تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
4

توجه به پیگیری موضوع مهم کنترل مالاریا در کنار بیماری کرونا در حوزه بهداشت قابل تقدیر است

  • کد خبر : 23495
  • 18 آذر 1399 - 11:30
توجه به پیگیری موضوع مهم کنترل مالاریا در کنار بیماری کرونا در حوزه بهداشت قابل تقدیر است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جلسه کمیته برنامه حذف مالاریا که با حضور اعضای کمیته در سالن مرکز بهداشت استان برگزارشد؛ گفت: اهمیت دادن و توجه به پیگیری موضوع مهم کنترل مالاریا در کنار بیماری کرونا در حوزه بهداشت استان قابل تقدیر است.

به گزارش هرمزگان امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جلسه کمیته برنامه حذف مالاریا که با حضور اعضای کمیته در سالن مرکز بهداشت استان برگزارشد؛ گفت: اهمیت دادن و توجه به پیگیری موضوع مهم کنترل مالاریا در کنار بیماری کرونا در حوزه بهداشت استان قابل تقدیر است.

دکتر حسین فرشیدی افزود: مایه افتخار است که در این شرایط سخت و اوج کرونا موضوع مالاریا را به عنوان یک مقوله مهم پیگیری می کنید تا بتوانیم این مهم را به مرحله حذف برسانیم.

دکتر فرشیدی ابراز کرد: استان ما از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان که در جوار کشور های مالاریا خیز پاکستان و افغانستان قرار دارد و از این طریق تردد غیرمجاز اتباع بیگانه در کشور و استان نیز صورت می گیرد هر از گاهی شاهد افزایش موارد مالاریا از نوع وارده در استان هستیم. لذا باید در راستای برنامه حذف مالاریا از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: علائم بیماری کرونا با بیماری مالاریا مشابهت زیادی از جمله تب و بدن درد دارد؛ اتفاقی که ممکن است صورت بگیرد این است فرد به مالاریا مبتلا باشد و به اشتباه کرونا تشخیص داده شود و به همین علت به دنبال برگزاری جلسه بازآموزی آموزشی جهت همکارانی که درگیر برنامه حذف مالاریا هستیم تا در این شرایط موارد مالاریا را از دست ندهیم.

دکتر محمود حسین پور به تشدید مراقبت های مالاریا در کانالهای محتمل و توزیع پشه بند جهت مهاجرین و اتباع بیگانه بخصوص افرادی که در زمین های کشاورزی مستقر می باشند اشاره کرد.

سجاد فکری، کارشناس مبارزه بابیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به هدف برنامه که قطع انتقال محلی بیماری می باشد گفت: بدیهی است موارد وارده مالاریا در طی سالهای اجرایی برنامه و حتی پس از آن ممکن است کماکان مشاهده شده و همه تلاش ها به پیشگیری از برقراری زنجیره انتقال آلودگی به ساکنین محلی معطوف می شود.

وی به راهبردهای اصلی و راهبردهای پشتیبان برنامه حذف مالاریا و اقدامات انجام یافته مانند بیماریابی اکتیو، پاسیو، برگزاری کمپین بیماریابی مالاریا، انجام عملیات کنترل ناقلین و توزیع ۲ هزار و ۶۷۰ عدد پشه بند در شهرستانهای تابعه استان و چالشهای برنامه که شامل تردد غیرمجاز اتباع خارجی بویژه ازکشورهای مالاریا خیز پاکستان و اقغانستان و پراکندگی جمعیت در مناطق مالاریا خیز جهت انجام مراقبت از مواردی بود که در این کمیته اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=23495
  • منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.