تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8

آیا پیمانکار حق کارگر را گرو کشی کرده است؟ / همه چیز در خصوص تجمع امروز کارگران شهرداری بندرعباس

  • کد خبر : 14940
  • 30 بهمن 1398 - 23:31
آیا پیمانکار حق کارگر را گرو کشی کرده است؟ / همه چیز در خصوص تجمع امروز کارگران شهرداری بندرعباس

مدیرعامل شرکت فرس کهن : به جرات می توانم بگویم که شرکت فرس کهن تنها شرکتی است که در استان هرمزگان از منابع داخلی خودش طرح طبقه بندی مشاغل و پایه سنوات کارگری را اجرا و پرداخت کرده و حمایت از کارگران چه در شهر بندرعباس و چه در شهر بندرلنگه همیشه در دستور کار ما بوده است.

به گزارش هرمزگان امروز ، جمعی از کارگران تنظیف شهر بندرعباس امروز در اعتراض به آنچه عدم پرداخت حقوق خود عنوان شده ، در برابر ساختمان استانداری هرمزگان نسبت به وضعیت موجود اعتراض کردند.این اعتراض در حالی صورت می گرفت که شهرداری بندرعباس دو پرداختی در تاریخ های ۱۲ بهمن به مبلغ ۱۲٫۷۵۷٫۸۸۸٫۶۶۰ ریال و در تاریخ ۲۹ بهمن به مبلغ ۱۲٫۸۴۵٫۴۸۸٫۴۲۰ به حساب پیمانکار خود واریز کرده است.

لازم به ذکر است در قرارداد بین شهرداری و پیمانکار آورده شده که “پیمانکار پرداخت ۳ ماه از حقوق کارگران را باید خودش تضمین نماید” و این تضمین ارتباطی به پرداخت شهرداری به پیمانکار ندارد.

برای تحقیق در خصوص این موضوع طی تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت فرس کهن که پیمانکار تنظیف شهری بندرعباس است مصاحبه ای اختصاصی داشتیم.مدیرعامل شرکت فرس کهن در گفتگو با خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی گفت : ما اعتقاد داریم که نباید اختلاف های بین ما و شهرداری بندرعباس را بر سر کارگران خالی کنیم.

سرلک با اشاره به اینکه به نهادهای نظارتی استان هرمزگان پیشتر نامه زده ام که در خصوص اختلافات کارگری ورود کنند افزود : به جرات می توانم بگویم که شرکت فرس کهن تنها شرکتی است که در استان هرمزگان از منابع داخلی خودش طرح طبقه بندی مشاغل و پایه سنوات کارگری را اجرا و پرداخت کرده و حمایت از کارگران چه در شهر بندرعباس و چه در شهر بندرلنگه همیشه در دستور کار ما بوده است.

مدیرعامل شرکت فرس کهن ادامه داد : مصوبه ی قانونی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که همان طرح طبقه بندی مشاغل بوده است باعث ایجاد اختلاف بین ما و شهرداری شده است.

سرلک با اشاره به اینکه کارگران شهرداری ۳ ماه از این شرکت طلب کار بودند افزود : امروز توانستیم یک ماه از حقوق کارگران را پرداخت کنیم و معوقات این عزیزان را به ۲ ماه برسانیم اما اگر نتوانیم مطالبات خود را از شهرداری دریافت کنیم باز هم این مشکل گریبانگیر ما خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرس کهن در پاسخ به سوال اینکه آیا این تجمعات سیاسی است افزود : من یک فرد سیاسی نیستم که بخواهم در این خصوص اظهار نظر کنم ولی می دانم که کارگر باید حق و حقوق خود را دریافت نماید.

سرلک در پاسخ به سوال اینکه دو واریزی یک میلیارد و دویست میلیون تومانی در این ماه از سوی شهرداری بندرعباس به شرکت شما پرداخت شده برای چه منظور بوده ادامه داد : مبلغ اول که در تاریخ ۱۲ بهمن ماه به حساب ما واریز شد و آن صرف پرداخت مابه تفاوت کردیم و پرداخت دوم شهرداری بندرعباس که در تاریخ ۲۹ بهمن ماه بود نیز صبح به حساب کارگران تنظیف این شرکت واریز شده است.

چرا تجمعات کارگری را سیاسی عنوان می کنند!

پرداخت حقوق کارگران همیشه بر عهده ی پیمانکاران است ، این پیمانکار است که متعهد می شود باید سه ماه از حقوق این قشر زحمتکش را پرداخت و گارانتی نماید ، پس تجمعات اینچنینی هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد و نباید به پای شهرداری آن را نوشت ، چرا که شهرداری با پیمانکار قرارداد بسته است.

شهردار بندرعباس پیشتر در جلسه ای در شورای شهر تجمعات اینچنینی را که یک سر آن به شهرداری وصل است را مدیریت شده عنوان کرده بود.عباس امینی زاده در آن جلسه اعلام کرد که اطلاعاتی مبنی بر تحریک کارگران برای تجمع و اعتراض وجود دارد که نشان می‌دهد افراد درجه یک، بر آن دامن می‌زنند، در حالی که دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی این تحریکات هستند.

مسئولان نگاه سیاسی خود را از این تجمعات بردارند و به دغدغه کارگران بپردازند

یکی از مسائل و مشکلات عدم پرداخت صحیح به کارگران وضعیت های اقتصادی است که گریبانگیر تمامی شهرداری های کشور است.این موضوع صرفا ارتباطی به بندرعباس ندارد و تمامی کشور با آن درگیر است که می طلبد مسئولان محترم اختلاف سلیقه ها را و گرایش ها را به خاطر کارگران رها کرده و برای رفع این مشکل دور یک میز جمع شوند.شهردار بندرعباس همیشه تاکید کرده که از یک خانواده کارگر زاده است و درد کارگران را لمس می کند و بهتر است دیگر نهادها و اعضای شورای شهر نیز برای رفع این مشکل دور هم گرد آمده تا راه حل مناسبی برای رفع مشکلات به وجود آید.بدون شک با سیاسی کردن موارد هیچ اتفاق مناسبی برای کارگران رخ نخواهد داد و بدون شک دود این اختلاف سلیقه ها شاید در آینده خوراکی باشد برای رسانه های معاند که می طلبد مسئولان هرچه سریعتر به این مهم ورود کرده و مشکلات کارگران که همه ی مردم به آنها مدیونند را به بهترین شکل ممکن رفع کرد.

اگر پرداخت اول را به عنوان حقوق پرداخت می کردند ، شاید امروز این تجمع صورت نمی گرفت

شهرداری بندرعباس مدعی است که مبلغی که در ۱۲ بهمن ماه به حساب این شرکت واریز شده حقوق بوده است نه مابه تقاوت ، شاید اگر آن مبلغ به عنوان حقوق توسط پیمانکار بین کارگران پرداخت می شد این تجمع صورت نمی گرفت ، اما این رسانه نه جای پیمانکار است که بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد و نه جای کارگر که کدام پول برایش اولویت دارد.

اما به نظر می رسد که این مبلغ گرو کشی شده است و میشد معوقات را در زمان دیگری به حساب کارگران واریز کرد.

خبرگزاری که تبدیل به وبلاگ شده

از حاشیه های خبری این تجمع انتشار اخبار متفاوت از این تجمع بود.یکی از خبرگزاری های استان هرمزگان که این روزها بیشتر جنبه ی وبلاگ پیدا کرده است این تجمع را کاملا سیاسی عنوان کرده و حتی در بخشی از خبر خود اعلام کرده که : ” کاملأ مشخص بود که اگر حتی کارگران تمامی معوقات خود را دریافت می‌کردند باز هم این تجمع صورت می‌گرفت ، چراکه طبق اهداف سیاسی، از پیش تعین شده بود و حذف این تجمع، به‌عنوان حذف یکی برنامه‌های تبلیغاتی به سود یکی از نامزدها تلقی می‌شود.”

این در حالی است که کارگران با دریافت پیامک حقوق یک ماه خود ، دست از تجمع کشیدند و برای ادامه ی فعالیت و لنگ نماندن کارهای مردم ، دست از تجمع کشیدند و دوباره فعالیت کارگری خود را شروع کردند.

اینکه چگونه این خبرگزاری به این نتیجه رسیده است را باید از صاحبان این وبلاگ پرسید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.