تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

برگزاری نشست وهم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایداردر بندرخمیر

  • کد خبر : 14565
  • 17 بهمن 1398 - 9:51
برگزاری نشست وهم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایداردر بندرخمیر

این مراسم در مجتمع صدرالاسلام بندرخمیر با حضور مقامات کشوری ، استانی و شهرستانی برگزار شد

به گزارش هرمزگان امروز: نشست وهم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایدار و کسب وکارهای ناشی از آن در بندرخمیربا حضورامام جمعه اهل تسنن شهرستان بندرخمیر، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو،مدیرکل دفتر حفاظت واحیاء تالابهای سازمان ، مسئول سمن های کنوانسیون رامسر، متخصص وتسهیل گر گردشگری ، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ، معاون روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، شهردار بندرخمیر برگزار شد .

در ابندای این برنامه شهردار بندرخمیر میزبان این نشست ضمن خیرمقدم به مدعوین به اهمیت حفاظت و توسعه پایدار تالابی پرداخت .وی به چهار طرح گردشگری، آموزشی و خدماتی در پنجمین روز از دهه مبارک فجر در آن شهرستان ازجمله : لنج موزه بوم گوهری، افتتاح سیپا سنتر، اولین رستوران بازیافتی چوبی گارگوپ و مرکز اطلاعات گردشگری پرداخت.

در ادامه قتالی امام جمعه اهل تسنن بندرخمیر ضمن تبریک ایام الله دهه فجریکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را همبستگی وهمدلی ملی ومذهبی در کنار یکدیگر دانست .

وی افزود : امروز خرسندیم همه نخبگان برای انجام یک اتقاق و ارتقاء شهرمان دورهم جمع شده اند تا باتبادل نظر و همفکری مشکلات ومعایب را پشت سربگذاریم . همان طورکه می دانیم تالاب خورخوران در وسط شهرما می باشد گذشتگان ما با همان امکانات محدود این میراث کهن را به ما سپرده اند تا امروز با مدیریت های نوین و پایدار و برنامه ریزی صحیح ومدون ابتدا در حفاظت از تالاب وسپس به گردشگری پایدار پرداخته شود. حفاظت از تالاب برای ما از هر مسئله مهمترخواهد بود. امیداست مسئولین امر بتوانند با تلاش مضاعف در ثبت بین المللی شهر تالابی بندرخمیر موفق باشند .

ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ضمن قدردانی از زحمات امام جمعه اهل تسنن وشهردار درمعرفی فرهنگ ومسائل اجتماعی شهربندرخمیر خود بابیان اینکه : آرزو می کنم شهرداران شهرها معرف فرهنگ و مسائل اجتماعی شهر خود باشند . کشور ما دارای پتانسیل عظیم وخدادادی می باشد ، شهرها ی ما ازلحاظ فرهنگی ، اجتماعی ، گویش ، زبان هرکدام از یکدیگر متفاوت می باشند در حالی که در اروپا شما با سفربه یک یا دوشهر آن یکپارچگی وشباهت بسیار نزدیک ومکرر مشاهده خواهید کرد . غنای عظیم فرهنگی و اجتماعی در ایران عزیزدر اشاعه وترویج موضوع شهر محوری مهم می باشد . در گذشته تئوری های فراوانی برتایید مولفه ی پول وتروت در انجام وهراقدامی مورد تاکیدبود اما اکنون فرهنگ را به عنوان سرمایه می دانند به عبارتی دانش وتوانایی دومولفه ی هستند که معیارهای گذشته را پوشانده است که این مهم در فرهنگ ما در ۱۰۰۰ سال پیش مورد تاکید بوده است .

در ادامه این نشست باقرزاده مدیرکل دفتر حفاظت واحیاء تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تقدیر از مسئولین برگزاری این نشست افزود: در مباحث گردشگری به دو سوال بایدها ونبایدها را می بایست مورد تاکید قراردهیم . دربهره برداری پایدار از تالاب دوموضوع نوع فعالیت و حجم فعالیت از دیگر مباحث مهم می باشد ، ظرفیت برد و ظرفیت تحمل محیط از جمله مسائلی است که توسط کارشناسان ومتخصیین ذیربط می بایست محاسبه وبرای مردم تشریح شود .

وی ادامه داد: میراث طبیعی و میرات تاریخی دوموضوعی است که تالاب خورخوران دارامی باشد ، حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب گواهی بر مولفه هایی همجون ارتباط خود با خدا ، ارتباط با طبیعت و ارتباط با مردم را تایید می نماید.
مدیرکل دفتر حفاظت واحیاء تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از انجام طرح گردشگری تالاب خورخوران با مشارکت جوامع محلی خبرداد.

رفیع مسئول سمن های کنوانسیون رامسردر این نشست بابیان اینکه : گردشگری مسئولانه می تواند هم ازتالاب وهم از مردم حمایت کند ، درواقع یکی از روش های ویا مراحل انجام سیپا احیا فرهنگ تالاب می باشد که هم اکنون دوره های اموزشی آن در شهر خمیر با همراهی فعال دستگاههای ، سمن ها وجوامع محلی درحال انجام می باشد.

وی افزوددر حال حاضر ۱۷۱ کشور عضو کنوانسیون رامسر می باشد وهر سه سال یکبار اعضا گردهم می ایند که خود فرصتی است تا بندرخمیر به عنوان شهر گردشگری یکی از برنامه ها واهداف کشورما برای ثبت جهانی در این نشست باشد.

وی ادامه داد: در کنوانسیون رامسر به این نتیجه رسیده ایم که فقط اقدامات عملیاتی برای حفاظت از تالاب مهم نمی باشد بلکه اقدام فرهنگی واجتماعی موثرترو مورد تاکید می اولین مرکز سیپا در ایران در بندرخمیر شروع به فعالیت نموده است که می بایست در ساختار وبرنامه ریزی آن تلاش نمائیم .

در ادامه مرادی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در بحث طرح امایش محیط زیست استان بابیان اینکه : این طرح در مهرماه سال جاری ضمن پایان به تصویب هم رسیده است . ما سه رویکرد را قبل از شروع کار امایش استان سرلوحه کارحود قرار دادیم ابتدا رویکرد اکولوژیکی ، رویکرد اجتماعی و رویکرد تعادل بخشی را مورد بررسی قرار دادیم .

وی در توضیح رویگرد اجتماعی بر تصمیمات ملی و عدم دخالت مدیران استانی در انجام طرح ها و پروژه ها را یکی دیگر از معضلات بوجود آمده دانست که دامنگیراستان هرمزگان می باشد را مورد تاکید قرار داد.

مرادی ادامه دا: حدود ۹درصد مساحت استان هرمزگان منطقه حفاظت شده می باشد که توسعه در ان پهنه می بایست با حساسیت صورت گیرد وبی شک مدیریت آن کارساده ای نخواهد بود . در شهرستان بندرخمیر ۷۰ درصد مناطق آن حفاظت شده می باشد به نسبت ۱۲ شهر دیگر استان که متاسفانه بعداز بشاگرد رتبه دوم بیکاری را دارا می باشد بی شک هر راهکاری برای حل این مشکل می بایست با حفظ محیط زیست وتوسعه پایدار همراه باشد .

قاسمی معاون فنی محیط زیست هرمزگان در بحث زون بندی و دغدغه جوامع محلی بابیان اینکه : زون بندی در بحث مدیریت زیست بومی با همراهی تیم جایکا و مشارکت مردمی در حال انجام می باشد . که در ابن زون بندی مثلا گردشگری عمومی ، گردشگری تحصصی و…. مختلف خواهد بود . جوامع محلی خود فرصتی می بی بدیل برای حفاظت وحراست از این میراث کهن از گذشته تا کنون می باشد وبی شک توانمند کردن جوامع در طرح مذکور یکی از اهداف اساسی می باشد .

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.