تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024

آخرین اخبار

به منظور بررسی وضعیت آفات نخیلات شهر فین بندرعباس با حضور مریم جلیلى مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات، مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، امیر بابک صاحب نظر معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حفظ نباتات، ولى الله رضایى معاون دفتر پیش آگاهى سازمان حفظ نباتات، عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی استان، الهام اسدپور مدیر حفظ نباتات استان، بخشدار شهر فین و دیگر همکاران و باغداران شهر فین در بخشداری فین برگزار شد. ضبط یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق استاندار هرمزگان: نقش دولت در توسعه دریامحور به مثابه توانمندساز است جشنواره خلیج فارس باید ابعاد جهانی پیدا کند وظیفه ما زنده نگه داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است اقدامات اداره محیط زیست شهر ستان میناب در گرامیداشت هفته زمین پاگ رویداد بازی های ساحلی با اجرای بازی های بومی و ساحلی هرمزگان اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس برگزار شد

0

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای این استان در دولت سیزدهم، گفت: ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات در مجتمع‌ها و واحدهای گلخانه‌ای هرمزگان تولید و به خارج از کشور صادر شد.

  • کد خبر : 52980
  • 25 فروردین 1403 - 12:15
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای این استان در دولت سیزدهم، گفت: ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات در مجتمع‌ها و واحدهای گلخانه‌ای هرمزگان تولید و به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش هرمزگان امروز ،
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای این استان در دولت سیزدهم، گفت: ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات در مجتمع‌ها و واحدهای گلخانه‌ای هرمزگان تولید و به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان محمد رضا شیخ‌زاده بیان کرد: میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای هرمزگان تا قبل از دولت سیزدهم، ۷۰ هزار تن در سال بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰ هزار تن یعنی بیش از ۲ برابر رسید.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد محصولات گلخانه‌ای هرمزگان صادر و ۳۰ درصد به مصرف کشور می‌رسد، بیان کرد: محصولات گلخانه‌ای صادراتی از هرمزگان شامل انواع فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، خیارسبز و بادمجان بوده که بیشتر به مقصد کشورهای اوراسیا، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: سطح زیرکشت گلخانه‌های هرمزگان تا پایان سال ۱۴۰۰ یعنی تا قبل از دولت سیزدهم حدود ۵۰۰ هکتار بود که با حمایت‌های وزارت جهادکشاورزی و پیگیری استاندار، این میزان اکنون به حدود ۹۲۶ هکتار رسیده است.

شیخ‌زاده یادآور شد: میزان تولیدات محصولات گلخانه‌ای نیز تا قبل از دولت سیزدهم در هرمزگان ۱۰۵ هزار تن در سال بود که اکنون به ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

وی بهره‌وری در بخش کشاورزی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم و از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: در سال‌جاری ۲۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای دیگر نیز در سطح استان در دست ساخت داریم.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه ساخت گلخانه‌ها در استان‌های کشور به ۲ صورت تجاری (هایتک) و تابع اقلیم است، گفت: از آنجایی که گلخانه‌های تابع اقلیم هزینه ساخت آن پایین بوده و یک پنجم گلخانه‌های تجاری است و همچنین به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب هرمزگان، بنابراین مستعد این نوع گلخانه است.

«گلخانه‌های تابع اقلیم بیشتر به منظور جمع کردن کشاورزان کم بنیه در کنار یکدیگر است تا بتوانند زنجیره تولید داشته باشند و منتهی به برندسازی شود و ارزش افزوده حاصل شده به خود آنان برسد؛ این گلخانه‌ها معمولا سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارند و برای مناطق گرمسیر از جمله هرمزگان مستعد است.

همچنین واحدهای گلخانه‌ای هایتک یا تجاری نیز دارای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و کنترل نور هستند و هدف این واحدها صادرات است که بیشتر در استان‌های سردسیر و شمالی از این نوع گلخانه‌ها استفاده می‌شود.»

شیخ‌زاده اضافه کرد: جلوگیری از آفات و افزایش عملکرد، جلوگیری از تگرگ و آفتاب سوختگی از دیگر مزیت‌های گلخانه‌های تابع اقلیم است.

وی ابراز کرد: امسال کشت محصولات گرمسیری گلخانه‌ای همچون موز، پاپایا و انبه به صورت متراکم در دستورکار داریم که کشت پاپایا در شهرهای رودان و میناب و موز نیز در یکی از شهرهای شرق استان در دستورکار است.

زمان آماده‌سازی و کشت محصولات گلخانه‌ای در استان هرمزگان از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه هرسال است.

درحال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت فلفل رنگی، ۳۸۰ هکتار گوجه فرنگی، ۸۰ هکتار خیار سبز، ۶۶ هکتار بادمجان و ۲۹ هکتار نیز سایر محصولات از جمله گل و گیاهان دارویی در هرمزگان به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=52980

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.