تاریخ : دوشنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۴ Monday, 30 June , 2025
0

اجرای پروژه‌ای بی‌سابقه در صنعت تعمیرات کشتی کشور / تعمیرات اساسی یک فروند نفتکش غول‌ پیکر و نصب همزمان سیستم تصفیه آب توازن

  • کد خبر : 69756
  • 09 تیر 1404 - 11:20
اجرای پروژه‌ای بی‌سابقه در صنعت تعمیرات کشتی کشور / تعمیرات اساسی یک فروند نفتکش غول‌ پیکر و نصب همزمان سیستم تصفیه آب توازن

در اقدامی راهبردی، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ایزوایکو موفق شد با انجام تعمیرات اساسی و نصب سامانه تصفیه آب توازن بر روی یک نفتکش غول‌پیکر، گامی بزرگ در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های دریایی و حفظ جریان صادرات نفت کشور بردارد. این پروژه که یکی از الزامات جدید دریانوردی کشتی ها می باشد به‌صورت کامل اجرا شده، نمادی از توان مهندسی داخلی و اقتدار صنعتی ایران در حوزه تعمیرات سنگین دریایی به شمار می‌رود.

به گزارش صبح دریانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، یک فروند نفتکش غول‌پیکر با ابعاد ۲۴۸ متر طول، ۴۳ متر عرض، ۱۹،۸ متر ارتفاع و ظرفیت ۱۴۸/۹۹ تن DWT  پس از انجام تعمیرات اساسی در حوض خشک ایزوایکو، با موفقیت به ناوگان عملیاتی بازگشت.
داریوش دست یافته مدیر پروژه تعمیرات این شناور با اشاره به عملیات های انجام شده افزود: این پروژه، با اجرای مجموعه‌ای از فعالیت‌های مهندسی، مکانیکی و زیست‌محیطی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تعمیرات سال‌های اخیر شناخته می‌شود و در جریان این عملیات، فعالیت‌های گسترده‌ای به شرح زیر انجام شد:
عملیات فنی و ساختاری:

تعویض ۶۶۱۹ متر طول لوله در بخش‌های مختلف سیستم‌های کشتی
تعویض ۱۶,۷۷۳ کیلوگرم ورق فولادی در بدنه و دک‌ها
نصب ۸۵,۱۹۴ کیلوگرم تجهیزات اوت‌فیتینگ شامل قطعات سازه‌ای و جانبی
سندبلاست ۱۷,۵۵۷ متر مربع از بدنه کشتی
وت بلاست ۱۱,۲۴۶ متر مربع از سطوح داخلی
رنگ آمیزی بدنه و دک
بازسازی قسمتهایی از دکوراسیون داخلی

بازسازی تجهیزات حیاتی:

اورهال موتور اصلی کشتی
اورهال سیستم رانش
اورهال سیستم سکان
بازسازی و تعمیر کامل ۸ دستگاه وینچ
بازسازی و تعمیر کامل ۴ دستگاه جرثقیل
اورهال الکتروموتورها ، پمپ ها
اورهال بویلر و ولوها
نصب سیستم تصفیه آب توازن (Ballast Water Treatment System – BWTS):

از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه، نصب و راه‌اندازی کامل سیستم تصفیه آب توازن مطابق با الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO و با همکاری یک شرکت مشاور بود. این اقدام، به‌عنوان اولین اجرای کامل این سیستم در کشور، گامی بلند در جهت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و افزایش توان فنی صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی ایران محسوب می‌شود.

سعید جعفری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو در خصوص ابعاد راهبردی این پروژه و نقش ایزوایکو در بومی‌سازی دانش فنی گفت: نصب این سامانه تنها یک اقدام فنی نبود، بلکه گامی حیاتی برای حفظ جریان پایدار صادرات نفت ایران بود. مطابق کنوانسیون بین‌المللی مدیریت آب بالاست (BWM) که از شهریور ۱۴۰۳ لازم‌الاجراست، کشتی‌هایی که فاقد سیستم تصفیه آب بالاست باشند، امکان پهلوگیری در بسیاری از بنادر بین‌المللی را نخواهند داشت. این مسأله می‌توانست صادرات نفت کشور را با اختلال جدی مواجه کند.
جعفری ادامه داد: اجرای کامل این پروژه سنگین، به‌ویژه بر روی یکی از بزرگ‌ترین نفتکش‌های فعال منطقه، نشان‌دهنده تسلط فنی و ظرفیت بالای ایزوایکو در حوزه تعمیرات اساسی کشتی‌های غول‌پیکر است. ما موفق شدیم با بهره‌گیری از توان مهندسی داخلی، نه‌تنها تمامی مراحل تعمیر و نوسازی را در زمان مقرر انجام دهیم، بلکه نصب سیستم BWMS را نیز به‌صورت کامل اجرا کنیم؛ سیستمی که نبود آن می‌تواند زنجیره صادرات نفت کشور را مختل سازد.
وی افزود: ایزوایکو امروز به نقطه‌ای از بلوغ فنی رسیده که می‌تواند خدماتی در تراز جهانی به ناوگان ملی و بین‌المللی ارائه دهد. بومی‌سازی فناوری‌های پیچیده‌ای مانند سامانه مدیریت آب بالاست، نشانه‌ای روشن از این توانمندی است. این پروژه تنها آغاز راه است؛ ما مسیر توسعه دانش و تکنولوژی دریایی را با قدرت ادامه خواهیم داد.
اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات، نشانه‌ای از توانمندی داخلی در تعمیر، به‌روزرسانی و تجهیز شناورهای سنگین مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و نقطه عطفی در توسعه صنعت دریایی کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل ایزوایکو در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط حساس کشور، تصریح کرد: ایزوایکو همچون گذشته، در خط مقدم خدمت‌رسانی به صنعت دریایی کشور قرار دارد و با تمام توان، پروژه‌های کلان و راهبردی را پیش می‌برد. ما در این مجموعه، خود را موظف می‌دانیم که حتی در دشوارترین شرایط، پشتیبان صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور باشیم و نگذاریم این بخش حیاتی با وقفه یا آسیب مواجه شود. استمرار فعالیت‌های تعمیراتی، نوسازی و نصب فناوری‌های روزآمد بر روی ناوگان ملی، گواهی است بر تعهد ایزوایکو به حفظ جریان پایدار صادرات و پشتیبانی کامل از اقتصاد دریامحور کشور.
علی عزیزی مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو با تأکید بر ضرورت تطبیق زیرساخت‌های ناوگان ملی با الزامات جدید زیست‌ محیطی بین‌المللی، اظهار داشت که اجرای کامل سیستم تصفیه آب توازن بر روی این نفتکش غول‌پیکر، نمادی از عبور صنعت کشتی‌سازی کشور به مرحله‌ای پیشرفته‌تر از توانمندی‌های داخلی است. وی خاطرنشان کرد که استفاده از ظرفیت‌های مهندسی، طراحی دقیق سه‌بعدی و مدیریت هماهنگ پروژه از مراحل اولیه تا راه‌اندازی نهایی، نشان‌دهنده رشد بلوغ مهندسی و اجرای صنعتی بومی در کشور است.
عزیزی در ادامه افزود: این پروژه، افزون بر ارتقاء قابلیت رقابت جهانی در حوزه تعمیرات دریایی، نقطه‌ی آغازین برای توسعه فناوری‌های نوین زیست‌محیطی در کشور محسوب می‌شود و گامی تعیین‌کننده در جهت ارتقاء توان فنی کشور در اجرای استانداردهای جدید بین‌المللی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به فرآیند پیچیده اجرای این پروژه، اظهار داشت: استقرار این سامانه تخصصی بر روی نفتکش مورد نظر، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از ابزارهای پیشرفته طراحی و نظارت مرحله‌ای در تمام طول پروژه بود و تداوم چنین پروژه‌هایی می‌تواند ایران را در موقعیت صادرکننده خدمات پیشرفته در حوزه تعمیرات سنگین دریایی قرار دهد.
پایان خبر/
 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=69756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.