تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
4

صید و صیادی اصولی و پایدار لازمه حفظ ذخایر آبزیان/فعالیت های شیلات هرمزگان در برخورد با صید غیر مجاز قابل تقدیر است

  • کد خبر : 25180
  • 25 دی 1399 - 11:20
صید و صیادی اصولی و پایدار لازمه حفظ ذخایر آبزیان/فعالیت های شیلات هرمزگان در برخورد با صید غیر مجاز قابل تقدیر است
مدیر کل شیلات هرمزگان در نشست با فرمانده یگان حفاظت منابع آبزی سازمان شیلات کشور و با حضور فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان صید و صیادی اصولی و پایدار را لازمه حفظ ذخایر آبزیان خواند.

به گزارش هرمزگان امروز،دکتر عبدالرسول دریایی در این نشست با اشاره به گستره وسیع سواحل و منطقه صید و صیادی در استان هرمزگان از حفاظت منابع آبزیان شیلات به عنوان یک رکن اساسی صید و صیادی یاد کرد و گفت: خوشبختانه تعامل و همکاری خوبی بین شیلات، یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات کشور و استان،نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین دستگاه قضایی به وجود آمده است که تداوم آن بی شک اتفاقات خوبی برای صید و صیادی و ذخایر آبزیان رقم خواهد زد.

وی حفاظت و حراست از منابع آبزی در چارچوب دستورالعملهای ابلاغ شده در کنار انجام اقدامات حقوقی لازم جهت جلوگیری از صید غیرمجاز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی براساس قانون حفاظت و بهره برداری مناسب از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران را وظایف اصلی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان خواند .

دریایی وجود بالغ بر ۱۱هزار شناور صیادی غیر مجاز در مقابل تنها چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور مجاز را مشکل و فشاری عظیم بر ذخایر آبزیان خواند و اظهار کرد: ساماندهی و جلوگیری از پدیده شوم صید غیر مجاز با این حجم گسترده از شناورهای غیر مجاز لازمه نگاه و حمایت ملی و کلان است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه تداوم فعالیت های مخرب و صیادی غیر مجاز و غیر اصولی برای ذخایر آبزیان خطرناک و نابود کننده است از همه مسئولین و نهادها مربوط و توانمند در این حوزه خواست تا یگان حفاظت و منابع آبزیان شیلات هرمزگان را در برخوردی محکم با فعالیت های صیادی آسیب رسان به ذخایر آبزیان به ویژه در خوریات که محل نوزادگاهی و زاد و ولد آبزیان است است همراهی نمایند.

وی گفت: استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۳۱۳ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۲ هزار نفر صیاد را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

دریایی در پایان گفت: تاثیرات منفی قاچاق سوخت،صید و صیادی غیر مجاز،کمبود نیروی انسانی ،کمبود اعتبارات و نقدینگی از مهمترین مشکلات پیشروی یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان است گفت:مرتفع سازی و مبارزه اساسی با این مشکلات ، تحقق رفع کاستی های تجهیزات و نیروی انسانی یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان طلب میکند و بدون شک تلاش های یک دستگاه به تنهایی در این زمینه بی نتیجه خواهد ماند.

در ادامه فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات کشور ،فعالیت های شیلات استان در مقابله با صید غیرمجاز و سایر ماموریت های این یگان را قابل تقدیر و زمینه ساز رضایتمندی جامعه صیادی خواند.

سرهنگ هادی دیده ور به نقش مهم یگان حفاظت منابع آبزیان در جلوگیری از صید‌های مخرب، حفاظت از صیدگاه‌ها و گونه‌های با ارزش دریایی اشاره کرد و افزود: برخورد قانونی با متخلفان صید و کسانی که حیات آبزیان دریایی را به مخاطره می‌اندازند سرلوحه کاری یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات در سرتاسر کشور است.

وی با بیان اینکه همکاری و حمایت از یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات تاثیر بسزایی در کاهش تخلف‌ها دارد گفت: پشتیبانی جامعه صیادی نیز عامل مهمی در ارتقاء فعالیت‌های این یگان برای برخورد با متخلفان صیادی هرمزگان است.

سرهنگ دیده ور اضافه کرد: از مأموریت‌‌های اصلی این دستگاه حفاظت از منابع عظیم و ثروت عمومی و خدادادی در خلیج فارس است که با همکاری صیادان در این خلیج مهم، گام‌های اساسی برداشته شد .

وی با اشاره به اینکه صیادان باید قوانین صیادی و مرزی را رعایت کنند، گفت: مرزبانی، محیط زیست و سازمان شیلات؛ بایستی همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند تا مشکلات برای صیادان مرتفع و از صید بی رویه منابع آبزی جلوگیری شود .

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور، تعامل و هم افزایی عملیاتی در اجرای طرح های پیشگیرانه و برخورد با هنجارشکنان دریایی و صیادان غیرمجاز و صید ترال در آبهای خلیج فارس و اجرای عملیات های مشترک در حوزه استحفاظی هرمزگان و بوشهر در خصوص برخورد با صید ترال را از اهداف مهم این جلسه تعاملی دانست و تاکید کرد: در راستای امنیت دریانوردی، انجام گشت های تلفیقی، کنترل شناورهای صیادی، با توجه به حساسیت منطقه و حضور صیادان غیرمجاز، همکاری نزدیک و تنگاتنگ مرزبانی و شیلات باید تداوم و استمرار یابد .

وی همکاری یگان حفاظت منابع آبزیان با مرزبانی را برای حفاظت از محیط زیست به خصوص آبزیان در دریا را ضروری دانست و گفت: امنیت مرزهای آبی، حفاظت از محیط زیست تضمین سرمایه‌گذاری در ساحل و دریا و رونق اقتصادی، نتیجه تلاش و مجاهدت‌های مرزبانان و کارکنان یگان حفاظت منابع آبزیان می‌باشد.

سرهنگ دیده ور همچنین از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخواست کرد که در خصوص تامین اعتبارات مورد نیاز یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات در استان حمایت لازم را انجام دهند.

گفتنی است در در ادامه این نشست سرهنگ حسن آزادی،فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این یگان،تشکیل پرونده قضایی و اعزام متخلفین صید و صیادی به مراجع قضایی، حفاظت بنادر شیلات، زیستگاه ها، صیدگاه ها و مسیر مهاجرت آبزیان، جلوگیری از صید آبزیان در مناطق و فصول ممنوعه را نیز به عنوان بخشی دیگر از عملکرد یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان هرمزگان خواند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=25180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.