تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
7

اختصاص ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر کشور

  • کد خبر : 114
  • 27 تیر 1395 - 11:24
اختصاص ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر کشور

جاسم جادری عدم ساختار مناسب و کارشناسی ویژه عشایر در دستگاههای اجرایی را از مهمترین مشکلات عشایر استان برشمرد و اظهار داشت : اگر به دنبال توسعه پایدار و پایداری نظام روستایی و عشایری هستیم باید فراهم ساختن زیرساخت های روستایی وعشایری را جدی بگیریم.

به گزارش هرمزگان تودی رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت : ۸ درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهد واین قشر به دلیل شیوه زندگی، نیازمند ارائه خدمات ویژه از سوی دولت می باشد که دولت تدبیر وامید خدمات رسانی به عشایر را در اولویت برنامه های خود قرار داه است.کرمعلی قندالی در اولین نشست شورای عشایری استان افزود: عشایر ۲۵درصد گوشت قرمز و ۳۵درصد صنایع دستی کشور را تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه برای اسکان عشایر باید تغییر شغل از دامداری به کشاورزی ودامداری انجام شود اظهار کرد: از سال ۷۱ تا کنون ۹۰هزار خانوار عشایر اسکان داده شده اند .

قندالی یادآورشد : ۵۵هزار خانوار عشایر زیر چتر حمایتی بیمه قرار گرفته اند .وی تصریح کرد : تامین آب شرب ، تامین علوفه دام ، برقرار کردن چاههای کشاورزی عشایر ایجاد ایل راهها، ارتقاء سطح آموزش وپرورش و بهداشت و درمان از مهمترین مشکلات عشایر هستند که باید با برنامه ریزی، این مشکلات رفع شوند.

قندالی با تشریح سیاست های دولت تدبیر وامید گفت : استانداری هرمزگان می تواند با برنامه ریزی مناسب طرح ارتقاء شاخص های عشایری را در استان اجرا نماید.

وی افزود : در سال گذشته از منابع استانی قریب به ۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای طرح های عمرانی عشایر و ۱میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر هرمزگان هزینه شده است.

در ادامه این نشست استاندار هرمزگان گفت : شاخص زندگی عشایر در سال ۸۳ حدود ۲۶ درصد بوده است و اکنون این شاخص به ۵۰ درصد ارتقاء یافته است که نشان از بهبود شاخص زندگی عشایر می باشد.

جاسم جادری عدم ساختار مناسب و کارشناسی ویژه عشایر در دستگاههای اجرایی را از مهمترین مشکلات عشایر استان برشمرد و اظهار داشت : اگر به دنبال توسعه پایدار و پایداری نظام روستایی و عشایری هستیم باید فراهم ساختن زیرساخت های روستایی وعشایری را جدی بگیریم.

وی اذعان کرد : تثبیت جمعیت روستایی وعشایری، سازماندهی و سازماندهی عشایر و توانمندسازی روستاییان وعشایر سه هدف مهم در ایجاد توسعه پایدار می باشند.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : در هرمزگان ۳هزار و ۴۸۰ هزار خانوار عشایر با ۵۰۰هزار واحد دام سبک زندگی می کنند.حیدری پوری افزود :شهرستانهای حاجی آباد ، بندرعباس و رودان از مناطق مهم عشایری هرمزگان می باشند .

وی با اشاره به اینکه ۱هزارو ۵۱۰خانوار عشایر هرمزگانی درمرکز آمار ایران ثبت نشده اند بیان داشت : این شورا باید با پیگیری مشکلات عشایر هرمزگان در سرشماری آینده جمعیت عشایریهرمزگان را اصلاح کند تا این قشر بتوانند از خدمات بیشتری بهره ببرند.

حیدری پوری محدویت منابع آب وخاک ، تعدی وتصرف ایل راهها ومیان بندها ؛ کمبود مواد غذایی دام وخشکسالی از مهمترین مشکلات عشایر هرمزگان است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.