تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
5

آمار ولادت در هرمزگان ۸.۵ درصد کاهش یافت/زنگ خطر کاهش جمعیت

  • کد خبر : 17676
  • 29 اردیبهشت 1399 - 15:30
آمار ولادت در هرمزگان ۸.۵ درصد کاهش یافت/زنگ خطر کاهش جمعیت
مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان گفت : دولت‌ها با توجه به روند توسعه‌ای خود، سیاست‌های جمعیتی مختلفی را در برابر رشد و یا کاهش جمعیت در پیش می‌گیرند. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست جمعیت مستقیم مانند تشویق ولادت، سیاست غیرمستقیم سریع مانند مهاجرپذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، سیاست مداخله‌ای مانند تغییر سن ازدواج یا سیاست تک فرزندی و همچنین سیاست داخلی و جهانی اشاره کرد.

ببه گزارش هرمزگان امروز ، داوید صادقی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی از کاهش جمعیت طی سالهای اخیر اذعان داشت: در سال‌های اخیر با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در تحولات جمعیتی کشور پدید آمده، رویکردهایی خاصی را در پی داشته است و بعضاً در مقاطعی نیز مورد غفلت واقع گردیده که برآیند آن نشان دهنده تحولات اخیر در کاهش میزان باروری و زاد و ولد می‌باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸، ۳۴۷۱۴ مورد ولادت در استان ثبت شده است. در این مدت به طور متوسط در هرماه ۲۸۹۳، در هر شبانه روز ۹۶ و در هر ساعت ۴ نوزاد در استان چشم به جهان گشوده‌اند. آمار ولادت ثبت شده در مدت مشابه سال ۹۷، ۳۷۹۳۴ نوزاد بوده و نشان می‌دهد در سال ۹۸ آمار ولادت ۸.۵ درصد کاهش داشته است. روند کاهشی ثبت ولادت از سال ۹۵ آغاز شده است و درصد کاهش به شدت در حال افزایش است

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با عنایت به روند کاهشی ولادتها در سال‌های اخیر، جهت جلوگیری از پیری جمعیت، اجرای همه جانبه سیاست‌های کلی جمعیت جهت ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در کشور و همچنین استان را طلب می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه اعلام نمود: مبحث جمعیت، جزو اساسی‌ترین مباحث مدیریت هر کشور و نظام برنامه ریزی شمرده می‌شود. به همین خاطر، حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت، همواره مورد توجه حکومت‌ها و دولت‌ها در اعصار گوناگون بوده و هست.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها با توجه به روند توسعه‌ای خود، سیاست‌های جمعیتی مختلفی را در برابر رشد و یا کاهش جمعیت در پیش می‌گیرند. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست جمعیت مستقیم مانند تشویق ولادت، سیاست غیرمستقیم سریع مانند مهاجرپذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، سیاست مداخله‌ای مانند تغییر سن ازدواج یا سیاست تک فرزندی و همچنین سیاست داخلی و جهانی اشاره کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان اظهار داشت: در کشور ما نیز این موضوع اساسی در ادوار مختلف مورد بحث بوده و اقدام و سیاستگذاری هایی صورت گرفته است؛ که در قبل از انقلاب در دهه ۴۱ به یک شکل و بعد از انقلاب نیز سیاست‌های جمعیتی، ۲ بار در دهه شصت و سال‌های اخیر به شکل دیگر در دست بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه خاطر نشان کرد: سازمان ثبت احوال کشور در خرداد ماه ۱۳۹۳ ضرورت نام گذاری ۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت را به شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام نمود. با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی نام گذاری این روز به تصویب رسید.

وی یادآور شد: در همین راستا سازمان ثبت احوال، با هدف ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف و مهم شمردن نقش محوریت مباحث جمعیتی در کشور، هر ساله مصادف با این روز برنامه‌هایی در راستای تبیین و توجیه محورهای حوزه جمعیت، همراستا با مراکز علمی و پژوهشی، سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار برگزار می‌نماید. لذا روز ملی جمعیت فرصتی مغتنم برای هم گرایی، هم اندیشی و هم افزایی ما در تمامی این ابعاد است.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان با اشاره برنامه‌های این اداره کل به مناسبت روز ملی جمعیت اظهار داشت: هر ساله اداره کل ثبت احوال استان با همکاری دستگاه‌های عضو شورای راهبردی جمعیت اقدام به برگزاری نشست‌ها و همایش روز ملی جمعیت می‌نمود که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این امکان میسر نگردید ولیکن در امسال برگزاری وبینارهای تخصصی با دعوت از متخصصین و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دستور کار این شورا قرار گرفته است و امید داریم برنامه‌های متنوع با بازخورد مناسب در این زمینه اجرا نمائیم.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=17676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.