تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

بزرگترین مشکلات هفته نامه های هرمزگان نبود آگهی است/استاندار برای مشکل توزیع آگهی هفته نامه ها ورود کند/به دولت تدبیر و امید نمره ی ۲۰ می دهم

  • کد خبر : 760
  • 06 شهریور 1395 - 12:30
بزرگترین مشکلات هفته نامه های هرمزگان نبود آگهی است/استاندار برای مشکل توزیع آگهی هفته نامه ها ورود کند/به دولت تدبیر و امید نمره ی ۲۰ می دهم

از جمله تیترهایی که در این مصاحبه می خوانید : متاسفانه آگهی به هفته نامه ها تعلق نمی گیرد و یا به عده ای خاص و آن هم با دلایل خاص تعلق میگیرد/اداره ی ارشاد آگهی ها را به دو و سه روزنامه برای چاپ ارائه می دهند / ریشه مشکلات طبوعات در توزیع ناعادلانه آگهی هاست/ توزیع کننده های آگهی باید چند نفر باشند و بی طرف و به نشریه و روزنامه ای وابسته نباشند/ عملکرد مدیر ارشاد را نمی توان ارزیابی کرد شاید ایشان از عملکرد زیر دستان خود اطلاع کافی ندارند/ بزرگترین مشکلات ما زمانی است که چاپ داریم و به چاپخانه بدهکاریم/ آینده هفته نامه ها را تاریک می بینم / دولت گذشته اگر تضاد فکری با دولت داشتی عملا شما را منزوی میکردند/ آزادی بیان به وضوح در این دولت دیده می شود/ از مدیر کل ارشاد خواهش میکنم چند آگهی را آن هم از یک اداره به یک روزنامه ندهند/ از استاندار محترم میخواهیم در صورت امکان برای توزیع عادلانه آگهی ورود پیدا کند

به گزارش هرمزگان تودی این روزها اگر سردبیر و یا مدیرمسئول هفته نامه ای باشید و در شبکه های مجازی ویژه خبرنگاران حضور داشته باشید شاهد اختلاف های پیش آمده در خصوص ارائه ی آگهی به هفته نامه های استان هرمزگان هستیم.بحث ها و جنجال هایی که فقط در استان هرمزگان به وجود آمده و در دیگر استان های کشور به دلایل مشکوکی رخ نداده که شاید بتوان آن را به علت انجام طرح ساماندهی آگهی ها دانست.هرمزگان تودی در این خصوص با بسته ی مصاحبه های خبری خود این بار به سراغ مدیران هفته نامه ها رفته و با آنها گفتگو کرده که این گفتگو ها را هر روز در هرمزگان تودی منتشر خواهیم کرد.به عنوان اولین گام به سراغ بانویی رفتیم که این روزها منتقد سرسخت این طرح است و بدون تعارف همیشه حرفش را در گروه های مجازی که مسئولان استان هرمزگان نیز در آنها وجود دارد می زند.گفتگوی اول خود را با خانم ارینب زارعی سردبیر هفته نامه ۱۵ ساله صبا آغاز می کنیم.

خانم ارینب زارعی از اینکه این لطف را به ما کردید و به عنوان اولین فرد با ما در خصوص مشکلات نشریات استان هرمزگان گفتگو می کنید ممنونیم.به عنوان اولین سوال اگر لطف بفرمایید خودتون و رسانه ی خودتون رو معرفی بفرمایید ممنون میشم.

ارینب زارعی هستم سردبیر هفته نامه صبا که به مدت ۱۵ سال در هرمزگان منتشر می شود و گستره توزیع هفته نامه ی ما در استان هرمزگان می باشد که هر هفته مردم میتوانند هفته نامه سیاسی ، فرهنگی اقتصادی ما را در دکه های مطبوعاتی تهیه کنند.

اگر بخواهیم مشکلات نشریات استان هرمزگان را دسته بندی کنیم ، اولین مشکلی که به نظر شما بیشترین تاثیر منفی رو به روی فعالیت حرفه ای نشریات هرمزگان و نشریه ی شما دارند چیست؟

اولین مشکل این هست که هفته نامه ها درآمدی ندارند و عموما هزینه چاپ را خودشان می پردازند و متاسفانه آگهی به هفته نامه ها تعلق نمی گیرد و یا به عده ای خاص و آن هم با دلایل خاص تعلق میگیرد.و بدون شک چون آگهی ندارند و درآمدی عاید شان نمی شود این باعث شده که به هر راهی برای رسیدن به آگهی رو بیاورند و بیشتر رپورتاژ چاپ کنند و افرادی که فقط رپورتاژ میگیرند برای تامین هزینه های چاپ قطعا از رسالت خبری خودشان باز میمانند. زمانی یک هفته نامه و روزنامه به خوبی رسالت خبری خودش را انجام میدهد که درآمدی داشته باشد و بداند مشکلی برای تامین هزینه چاپ و توزیع و صفحه آرایی و درآمد کارکنان خود ندارد و در غیر این صورت هفته نامه فقط به درآمد زایی توجه میکند و از رسالت خبری باز میماند.

اگر در خصوص مشکلات دیگر نشریات هم توضیح بدید ممنون میشیم

مشکلات تمام هفته نامه ها این هست که آگهی ندارند و از سامانه توزیع آگهی ها که به تازگی در استان هرمزگان راه اندازی شده راضی نیستند.درگذشته که روابط عمومی ادارات آگهی ها را توزیع میکردند مشکلی به این صورت نبود چون هر هفته نامه حداقل یک اداره را برای تامین هزینه های چاپ خودش دراختیار داشت و اکثر هفته نامه ها آگهی داشتند و میتوانستند چاپ کنند.وقتی به یکباره همه آگهی ها طبق دستور العمل به سمت ارشاد سرازیر شد ، آن ها فقط آگهی ها را به دو و سه روزنامه برای چاپ ارائه دادند و دیگر هفته نامه ها آگهی نداشتند.

راه حل بیرون رفتن از این مشکلاتی که عنوان کردید چیست؟

راه حل بیرون رفتن از این مشکلات لغو سامانه توزیع آگهی ها و محول کردن  توزیع آگهی ها به روابط عمومی ادارات است. یعنی روش سابق که بدون مشکل در طی مدت زمان زیادی اجرا میشد و اعتراضی در بر نداشت.

اداره ی ارشاد اعلام کرده که این سامانه دستور العمل وزارت است و در تمامی استان ها پیاده سازی شده.همچنین شما روند تمام شدن مشکلات را برگشت به روال قبل عنوان کردید،به نظر شما اینکه هر اداره با یک نشریه ی خاص کار کند عدالت به وجود می آید؟ تکلیف آن نشریه ای که هیچ رابطه ای با نهادها ندارد چیست؟

اعلام وزارت ارشاد است اما در بیشتر شهرها و استان های دیگر اجرایی نشده.در گذشته معمولا ادارات و سازمان هایی  مثل مخابرات، شهرداری،آب وفاضلاب روستایی،آب منطقه ای،حمل ونقل و راه وشهرسازی به نوبت به همه آگهی میدادند و دفتر و لیستی داشتند که بعد از اینکه هفته نامه و روزنامه ای آگهی میگرفت اسمش خط میخورد و نوبت هفته نامه دیگری میشد خوشبختانه آگهی های شهرداری هنوز هم مثل سابق به همه می رسد ، اگر چه آگهی های این سازمان کم است اما دخالت های ارشاد و سامانه ی تحمیلی این اداره باعث شد که  آگهی های سایر ادارات به هفته نامه ها نرسد.

این روزها شاهد اختلافات بسیار زیادی در حوزه ی رسانه های مکتوب هستیم ، به نظر شما چرا این مشکلات به وجود آمده ؟

ریشه این مشکلات در توزیع ناعادلانه آگهی ها و دخالت ارشاد در خانه مطبوعات و توزیع های نادرست آگهی هاست که باعث می شود هفته نامه ها هر روز بدبخت تر و روزنامه ها هر روز قوی تر شوند

منظور شما از دخالت ارشاد در خانه مطبوعات چیست؟ طبق بخشنامه ارسالی از وزارت فرهنگ و ارشاد هفته نامه ها نباید آگهی چاپ کنند،اما این بخشنامه بومی سازی شد و عنوان کردند که هفته نامه های ۸ صفحه ای که به روز منتشر میشوند هم دارای آگهی خواهند بود به شرطی که شماره ی اول آگهی در روزنامه سراسری منتشر شود،با این روند هم مخالف هستید؟

اداره ارشاد انتخابات قبلی را عملا لغو کرد درصورتی که خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است و فراموش کرده اند که خانه مطبوعات دولتی نیست و نباید ارشاد درآن دخالت میکرد و اگر واقعا به هفته نامه های هشت صفحه ای آگهی تعلق بگیرد موافق هستم و در این خصوص هیچ اعتراضی نداریم اما در عمل اینچنین چیزی نیست چرا که هفته نامه صبا هشت صفحه چاپ می شود اما هنوز آگهی نگرفته ایم و یا اعتماد هرمزگان اکثر مواقع هشت صفحه چاپ میشد اما فقط دو بار در سال ۹۵ و یک بار در سال ۹۳ آگهی از ارشاد دریافت کرد ، درصورتی که میزان دریافت آگهی ها در روزنامه ها بسیار بالاست و بالای ۵۰آگهی در سال است!

پس درواقع شما با نحوه ی اجرای این طرح مشکلی ندارید و مشکل صرفا توزیع صحیح و روشن بودن آن است که همه متوجه باشند آگهی های هر ماه به چه نشریاتی ارئه داده شده؟

مشکل ما این است که از طرف ارشاد اصلا آگهی به هفته نامه ها نمی رسد حتی برای کسانی که هشت صفحه هستند!

یعنی حتی اینکه گفته شده هفته نامه ها ی هشت صفحه ای آگهی میگیرند هم رعایت نمیشود؟

خیر تاکنون رعایت نشده.نمونه بارز آن اعتماد هرمزگان و هفته نامه صبا است که هشت صفحه چاپ می شوند.من  مدیر اجرایی و سردبیر اعتماد هرمزگان  بودم و کاملا در جریان هستم که درگذشته اعتماد هرمزگان هشت صفحه ای فقط دو آگهی در سال ۹۵از ارشاد داشت و یک آگهی در سال ۹۳  و صبا هم تاکنون نداشته و این کاملا بی عدالتی است

راه حلی برای خروج از این مشکلات پیشنهاد دارید ؟

راه حل برای این مشکلات برگشت به سیستم و روش گذشته است

چه روندی پیشنهاد میکنید که آگهی ها را ارشاد توزیع کند اما به همه آگهی برسد،اگر شما جای توزیع کننده آگهی بودید چه تصمیمی اتخاذ میکردید؟

معمولا وقتی توزیع کننده آگهی یک نفر باشد آگهی عادلانه تقسیم نمی شود .باید به روند قبل بازگردد چرا که یک اداره دقیقا می داند چه کسی خبرهایش را چاپ میکند و چه کسی همکاری مناسب و شایسته ای دارد و براساس فعالیت های یک هفته نامه آگهی را تقسیم میکند نه بر اساس لوگو و یا نام یک روزنامه. تنها راه حلی که برای توزیع آگهی توسط ارشاد  به صورت عادلانه وجود دارد این است که توزیع کننده های آگهی چند نفر باشند و بی طرف .یعنی خود به نشریه و روزنامه ای وابسته نباشند و منفعتی در اهدای آگهی به هیچ کدام از هفته نامه ها و روزنامه ها نداشته باشند.

ارشاد معتقد است که این بخشنامه توزیع آگهی که وزارت آن را ارسال کرده بالاخره باید در کشور ساماندهی شود،برای همین تاکید به اجرای آن دارد.شما هیچ پیشنهادی برای اجرای بهتر این بخشنامه ندارید که هم دستور ابلاغی انجام شده باشد و هم عدالت رعایت شود؟آیا همان سیستم نوبت دهی ادارات را نمی توانند در ارشاد راه اندازی کنند و به ترتیب آگهی به نشریات داده شود؟

اگر ارشاد بخواهد بازهم خودش آگهی ها را تقسیم کند  باید مسئول توزیع آگهی چند نفر باشند تا عدالت رعایت شود چیزی که عملا امکان پذیر نیست پس بهتر است به حالت سابق بازگردد.

اختلافات وجود آمده بین خانواده مطبوعات را چگونه میتوان حل کرد؟آیا مشکلات افراد و موضع گیری های افراد در شبکه های اجتماعی صرفا به خاطر آگهی ها است و یا مشکلات دیگری نیز وجود دارد؟

بیشتر مشکلات مالی است که این روزها خانواده مطبوعات را درگیر خود ساخته ناتوانی در پرداخت حق الزحمه پرسنل خود و هزینه چاپ و تبعیض ها و بی عدالتی هایی که میبینند باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط شده است.

عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد در بخش مطبوعات چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد مدیر ارشاد را نمی توان ارزیابی کرد شاید ایشان از عملکرد زیر دستان خود اطلاع کافی ندارند اما زیر مجموعه ارشاد به ویژه توزیع کننده آگهی ها عملکرد خوبی ندارد.

چقدر به شغل خود علاقه دارید ؟ بزرگترین مشکلی که در این شغل برای شما پیش آمده چیست؟

به شغلم خیلی علاقه دارم و بزرگترین مشکلات ما زمانی هست که چاپ داریم و به علت بدهی به چاپخانه ، متاسفانه قبول نمیکند که چاپ کند!

با همه ی این مشکلات و درد و دل هایی که دارید ، آینده ی نشریات استان هرمزگان رو چگونه می بینید؟

آینده هفته نامه ها را تاریک و تعطیلی و توقف چاپ بسیاری از آنها را می بینم

به نظر شما این آینده که شما ترسیم کردید خیلی نگران کننده نیست؟

بله بسیار نگران کننده است و هر هفته نامه به نوعی تاریخ مکتوب یک استان به شمار می رود و نسل های آینده برای مطالعه تاریخ به این هفته نامه ها رجوع خواهند کرد و توقف چاپ این هفته نامه ها به منزله نادیده شدن و نادیده گرفتن بخشی از تاریخ است

اگه بخواید یک مطلب خیلی انتقادی در استان هرمزگان کار کنید ، این مطلبتون در خصوص کی هست ؟ میشه این مطلب رو به ما بدید تا براتون منتشر کنیم؟

مطلب خیلی انتقادی در مورد عملکرد ارشاد و سامانه توزیع آگهی هاست

با توجه به اینکه در هفته ی دولت هستید به عنوان آخرین سوال خدمات دولت تدبیر و امید را چگونه در کشور و استان ارزیابی میکنید؟اگر قرار به نمره دادن باشد به عنوان یک سردبیر چه نمره ای به دولت در کشور و استان میدهید؟

من همواره دولت تدبیر و امید را به عنوان یک دولت موفق میدانم که بر اساس نام حزب خود که همان اعتدال است در همه موارد جانب اعتدال و میانه روی را حفظ کرده و به نوعی یکپارچگی در کشور رسیده ایم .من به دولت و جناب دکتر روحانی نمره ۲۰میدهم چرا که  در دولت گذشته  اگر تضاد فکری با دولت داشتی عملا شما را منزوی میکردند اما اکنون همه با تضاد آرا در کنار هم فعالیت میکنند و مشکلی وجود ندارد و حتی دولت را نقد میکنند و دولت انتقاد را میبیند اما کسی را محدود نمی کند و این آزادی بیان به وضوح در این دولت  دیده می شود.

حرف آخر شما چیست؟

از مدیر کل ارشاد خواهش میکنم چند آگهی را آن هم از یک اداره به یک روزنامه ندهند و عادلانه تقسیم کنند چرا که در هفته نامه ها عده ی زیادی مشغول به کار هستند و البته بیشتر از ۲۰هفته نامه داریم که وضع همه آنها بحرانی است، اما سکوت کرده اند .البته این سکوتشان از رضایت نیست.توقف چاپ هفته نامه ها منجر به بیکاری حداقل  ۱۰۰نفر خواهد شد .همچنین از استاندار محترم میخواهیم در صورت امکان برای توزیع عادلانه آگهی ورود پیدا کند تا مشکلات بزرگ مطبوعات در استان هرمزگان رفع شود.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.