تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
7

عضو هیئت‌مدیره و معاون منابع انسانی و امور اجتماعی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس: اولویت نخست منطقه زیرساخت رفاهی و اجتماعی شاغلان

  • کد خبر : 23558
  • 19 آذر 1399 - 11:59
عضو هیئت‌مدیره و معاون منابع انسانی و امور اجتماعی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس: اولویت نخست منطقه زیرساخت رفاهی و اجتماعی شاغلان
منطقه ويژه خليج فارس، به عنوان يکي از مناطق فعال اقتصادي در کشور، ميزبان خوبي براي سرمايه‌گذاران به حساب مي‌آيد و پروژه‌هاي بسياري در اين منطقه اجرا شده و در حال اجراست.

به گزارش هرمزگان امروز منطقه ویژه خلیج فارس، به عنوان یکی از مناطق فعال اقتصادی در کشور، میزبان خوبی برای سرمایه‌‎گذاران به حساب می‌آید و پروژه‌های بسیاری در این منطقه اجرا شده و در حال اجراست. در راستای تبدیل منطقه ویژه خلیج فارس به قطب صنایع فلزی و مشتقات نفتی، پروژه‌های زیرساختی‌ای در این منطقه تعریف شده است که برخی از آن‌ها به مرحله اجرایی رسیده‌اند و برخی دیگر نیز با سرعت در حال پیشرفت هستند. درباره اهداف و استراتژی‌های منطقه ویژه خلیج فارس با معاون منابع انسانی و امور اجتماعی و عضو هیئت‌مدیره منطقه ویژه خلیج فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. مهرداد کرمی اعتقاد دارد که یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذاری، تسهیل در قوانین و مقررات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ارائه این قوانین در قالب یک بسته به سرمایه‌گذاران است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

استراتژی‌ منطقه ویژه خلیج فارس برای نیل به اهداف بلندمدت و ایفای نقش در اقتصاد ملی چیست؟

نیت قانون‌گذار از تاسیس منطقه ویژه خلیج فارس استفاده از استعداد جغرافیایی و زیرساخت‌های حیاتی برای رونق ملی در استان هرمزگان است که بر هفت اصل بنیادین به عنوان ماموریت‌ها و اهداف بلندمدت مبتنی است. نخستین اصل، تبدیل شدن منطقه ویژه به قطب تولید فولاد در کشور با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال است و برای این منظور، زیرساخت‌های متعددی همچون ریل، آب و برق فراهم شده است. بنابراین دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست. در ضمن، طرح‌هایی توسعه‌ای در زمینه فولاد در این منطقه تعریف شده‌اند. دومین اصل بنیادین، تبدیل شدن منطقه ویژه خلیج فارس به قطب تولید آلومینیوم در کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر، شرکت المهدی ـ هرمز جنوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در منطقه ویژه فعالیت می‌کند و از دوران رکود خود در سال‌های گذشته فاصله گرفته و در سال جاری جهش تولید را رقم زده است. اصل سوم بنیادین، تبدیل منطقه ویژه خلیج فارس به قطب تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت ۷۰ میلیون تن در سال است. برای رسیدن به این هدف، اسکله‌های متعددی در منطقه ویژه تعبیه شده و در حال توسعه‌اند. در ضمن، راه‌آهن منطقه ویژه می‌تواند مواد معدنی و نفتی را مستقیما در کشتی تخلیه کند و صرفا توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری در دستور کار قرار دارد.

اصل بنیادین دیگر، تبدیل شدن منطقه ویژه خلیج فارس به مرکز بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات است، به طوری که یکی از استراتژی‌های مهم منطقه ویژه تمرکز بر مکانیزه کردن هرچه بیشتر فرایندها و استفاده حداکثری از خدمات الکترونیک برای مدیران، کارشناسان و کارکنان آن خواهد بود. اصل پنجم، تبدیل منطقه ویژه خلیج فارس به قطب انرژی با ایجاد ظرفیت تولید برق به میزان ۳ هزار مگاوات است. برای این منظور، دو نیروگاه بزرگ احداث شده است که یکی از آن‌ها قابلیت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی و افزایش تولید را دارد؛ ضمن اینکه یک نیروگاه دیگر نیز در حال احداث است. اصل ششم، که بسیار مهم است و شاید مهم‌ترین اصل احداث منطقه ویژه خلیج فارس محسوب می‌شود، تبدیل شدن منطقه ویژه خلیج فارس به قطب صادرات صنایع انرژی‌بر با حدود ۶ میلیارد دلار در سال است. هم‌اکنون زیرساخت‌های خوبی در بخش صادرات، به‌ویژه اسکله‌ها و ریل‌ها، آماده شده‌اند و در حال ارتقا هستند تا بتوانیم این هدف بزرگ را محقق سازیم. اصل هفتم، ایجاد اشتغال است و رسیدن به هدف بزرگ ۳۰ هزار شغل مستقیم در دستور کار قرار دارد.

مهم‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس کدام‌اند؟

سرمایه و سرمایه‌گذاری دو قطبی هستند که برای تحقق آن‌ها باید امنیت لازم، امکانات، تسهیلات و قانون حمایت از سرمایه‌گذاری به صورت جامع وجود داشته باشد. چنانچه بتوانیم مصوبه‌ای برای تضمین نرخ حامل‌های انرژی در یک دوره پنج‌ساله اخذ کنیم، بدون تردید در افزایش جذابیت منطقه ویژه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری‌های جدید موفق‌تر عمل خواهیم کرد. علاوه بر این، معافیت‌های مالیاتی برای صنایع مادری که توانایی ایجاد اشتغال در سطح کلان را داشته باشند و در کنار آن‌ها صنایع پایین‌دستی و جنبی کوچک‌تر بتوانند ایجاد شوند نیز می‌تواند اقتصاد منطقه ویژه خلیج فارس را در میان مناطق اقتصادی موجود در کشور و سایر قطب‌های اقتصادی به یک اقتصاد پیشرو و برتر تبدیل کند.

آیا فعالیت‌های منطقه ویژه خلیج فارس محدود به فعالیت‌های صنایع معدنی و فلزی خواهد بود؟

در ابتدا قرار بود که منطقه ویژه خلیج فارس در حوزه صنایع معدنی و فلزی فعالیت کند، اما همجواری با پالایشگاه هشتم نفت بندرعباس و پالایشگاه ستاره جنوب و ایجاد فرصت‌های بی‌بدیل در این حوزه و مراجعه سرمایه‌گذاران برای فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بدون اتکا به صنعت تک‌محصولی نفت مدیران را ترغیب کرد که اهداف منطقه ویژه خلیج فارس را به منظور توسعه سایر حوزه‌ها تغییر دهند. خوشبختانه سیاست‌گذاری‌های اخیر این امکان را به منطقه ویژه خلیج فارس داده است که همزمان بتواند در توسعه اقتصادی استان هرمزگان سهمی انکارناپذیر داشته باشد. از این رو، با برنامه‌ریزی‌های معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی منطقه ویژه، تلاش خواهیم کرد تا به موازات توسعه اقتصادی، زیرساخت‌های رفاهی، اجتماعی و زیستی شاغلان را در اولویت نخست قرار دهیم و در کنار این اهداف، مسئولیت‌هایی اجتماعی در قبال محیط پیرامونی منطقه، از جمله روستاهای کم‌برخوردار از امکانات را به عنوان هدف نهایی در نظر بگیریم.

به اعتقاد شما، منطقه ویژه خلیج فارس تا چه میزان توانسته است اهداف بلندمدت خود را محقق سازد؟

هم‌اکنون منطقه ویژه خلیج فارس دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه زنجیره فولاد مانند گندله سنگ‌آهن، شمش و تختال فولادی، آلومینیوم، تولید آب شیرین از آب دریا، برق و زیرساخت اقامتی و بندری است و خوشبختانه بخشی از اهداف بلندمدت را محقق کرده است. چندین کارخانه در زنجیره فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس احداث شده‌اند که شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، مادکوش و صبا فولاد خلیج فارس می‌شوند. در حال حاضر، کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال و نیز کارخانه تختال آن با ظرفیت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسیده‌اند و طرح توسعه این شرکت به ۲ میلیون تن تختال در سال و نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در دست اقدام است. کارخانه آهن اسفنجی فولاد کاوه جنوب با ظرفیت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن و دو کارخانه تولید بیلت این شرکت هریک به ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن، در مجموع به ظرفیت ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن، به بهره‌برداری رسیده‌اند. در عین حال، کارخانه تولید بریکت گرم صبا فولاد خلیج فارس به ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰هزار تن در حال فعالیت است. مجتمع فولاد جنوب نیز در منطقه ویژه خلیج فارس ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی دارد. کارخانه فلزی دیگر، آلومینیوم المهدی ـ هرمزال است که هم‌اکنون ظرفیتی حدود ۱۵۰هزار تن در سال دارد که می‌توان آن را افزایش داد. ضمن اینکه پروژه آندسازی المهدی با ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار تن آند خام و ۷۰ هزار تن آند پخته در سال و همچنین آندسازی مجتمع هرمزال با ظرفیت سالانه تولید ۸۵ هزار تن در سال در دست اقدام است.

منطقه ویژه خلیج فارس، علاوه بر صنایع فلزی، به دنبال تولید مشتقات نفتی است و بر این اساس، پروژه فومن‌شیمی برای تولید حلّال‌های پایه نفتی با ظرفیت ۹۰۰ هزار بشکه در سال فعالیت می‌کند. چندین پروژه زیرساختی در بخش انرژی و آب نیز فعال هستند که شامل آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه با ظرفیت تولید ۳۰ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز، آب‌شیرین‌کن نور ویژه به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در روز، پروژه پست برق ۲۳۰/۴۰۰ به بیست کیلوولت با خطوط انتقال سی‌کیلومتری و ظرفیت تبدیل یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق به صنایع مستقر، احداث طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی از ۶میلیون تن در سال به ۱۲ میلیون تن و برخورداری از هتل پنج‌ستاره بین‌المللی خلیج فارس با وسعت تقریبی نُه هکتار و ۱۵۶ اتاق و سوئیت می‌شوند. بنابراین گام‌های بسیار موثری در منطقه ویژه خلیج فارس به منظور توسعه صنایع و رسیدن به اهداف بلندمدت برداشته شده است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=23558
  • منبع : روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.