر : 46738
  • 13 دی 1402 - 13:47
تحقق اهداف افزایش جمعیت پذیری سواحل جنوب در گروی توسعه زیرساخت‌ها/ تکمیل کریدور ساحلی جنوب در دستور کار وزارت راه قرار گیرد

به گزارش هرمزگان امروز،

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تحقق اهداف توسعه ای سواحل جنوب و افزایش جمعیت این مناطق با ایجاد شهرهای جدید ساحلی در گروی توجه به نظر کارشناسان و نخبگان محلی و تکمیل زیرساخت‌ها است.

 منصور آرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص برنامه دولت برای ساخت شهرک های ساحلی گفت: این برنامه در راستای دو سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. ابتدا “سیاست‌های کلی جمعیت” که در بند دهم آن به افزایش جمعیت در سواحل جنوبی تاکید شده است “حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی”  و دیگری سیاست‌های کلی توسعه دریا محور است که اخیرا ابلاغ شده و در آنجا نیز به افزایش جمعیت سواحل جنوبی، خلیج فارس و توسعه مکران تاکید شده است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس با اشاره به مصوبات برنامه هفتم توسعه در خصوص افزایش جمعیت پذیری سواحل جنوب کشور، عنوان کرد: برای تحقق این برنامه‌ها و اهداف باید مشوق‌هایی پیش بینی و زیرساخت های منطقه آماده شده و توسعه پیدا کنند. در همین راستا هم وزارت راه و شهرسازی برنامه ساخت ۲۷ شهر در سواحل جنوبی استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: بخش کثیری از سواحل جنوبی کشور خالی از سکنه بوده و جمعیت چند شهر بزرگ جنوبی مانند بندرعباس، بوشهر، بندر امام و چابهار و چند روستای اطراف آنها بیشتر است که آن هم جمعیت زیاده نیست از این رو سیاست ساخت شهرک و افزایش جمعیت پذیری برای امنیت و توسعه منطقه و استفاده از ظرفیت دریا بسیار مهم است و میتواند موجب رونق صنایع در سواحل جنوبی مانند فولاد، نفت، گاز و صنایع آب‌بر و گردشگری دریایی شود. لذا اجرای سیاست های وزارت را در این راستا بسیار مناسب بوده و در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور نیز محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به الزامات مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های توسعه سواحل جنوب تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که برای تحقق برنامه باید به آن توجه کنیم، استفاده از دیدگاه‌ها و نظرهای مسئولان، کارشناسان و نخبگان محلی برای جانمایی شهرها و موضوعات مربوطه است که سالیان سال در این خصوص کار کردند.  لذا اینکه تنها در مرکز کشور بنشینیم و بودن در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و نخبگان محلی برای سواحل جنوبی تصمیم‌گیری کنیم، مناسب نبوده و برنامه ها در آینده با مشکل مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: دومین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که حتما باید برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های مناطق برنامه ریزی کنیم. به عنوان مثال برنامه ساخت مساکن مهر بسیار خوب بود اما متاسفانه به زیرساخت‌های ان کمتر توجه شد  به نحوی که هنوز در برخی از مجتمع های مسکن مهر هنوز زیرساخت مناسبی نداریم. از این رو از ابتدا باید برای ساخت مراکز فرهنگی، راه‌های دسترسی و مدرسه و درمانگاه و … برنامه ریزی کنیم و ساخت شهرک بدون توجه به این موارد، موجب افزایش جمعیت در منطقه نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: موضوع دیگری که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد تکمیل کریدور ساحلی جنوب از استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به سیستان و بلوچستان است که در کنار ساخت شهر‌های جدید حتما باید تکمیل شود. این کریدور همواره در دستور کار دولت ها قرار داشته اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است از این رو لازم است در کنار سیاست های توسعه ای جنوب و ساخت شهرهای جدید در این مناطق تکمیل کریدور مذکور مجددا در دستور کار وزارت راه قرار بگیرد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس با تاکید بر اینکه زیرساخت ها همزمان با ایجاد شهرهای جدید باید تکمیل و ساخته شوند تا ساکنان با مشکل مواجه نشده و برنامه‌ها به درستی عملیاتی شوند عنوان کرد: اگر بخواهیم شهرهای توسعه یافته و مناسب و قابل سکونت برای مردم باشد باید در کنار هم موضوعات مذکور را در راستای سیاست های کلی پیش ببریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید مجدد بر کار مناسب وزارت راه برای ایجاد شهر‌های جدید در کنار سواحل جنوبی اظهار کرد: این امر موجب افزایش بهره وری از زمین، ساحل و دریا شده و سهم دریا را در اقتصاد کشور ارتقا می‌دهد./

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=46738

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.