تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

نمازعیدفطر در بندرعباس برگزار نمی شود/کمبود پزشک و پرستار در استان

  • کد خبر : 17715
  • 30 اردیبهشت 1399 - 14:23
نمازعیدفطر در بندرعباس برگزار نمی شود/کمبود پزشک و پرستار در استان
حسین فرشیدی با اظهار اینکه هنوز رفتار ویروس کرونا شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: باید تصمیمات قرنطینه‌ای در مناطق مختلف کشور باید بر اساس رفتارهای ویروس اتخاذ شود. بعد از گذشت سه ماه از اپیدمی کرونا ویروس بهترین راه مقابله رعایت موارد ساده بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک، شستشوی دست‌ها، رعایت نظافت است.

به گزارش هرمزگان امروز حسین فرشیدی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس در تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کووید ۱۹ بیان داشت: هنوز دارو و واکسنی برای درمان قطعی کرونا کشف نشده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا یک سال آینده شاید نتوانیم به واکسن و یا داروی قطعی درمان کووید ۱۹ برسیم. به تبلیغات و اخبار غیر رسمی در مورد کشف داروهای کرونا توجه نکنید. هنوز داروی مورد تأیید بهداشت جهانی اعلام نشده و زمان مشخصی برای کشف دارو و درمان قطعی مشخص نشده است.

وی در مورد شرایط اقتصادی مردم و قرنطینه طولانی مردم در خانه عنوان کرد: تا کی بتوانیم در منزل بمانیم، یک شرایط دو هفته‌ای و یک ماه برای ماندن در خانه مورد قبول است اما بیشتر از این زمان نمی‌توان مردم را مجبور به در خانه ماندن کرد. لذا باید وضعیت قرنطینه ایی را مشخص کنیم.

فرشیدی با اظهار اینکه هنوز رفتار ویروس کرونا شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: باید تصمیمات قرنطینه‌ای در مناطق مختلف کشور باید بر اساس رفتارهای ویروس اتخاذ شود. بعد از گذشت سه ماه از اپیدمی کرونا ویروس بهترین راه مقابله رعایت موارد ساده بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک، شستشوی دست‌ها، رعایت نظافت است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، متأسفانه طی یک ماه گذشته با افزایش بیماری کرونا در هرمزگان روبرو شده‌ایم، که یکی از این دلایل افزایش تعداد آمار تست‌های روزانه است. تعداد تست‌ها از روزی ۷۰ تست در ابتدای شیوع ویروس در هرمزگان به ۵۰۰ تست در روز رسیده است. نمونه گیری بالا از تعداد افراد زیاد می‌تواند ما را به آمارهای بالای بیماریابی کمک کند و افرادی هم که هیچ‌گونه علائم ظاهری بیماری کرونا را ندارند شناسایی کنیم.

وی عنوان کرد: شایعاتی این روزها در شهرستان‌های استان مطرح می‌شود، به‌طور مثال آلوده بودن یک پاساژ یا مجتمع تجاری یا یک اداره، مردم به این شایعات توجه نکنند. منبع دریافت اطلاعات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی بیماری کووید ۱۹ است که اطلاعات صحیح را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: بازار ماهی‌فروشان بندرعباس بعد از گندزدایی و درمان مناسب شاغلین، شروع به فعالیت کرده است و شهروندان می‌توانند با خیال راحت و رعایت نکات بهداشتی از این بازار ماهی تهیه کنند.

فرشیدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد برگزاری نماز عید فطر بیان داشت: نماز عید فطر در هرمزگان به صورت تجمعی برگزار نخواهد شد. در شهر بندرعباس هم مانند سال‌های گذشته که در مصلی بندرعباس برگزار می‌شد امسال برگزار نخواهد شد. بهتر است مردم نماز عید فطر را در منزل برگزار کنند. یا در مساجد محلات و مناطق کمتر خطر در فضای باز برگزار کنند. برگزاری نماز در مساجد هم باید با رعایت تمامی پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه افراد خانواده و همکاران آن فرد نیز از همان روز نیز به دلیل عدم شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز باید قرنطینه شوند، عنوان کرد: قرنطینه کردن حسنی که دارد این است که هم از شیوع بیماری جلوگیری هم تمامی افرادی که در معرض بودند را از انتقال به دیگران ممانعت به عمل می‌آوریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه آمار مثبت کرونا در هرمزگان با یک شیب مشخص رو به افزایش است، ادامه داد: سیاست اصلی بهداشت و درمان استان هرمزگان شناسایی افراد پرخطر و افزایش تست‌ها در شناسایی افراد مثبت است.

فرشیدی با اشاره به اینکه زمانی می‌گویند یک استان قرمز است که مرگ‌ومیر یا بستری براثر کرونا بالا رود که خوشبختانه در هرمزگان این‌گونه نیست، اظهار کرد: خوشبختانه در هرمزگان برنامه‌ها به‌خوبی پی می‌رود و توانسته‌ایم طبق برنامه و کنترل پیش برویم.

وی با بیان اینکه در خصوص امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت استانی تصمیم گرفته می‌شود، اضافه کرد: باید برای دانش‌آموزانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف یا در منزل فردی بیمار است باید برای امتحانات نیز اتاق ایزوله‌ای برای شأن رد نظر گرفته شود و در جلسه‌ای امروز با محوریت امتحانات مدارس نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه اگر تا پایان خردادماه نیز مرگ‌ومیر نداشته یا کاهش پیدا کند به‌طور حتم پیک کرونا را طی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در هرمزگان ۳۱ نفر با PCR مثبت فوت کردند، ۴۶ نفر PCR منفی اما سی‌تی‌اسکن شأن نشان می‌داد که مبتلا هستند که بر روی هم ۷۷ نفر را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون با کمبود شدید پزشک و کادر بهداشتی به‌ویژه در روستاها روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: همچنین در بیمارستان‌های استان نیز با کمبود پرستار هم مواجه هستیم.

فرشیدی تاکید کرد: هیچ فوتی از کادر بهداشت و درمان در استان در اثر کرونا نداشته‌ایم. البته در میان کادر درمان موارد مثبت داشته‌ایم و این عزیزان که در تلاش مستمر برای درمان بیماران کرونایی هستند نیز در معرض آلودگی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در استان با ۳ بیماری مهم مواجهیم. مالاریا، آئدس و سل را در استان داریم که بشدت در حال مقابله با آن هستیم و در کنار تلاش برای مهار بیماری کرونا، با این موارد مواجه هستیم و یک فشار سنگینی بر دوش ساختار بهداشت و درمان در استان قرار دارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی به دستورالعمل‌ها توجه کنند، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مسئول توزیع ماسک در بین ادارات نیست و خوشبختانه در استان هرمزگان اکنون هیچ کمبودی در زمینه تولید ژل و محلول و ماسک نداریم.

وی ادامه داد: استانداری هرمزگان، دادگستری هرمزگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، پایگاه‌های بسیج، آتش‌نشانی، شهرداری بندرعباس، سمن‌ها و سازمان بازرسی نیز همکاری بسیار مناسبی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اضافه کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی ادارات مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: به‌طور مثال در فرودگاه نباید افراد بدون ماسک وارد شوند اما شاهد هستیم در بررسی‌ها این موضوع در برخی موارد رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این پس دستگاه‌های اجرایی که به دستورالعمل‌ها توجه نکنند به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هفته گذشته به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد دادیم که دولت یا استان یارانه‌ای به دستگاه‌ها اجرایی اعطا شود تا در تهیه ماسک مناسب نیز دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز ضدعفونی شهری به‌صورت مه پاش را رد کرده است، اظهار کرد: اکنون توسط سازمان آتش‌نشانی نیز امر ضدعفونی شبانه در بندرعباس انجام می‌شود اما به‌صورت هدفمند و نقاطی که در تماس بیشتر است.

فرشیدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ هزار نفر اتباع بیگانه در هرمزگان حضور دارند، تصریح کرد: شش نفر اتباع بیگانه مثبت کرونا بستری و زیر ۲۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که مابقی در خانه قرنطینه هستند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=17715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.