تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
5

برگزاری کارگاه کشت سلول در مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی بندرعباس

  • کد خبر : 13465
  • 16 دی 1398 - 10:01
برگزاری کارگاه کشت سلول در مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی بندرعباس

کارگاه “کشت سلول” به صورت تئوری و عملی با همکاری مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و شبکه تحقیقات پزشکی مولکولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی دو روز در مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی بندرعباس برگزار شد.

به گزارش هرمزگان امروز: دکتر ابراهیم افتخار مدرس این کارگاه گفت: به فرآیندی که در آن سلول ها در شرایط خاص و کنترل شده بیرون از محیط طبیعی خود رشد داده شوند کشت سلول گفته می شود. در کشت سلول می توان با استفاده از اشعه و یا ویروس ها، سلول های نرمال را به سلول سرطانی تبدیل کرد و سپس به بررسی رفتار سلول های سرطانی و مقایسه آنها با سلولهای نرمال پرداخت.

وی افزود: تولید بسیاری از داروهای نوترکیب جدید و آنتی بادهای مونوکلونال فقط در کشت سلول مقدور است؛ همچنین بسیاری از کارهای تحقیقاتی که انجام آنها بر روی حیوانات آزمایشگاهی مشکل و غیر ممکن یا از نظر اخلاق پژوهشی مقدور نیست؛ به راحتی در کشت سلول قابل اجراست.

دکتر افتخار ادامه داد: در این کارگاه به مباحثی نظیر آشنایی با تجهیزات کشت سلول، نحوه استریلیتی مواد و محلول ها، آموزش فریز و دفریز کردن سلولهای نگهداری شده در ازت مایع، آموزش شمارش سلول ها با هموسایتومتر و تعیین درصد سلولهای زنده و مرده با تریپان بلو، آموزش پاساژ دادن سلولهای Adherent و Suspension، آشنایی با انواع آلودگی های میکروبی و قارچی درکشت سلول و راهکارهایی جهت جلوگیری و مقابله با آن اشاره شد.

گروه هدف این کارگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان بودند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=13465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.