تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
9

هرکس در جنگ موصل عقب کشید، مرتد است ؛ همه ی آنها را بکشید

  • کد خبر : 1392
  • 26 مهر 1395 - 11:12
هرکس در جنگ موصل عقب کشید، مرتد است ؛ همه ی آنها را بکشید

تحلیلگران می‌گویند این برای اولین بار است که داعش برای توصیف اعضای خود از عباراتی همچون مسخ‌شدگان استفاده می‌کند. این عبارت اولین بار است که توسط داعش یا حتی القاعده در تفسیر مبارزان از آن استفاده میشود و این نشان دهنده این است که شک و تزلزل در میان سربازان آن‌ها رخنه کرده است و اعضای بلندپایه درمورد این مسئله نگران هستند.

نیوزویک نوشت: داعش به فرماندهان ارشد خود توصیه کرده است که در صورت حمله به موصل با شدت و خشونت تمام برخورد کنند تا از فرار سربازان جلوگیری شود و تا آخرین نفر در برابر دشمن بایستند.در ساعات ابتدایی شروع جنگ بزرگ موصل، نامه محرمانه‌ یکی از اعضای بلند پایه داعش به اعضای این گروه تروریستی در زمان محاصره شهر «منبج» در شمال سوریه، منتشر شده است. این نامه سه‌صفحه‌ای که از سوی یکی از اعضای کمیته جنگی داعش در «رقه» فرستاده شده حاوی دستورالعمل‌های خشن و بی‌رحمانه‌ای است.

این نامه گفته می شود از یک رهبر مذهبی از جبهه فتح‌الشام گرفته شده است. نام منتشرکنندگان این نامه به دلیل مسائل امنیتی افشا نخواهد شد. نیوزویک درمورد صحت و اعتبار این نامه اطمینانی ندارد اما سه تن از کارشناسان مسائل داعش با استناد به شواهدی که از این نامه به دست آورده اند، معتقدند که ای نامه جعلی نیست و محتویات مذکور در آن تا حد زیادی قابل بحث و بررسی است.

این نامه‌ دست‌نویس که خطاب به ابو یحیی الشامی عضو ارشد داعش در منبج و در ماه آگوست سال جاری میلادی نوشته شده، شامل دستوراتی درخصوص اعدام عناصر فراری است که با کفار هم دست شده اند و باورشان را از دست داده اند و به نیروهای دشمن پیوسته اند و همچنین سرکوب مخالفان و حبس نظامیان مشکوک به خیانت است. این نامهنشان می‌دهد که داعش با مشکل بزرگی در داخل نیروهایش مواجه است و ضعف روحی بر اعضای این گروه تروریستی غلبه کرده است.

در جایی از نامه گفته شده که شما میدانید هرکس که عقب نشینی کند مرتد شده انست در نتیجه شما هر کسی را که این چنین باورهایش را از دست باشد میتوانید بکشید. همچنین هر کسی که ممکن است در آینده باورهایش را از دست بدهد قطعا هم اینک نیز باورهایش را کنار گذاشته است.

آن ها در توجیه دستورات ابلاغی‌شان به آموزه های خود متوسل شده‌اند و با ادعای اینکه هرکس در جنگ به دشمن پشت کرده و به سپاه اسلام خیانت کند، مرتدد است، ریختن خون او را واجب می‌دانند. در بخشی از این نامه آمده است: به تمامی برادران محاصره شده اطلاع دهید عقب‌نشینی تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و باید تا آخر مقاومت کنند، حتی اگر تنها یکی از آن‌ها باقی مانده باشد. ما ریختن خون کسانی را که بدون اجازه عقب‌نشینی کنند، مجاز می‌دانیم.

نویسنده نامه مردم محلی ای را که در درگیری داعش در منبج به نیروهای مقابل داعش کمک کرده اند را نیز مرتد خوانده و گفته همه کسانی که از این مساله آگاه بوده اند نیز خونشان حلال است.

تحلیلگران می‌گویند این برای اولین بار است که داعش برای توصیف اعضای خود از عباراتی همچون مسخ‌شدگان استفاده می‌کند. این عبارت اولین بار است که توسط داعش یا حتی القاعده در تفسیر مبارزان از آن استفاده میشود و این نشان دهنده این است که شک و تزلزل در میان سربازان آن‌ها رخنه کرده است و اعضای بلندپایه درمورد این مسئله نگران هستند.

در این نامه گفته شده که تلاش کنید با آنها کار کنی. دست آنها را بگیرید و به جایی ببریدکه به کسی آسیبی نرسانند. نویسنده نامه این عبارات را در وصف کسانی به کار برده که از دید او دچار سحر و جادو شده اند و از مخاطب نامه خواسته که اگر این افراد مورد مراقبت قرار بگیرند بهتر خواهند شد و اگر بهتر نشدند ادامه زندگی شان خطرناک خواهد بود در نتیحه میتوانید آنها را بکشید

البته از سوی کارشناسان نظرات متفاوتی در تفسیر اینکه افسون‌شدگان (مسخ‌شدگان) به چه کسانی اطلاق می‌شود و چه معنایی دارد، ارائه شده است. برخی معتقدند قبلاً این اصلاح صرفاً در مورد مجانین و دیوانگان کاربرد داشته است که با اجرای دستورالعمل‌هایی نیز به درمان آن‌ها اقدام می‌شد و درصورت عدم درمان، مجوز قتل آن ها صادر می‌گشت. برخی دیگر اعتقاد دارند که این اصطلاح درمورد کسانی به کار می‌رود که تحت تاثیر ایدئولوژی‌های بیگانه قرار گرفته‌اند. آن‌ها معتقدند که این مسئله بیانگر ایجاد شکاف‌هایی عمیق در میان نیروهای داعشی است که رهبران این گروه را به فکر انداخته تا به هر نحو ممکن برای شناسایی و از بین بردن ستون پنجم در میان نیروهایشان اقدام کنند.

چارلی وینتر پژوهشگر ارشد مرکزمطالعات بین المللی رادیکالیزاسیون به نیوزویک در همین زمینه گفته که برای داعش دو راه وجود دارد: یا شما با مایید یا نیستید. حد وسط وجود ندارد. از نظر این محقق این نامه یک توافق واقعی است و در آن شکی وجود ندارد و من فکر میکنم بازتاب آن در دفاع از موصل نمایان شده است. تسویه مرتدین و فراری ها به این دلیل است که آنها مایل به فساد از درون نیستند.

اخیرا چند ویدئوی خشونت بار از قتل چند نفر در موصل مخابره شده است که داعش مدعی بود جاسوس هستند. همچنین تعداد زیادی از افرادی که متهم به جاسوسی بوده‌اند به صورت دسته جمعی به قتل رسیده و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند. این‌ها تدابیری است که فرماندهان ارشد داعش برای افزایش روحیه نیروهای وفادار به خود و ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان، اجرا کرده است.

در نامه اخیر تاکتیک های رییس کمیته جنگ داعش برای ارتقای سطح ایمان در فرماندهان کلیدی منبج است. او از تجربه های شخصی اش در درگیری فلوجه نیز یاد کرده و گفته شاهد صحنه های وحشتناکی بوده است. مغز یکی از برادران از سرش بیرون زده بود.

او اضافه کرده که به مدت ۷۵ ساعت در این نبرد بوده در حالی که هیچ آب وغذا و دارویی نداشته است.

امیر در نامه اش به محصور شدگان در منبج دستور داده که تا زمانی که کشته شوند یا خداوند پیروزی را نصیبشان کند مقاومت کنند و بجنگند. لازم به ذکر است که نیروهای داعش به تدریج بعد از حمله نیروهای دموکراتیک سوریه در ۱۲ آگوست عقب نشینی کرده اند. آنها تا دم مرگ نجنگیدند.

کوب بنزل محقق دانشگاه پرینستون و متخصص تاریخ اسلام و ایدئولوژی های جهادی به نیوزویک گفته که در منبج شرایطی ایجاد شد که ماندن و مردن تنها چیز قابل قبول بود. این سوال مطرح است ک آیا در موصل هم چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ به عقیده من آنها میمانند و با غیرت بیشتری نسبت به منبج در موصل میجنگند چرا که موصل جای مهمتری است. داعش هزینه های گزافی را برای بازپسگیری موصل بر دوش ما خواهد گذاشت اما در نهایت حتی در آنجا نیز عقب نشینی هایی را گروه قابل توجهی شاهد خواهیم بود

به گفته مقامات آمریکایی وعراقی برنامه این عقب نشینی ها از هم اکنون نیز آغاز شده است. مبارزان تونلی را زیر شهر با هدف فرار حفر کرده اند و در میانه راه نیز تله هایی را برای کند کردن سرعت دستیابی دشمن به نیروهایشان کارگذاشته اند.

اما جنگ در این شهر آسان نخواهد بود. در ابتدای نامه هشدار شدید اللحنی به نیروهای مقاومت بغداد در صورت ورود آنها به دومین شهر بزرگ عراق داده شده است.

در نامه گفته شده شما باید قبل از اینکه با مرگ مواجه شوید انتظار آن را داشته باشید. اما بدانید که کسانی که در راه خدا مقاومت میکنند ضعیف و سرسپرده نخواهند شد. خدا صابران را دوست دارد.

موصل به شهر “دو بهار” معروف است چرا که ماه پاییز در این شهر به خوش آب و هوایی بهار است. اما این فصل میتواند خون بارترین فصل تاریخ این شهر باشد.

کارشناسان معتقدند در نبرد آزادسازی موصل، نامه‌ای با پیام مشابه به سرکردگان داعش در موصل فرستاده شده است. سازمان ملل پیش‌بینی کرده که عملیات موصل به آواره شدن بیش از یک میلیون نفر بینجامد. اخیرا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طرح جامع آزادسازی موصل را تحویل گرفت و قرار است ماه جاری میلادی این عملیات آغاز شود.قرار است با آغاز عملیات موصل، شهرهای اربیل، سلیمانیه، دهوک، کرکوک و صلاح الدین از آوارگان عراقی استقبال کنند. شهر موصل مرکز استان نینوا به عنوان مقر اصلی داعش دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود.همزمان با آمادگی ارتش عراق برای عملیات موصل داعش نیز خود را برای مقابله با نیروهای دولتی عراق آماده می‌کند.به گفته منابع، داعش چند روز پیش تجهیزاتی را به مناطق الزویه و ساحل غربی الشرقاط فرستاده و تهدید کرده بود که الشرقاط و القیاره را از ارتش عراق پس خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=1392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.