تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
3

تولید بالغ بر یک چهارم محصولات شیلاتی کشور در هرمزگان

  • کد خبر : 12906
  • 27 آذر 1398 - 11:04
تولید بالغ بر یک چهارم محصولات شیلاتی کشور در هرمزگان

مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: شیلات هرمزگان با تولید بالغ بر یک چهارم محصولات شیلاتی کشور در حال حاضر توانسته به عنوان استان برتر شیلات کشور مطرح گردد.

به گزارش هرمزگان امروز: محسن یکتاپور با بیان اینکه خوشبختانه شیلات هرمزگان تاکنون توانسته از برنامه توسعه ایی پیش روی خود چند گام جلوتر حرکت کند گفت: شیلات هرمزگان با تکیه بر ظرفیت ها و همت مسئولین و بهره برداران نقش بسزا و قابل توجهی  در توسعه شیلاتی استان و  کشور دارد .

وی افزود: در واقع هرمزگان به عنوان پرظرفیت ترین استان شیلاتی کشور به ویژه در بخش های صید و صیادی ، آبزی پروری ، فرآوری و صنایع شیلاتی ، بهره برداری از ذخایر کمتر برداشت شده توانسته نام استان و کشور را در عرصه های جهانی شیلات مطرح سازد.

یکتاپور کسب رتبه های برتر در سطح ملی: رتبه اول صید ساحلی آبزیان در کشور ، رتبه اول صادرات آبزیان در کشور برای چندین سال متوالی ، برخورداری از بزرگترین ناوگان صید و صیادی کشور به عنوان نماد اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در آبهای تحت حاکمیت ، بهره مندی از  ۳۳ درصد بنادر صیادی کشور ، رکوردار واگذاری بنادر صیادی به بخش خصوصی(تعاونی های صیادی) در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی ، بهره مندی از  ذخایر منحصر به فرد فانوس ماهیان در دریای عمان  و  رتبه اول تولید میگوی پرورشی کشور  تنها بخش کوچکی از توانمد های شیلات هرمزگان خواند.

مدیرکل شیلات هرمزگان از رکوردار ی میانگین تولید در هکتار میگوی پرورشی ،  رتبه اول تولید لارو میگو در کشور ، مقام اول تولید ماهی در دریای کشور(قفس) ، پیشرو در تولید  ماهیان خاویاری در جنوب کشور و ایجاد اشتغال پایدار و دائمی برای بیش از ۴۵ هزار نفر در بخش های شیلاتی به عنوان بخشی دیگر از توانمندی های شیلاتی استان یاد کرد.

یکتاپور افزود :استان هرمزگان با بهره مندی از  ۲۲ بندر صیادی و  حدود ۴۰ مرکز تخلیه صید با بهره مندی از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی ، توانسته برای بالغ بر ۳۱ هزار نفر صیاد از شرقی ترین نقطه استان در جاسک واقع در دریای عمان (مکران) تا غربی ترین نقطه استان واقع در خلیج فارس در شهرستان پارسیان اشتغالی پایدار ایجاد نماید.

وی با بیان اینکه شیلات هرمزگان با بالغ بر ۲۹۰ هزار تن صید در سال ۹۷ توانسته در  راستای تامین امنیت غذایی کشور و درجهت رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و خود کفایی کشور گامی استوار برداردتصریح کرد: این میزان از ظرفیت های صید و صیادی توسط مجموعاً هفت  پایگاه حفاظت منابع آبزیان استان هرمزگان در شهرستانهای بندرعباس ، بندرلنگه ، جاسک، میناب، قشم، سیریک ، ابوموسی و پارسیان با اولویت حفاظت از منابع و ذخایر آبزی آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران اعم از آبهای داخلی ، مرزی و دریایی حفاظت می گردد.

مدیرکل شیلات خاطرنشان شد در سال ۹۷ شیلات هرمزگان با تولید بیش از ۲۲ هزار تن میگوی پرورشی و همچنین تولید پنج هزار و۶۰۰ تن ماهی پرورشی در دریا موفق به کسب رتبه اول این  تولیدات در کشور شده است.

یکتاپور افزود: شیلات هرمزگان نقشی پررنگ در حوزه صادرات و ارزی آوری داشته است به طوری که با صادرات بالغ بر ۵۸ هزار تن انواع آبزیان  به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۳۹ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول افزایش ۲۷ درصدی سطح زیر کشت آبزیان، توسعه سایت های پرورش میگو در استان، راه اندازی چندین مرکز تکثیر آبزیان، جذب سرمایه گذاران متعدد در زمینه پروش ماهی در دریا در راستای عملی نمودن طرح های اقتصاد مقاومتی، استفاده از گونه های بومی بچه ماهی در صنعت پرورش ماهی در دریا برای اولین بار، توسعه و ساماندهی بنادر صیادی ، واگذاری یک بندر صیادی به روش BOLT در راستای اجرای ماده ۲۷ واگذاری طرح تملک سرمایه ایی  برای اولین بار در کشور، افتتاح اسکله شناور در بندر صیادی رمچاه ، دست  یابی به رکورد ترکیب میانگین صید هدف (فانوس ماهیان) ۹۰درصد برای اولین بار، رشد ۳۲۷ درصدی اخذ تعرفه های بندری در بنادر صیادی شیلات هرمزگان، راه اندازی پایگاه حفاظت منابع آبزیان شهرستان سیریک  و… تنها بخش کوچکی از فعالیت های شاخص شیلات هرمزگان در سال ۹۸ خواند.

وی گفت:شیلات به عنوان محور طلایی توسعه پایدار هرمزگان در حوزه آبزی پروری نیز با  داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو ،ظرفیت تولید بالغ بر ۱۸۰ هزار تن در سال و  همچنین بیش از ۱۱۳ هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در دریا در آینده ای نزدیک به قطب اول تولید و پروش آبزیان در کشور تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=12906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.