تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
3

پروژه بررسی خواص ضدسرطانی از جلبک‌های دریایی در هرمزگان کلیک خورد

  • کد خبر : 385
  • 11 مرداد 1395 - 10:18
پروژه بررسی خواص ضدسرطانی از جلبک‌های دریایی در هرمزگان کلیک خورد

این توانایی در استان وجود دارد که با شناسایی گونه‌های مختلف آبزیان از جمله گونه‌های گیاهی از آب‌های خلیج فارس و سواحل تنگه هرمز به دارویی دست یابیم که علاوه بر خاصیت ضد سرطانی هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سیستم بدن نیز نداشته باشند

به گزارش هرمزگان تودی بیش از دو هزار سال است که از جلبک‌های دریایی، به‌عنوان غذای جانبی بشر و همچنین در پزشکی، استفاده می‌شود. این جلبک‌ها که در اعماق دریاها رشد می‌کنند، به چندین گروه و کلاس مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. جلبک‌های دریایی از جمله موجودات مهم دریایی هستند که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تغذیه انسان و تولید مواد شیمیایی مختلف به کار می‌روند.

مجری پروژه بررسی خواص ضدسرطانی ترکیبات پلی‌ساکاریدی از ماکروجلبکهای قهوه ای در خلیج فارس، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس گفت: اقیانوس ها چشم انداز عظیمی از مواد، داروها و غذاهای جدید را بر روی ما می‌گشایند و در عرصه‌های پزشکی، کشاورزی، علم مواد، شیمی فراورده‌ های طبیعی و پالایش زیستی کاربردهای بسیاری دارد.

دکتر سعید تمدنی اضافه کرد: یکی از منابع تقریبا اتمام ناپذیر برای تهیه گیاهان دارویی، دریاها و اقیانوس‌ها هستند و در میان داروهای گیاهی، ماکرو جلبکهابه دست آمده از این آب‌ها از اهمیت بسزایی در صنعت داروسازی برخوردار است.

این متخصص بیوتکنولوژی آبزیان، با بیان اینکه حدود ۱۵۳ گونه جلبک دریایی در استان هرمزگان و جزایر شناسایی شده‌اند افزود: ماکروجلبک‌های قهوه‌ای شناسایی شده در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان منطقه به ۴۴ گونه می‌رسد.

وی با بیان اینکه جلبک دریایی قهوه ای حاوی عناصری است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند از نظر پزشکی مفید باشد، بیان کرد: جلبک دریایی قهوه‌ای حاوی یک عنصر به نام fucoidan است که تاثیر آن بر ابتلا به سرطان و عفونت تست شده است فوکوئیدان در از بین بردن و یا کاهش گسترش سرطان روده بزرگ و پستان نشان داده شده است. سایر آزمایشات نشان می‌دهد که جلبک دریایی قهوه‌ای پتانسیل بسیار زیادی در پیشگیری از سرطان دارد.

وی سرطان را دومین عامل مرگ و میر در جهان دانست که به علت تغییر سبک زندگی، موادغذایی و گرمایش جهانی به شدت رو به افزایش است و ادامه داد: انواع سرطان به علت شیوع زیاد، عوارض وسیع، مرگ و میر بسیار، کانون توجه اکثر برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های بهداشتی قرارگرفته‌اند و داروهای ضدسرطانی ایده‌آل داروهایی هستند که تنها داری اثر موثر بر سلول‌های توموری داشته باشند، اما متاسفانه بیشتر داروهای سنتتیک که جهت درمان سرطان کاربرد دارند علاوه بر ایجاد مقاومت در بیمار، اثرات تخریبی شدید بر سلول‌های نرمال به جای می‌گذارند و سبب کندتر شدن روند بهبود بیماری می‌شوند.

مجری پروژه بررسی خواص ضدسرطانی ترکیبات پلی‌ساکاریدی گفت: با شناسایی گونه‌های مختلف آبزیان از جمله آبزیان خلیج فارس و تنگه هرمز، که دارای فعالیت بالای ضدتوموری هستند، می‌توان به جنگ انواع مختلف سرطان رفت.

تمدنی افزود: این توانایی در استان وجود دارد که با شناسایی گونه‌های مختلف آبزیان از جمله گونه‌های گیاهی از آب‌های خلیج فارس و سواحل تنگه هرمز به دارویی دست یابیم که علاوه بر خاصیت ضد سرطانی هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سیستم بدن نیز نداشته باشند.

وی به پروژه بررسی خواص ضدسرطانی ترکیبات پلی‌ساکاریدی از ماکرو جلبک های قهوه ای منطقه خلیج فارس خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف سنجش فعالیت ضدتوموری عصاره‌های مختلف استخراج شده از برخی گونه‌های ماکروجلبکی قهوه‌ای از سواحل خلیج فارس در مناطق قشم، هرمز، بندرعباس، لنگه برای غلبه بر لاین‌های سلولی سرطانی انسانی (سرطان روده بزرگ، سینه، خون ) و شناسایی ترکیبات پلی ساکاریدی گونه‌های موثر و بهترین میزان مصرفی عصاره جلبکی که دارای بالاترین خاصیت ضدسرطانی است طراحی شده است.

این متخصص بیوتکنولوژی آبزیان اضافه کرد: با وجود غنی بودن آب‌های خلیج فارس از منابع با ارزش ماکروجلبکی به ویژه ماکروجلبک‌های قهوه‌ای و اهمیت ترکیبات پلی‌ساکاریدی در درمان و پیشگیری بیماری درحال گسترش سرطان، اما متاسفانه تنها گونه‌های محدودی از جلبک‌های آبهای خلیج فارس در سواحل ایران از نظر خواص ضدسرطانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی شناسایی و کشف داروهای ضدسرطانی جدید که دارای کمترین اثر تخریبی بر سیستم ایمنی داشته باشند را از اهداف مهم در علم داروشناسی و درمان دانست و افزود: با توجه به ساختار شیمیایی مختلف ترکیبات در گونه‌ها و مناطق مختلف، لذا تاثیرات بیولوژیکی ترکیبات بسیار بسته به گونه و منطقه‌ای دارد که از آن جدا می‌شوند، هر گونه در هر منطقه خاص دارای ترکیباتی با ساختار مختص به خود است که این مهم اهمیت شناسایی و بررسی ترکیبات در گونه‌های مختلف را برجسته می‌کند.

تمدنی اضافه کرد: در این پروژه با توجه به اهمیت درمان بیماری مهلک سرطان، وجود مقیاس وسیعی از ترکیبات متنوع در ماکروجلبک‌های قهوه‌ای نظیر گونه سارگاسوم و پادینا و نیز فراوانی و تنوع بالای گونه‌های ماکروجلبک قهوه‌ای در سواحل آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در منطقه ایران، اقدام شناسایی گونه‌های ماکروجلبکی قهوه‌ای موثر بر لاین‌های سرطانی جهت انجام آزمایشات بالینی و کاربرد در ساخت داروهای با منشاگیاهی که دارای کمترین اثرات بر بیمار است پرداخته شده است .

این متخصص بیوتکنولوژی آبزیان در پایان خاطر نشان کرد: هم اینک فاز اولیه این پروژه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شروع شده است و امید می‌رود با انجام این پروژه و استفاده از پتانسیل ارزشمند منابع ماکروجلبکی در آب‌های جنوبی کشورمان، گامی مهم در جهت شناسایی ترکیبات طبیعی و در نهایت ساخت داروهای طبیعی به صورت صنعتی و معرفی به بازار داخلی و خارجی جهت درمان و پیشگیری بیماری در حال گسترش سرطان، برداریم.

به گزارش ایسنا، داروهای شیمی درمانی بسیار سمی و خطرناک هستند و همانطور که بر روی سلول‌های سرطانی تاثیر مرگ آور دارند برای سلول‌های سالم بدن هم تاثیرات مخرب دارند، شیمی درمانی از مهم‌ترین روش‌های درمان سرطان است و در این میان فرآورده‌های طبیعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند .طبیعت با تنوع بی مانندش در تولید ساختارهای شیمیایی، بزرگ‌ترین ذخیره برای کشف داروهای نوین است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=385

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.