تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
7

گزارش تصویری : نشست خبری مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان

  • کد خبر : 14432
  • 13 بهمن 1398 - 13:33
گزارش تصویری : نشست خبری مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان بیان کرد: یکی از مباحث اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب، فرهنگ اقتصادی است و حوزه نقش عظیمی در این زمینه دارد، پژوهش نیز از حوزه علمیه جدا نبوده و اگر هزار و ۴۰۰ سال به حیات خود ادامه داده به‌واسطه پژوهش‌های گسترده علما بوده است.

به گزارش هرمزگان امروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین نادر حقیقی، مدیر حوزه علمیه استان، صبح امروز، ۱۳ بهمن‌ماه در نشستی خبری در خصوص بخشی از ساختمان مدرسه النبی بندرعباس که از آثار تاریخی استان است اظهار کرد: بخش آموزشی مجموعه مدرسه النبی در اختیار مرکز مدیریت حوزه علمیه استان بوده و بخش نگهداری ساختمان در اختیار هیئت‌امنای مدرسه است و ارتباطی با مرکز مدیریت ندارد و درآمد املاک حوزه علمیه خرج هزینه‌های حوزه می‌شود.

به نقل از ایکنا هرمزگان ، وی افزود: بیانیه‌ای از سوی مرکز حوزه علمیه قم در خصوص مشارکت در دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی صادر شده و ما نیز در استان هرمزگان به‌تبع آن نسبت به تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات اقدام خواهیم کرد، اما از کاندیدای خاصی حمایت نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نادر حقیقی ادامه داد: ما معیارهای انتخاب را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به مردم ارائه می‌دهیم و انتخاب با مردم خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان عنوان کرد: در سطح استان ۱۵۰ مبلغ، ۱۰۰ استاد و کادر مدارس علمیه و ۱۲۰ نفر از مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در محافل و مساجد، شاخص‌های کلی نماینده خوب را برای مردم بیان می‌کنند.

بیانیه گام دوم انقلاب و حوزه علمیه از هم جدا نیستند

حقیقی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب و حوزه علمیه از هم جدا نیستند، اضافه کرد: بخش اعظم فرامین مقام معظم رهبری به حوزه علمیه بازمی‌گردد، تبیین تاریخ انقلاب رسالت عظیمی بوده که به عهده حوزه‌های علمیه است و روحانیت باید جوانان را نسبت به این مسائل آگاه کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به کلیدواژه معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید دارند و معنویت از حوزه جدا نیست، اگر حوزه در طول تاریخ و انقلاب شکلی به خود گرفته به‌واسطه جوانان بوده، حوزه و روحانیت و جوانان نظام و انقلاب را شکل داده‌اند و استمرار آن نیز به‌واسطه آنان است.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان بیان کرد: یکی از مباحث اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب، فرهنگ اقتصادی است و حوزه نقش عظیمی در این زمینه دارد، پژوهش نیز از حوزه علمیه جدا نبوده و اگر هزار و ۴۰۰ سال به حیات خود ادامه داده به‌واسطه پژوهش‌های گسترده علما بوده است.

حقیقی بیان کرد: معرفت افزایی نسبت به گام دوم انقلاب بسیار مهم است و بعدازآن باید به گفتمان سازی و تبلیغ و تبیین این بیانیه بپردازیم و این مهم به عهده حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه علم اساتید حوزه‌های علمیه در اختیار آحاد جامعه و دانشگاه‌ها است، عنوان کرد: درزمینهٔ وحدت و اتحاد بین حوزه و دانشگاه کم‌کاری بیشتر از سوی دانشگاه است، ورود دانشگاهیان به سمت حوزه علمیه ملموس نبوده و باید پررنگ‌تر شود.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان گفت: تخریب‌های جدی نسبت به حوزه‌ها شکل می‌گیرد و دلیل بسیاری از شکاف‌هایی که بین روحانیت و مردم به وجود آمده همین دشمن‌تراشی‌هاست، متأسفانه این‌طور القا می‌شود که جوانان، حوزه‌ها و روحانیت را دشمن خود می‌دانند و اگر به خود بیاییم و روحانیت را جدا از مردم ندانیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

ارتباط مردم و روحانیت نیاز به ترمیم دارد

حقیقی بیان کرد: مهم‌ترین کاری که حوزه علمیه باید انجام دهد این است که جمله «حوزه با مردم است و مردم نیز با حوزه هستند» به فعلیت برسد، ارتباط مردم و روحانیت آسیب دیده و هرچه بیشتر ترمیم شود بیشتر می‌تواند نقش خود را ایفا کند، ازاین‌رو باید روش‌های تبلیغی خود را تغییر داده و تبلیغ چهره به چهره رونق بگیرد و روحانیت پای درد دل مردم بنشیند.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های دین را برای مردم بیان کنیم، اگر با این ظرفیت‌های دینی مشکلات مردم را کم کنیم، مردم بیشتر به سمت حوزه‌های علمیه می‌آیند، شاید در این زمینه روحانیت وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده که لازم است بازنگری جدی صورت بگیرد.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان بیان کرد: در دهه فجر بازدید از خانواده شهدا به‌خصوص شهدای روحانی را خواهیم داشت، هرمزگان یکی از استان‌های منحصربه‌فرد درزمینهٔ شهدای روحانی است، در زمان جنگ تنها حوزه علمیه استان مدرسه النبی بوده که تعطیل می‌شود و ۳۴ نفر از اساتید و طلبه‌ها که یک‌سوم جمعیت روحانیت استان بودند شهید می‌شوند.

حقیقی بیان کرد: حضور در مزار شهدا و غبارروبی شهدا را خواهیم داشت، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی بین طلبه‌ها و حضور مبلغین در بین مردم از دیگر کارهای حوزه علمیه هرمزگان در دهه فجر است.

وی ادامه داد: تبلیغ چهره انقلاب در بین مردم که از تأکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بوده از وظایف حوزه است، دهه فجر ظرفیت خوبی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است؛ یکی دیگر از برنامه‌های حوزه در ایام‌الله فجر برگزاری دوره مسابقات قرآنی ترتیل و قرائت در مدارس سطح استان است.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان ادامه داد: ۱۰ مدرسه علمیه در سطح استان و در شهرستان‌های مختلف داریم که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت این مدارس برای فرهنگ دینی استان استفاده کنیم.

حقیقی تصریح کرد: در ایام نوروز نیز با کمک اداره کل اوقاف در بقعه‌های متبرکه طرح آرامش بهاری را داریم، اما نیاز است با کمک نهادهای فرهنگی برای حضور در بوستان‌ها و مراکز دیگر تفریحی برنامه‌ریزی برای پر کردن خلأ حضور روحانیت داشته باشیم.

سوزاندن کتاب به هر شکلی محکوم است

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان با بیان اینکه سوزاندن کتاب کار ناپسندی است و مدیریت حوزه علمیه نیز در بیانیه‌ای این کار را محکوم کرد، تصریح کرد: سوزاندن کتاب به هر شکلی محکوم است، همه علوم دارای مقامی هستند و نباید اگر علمی را قبول نداریم کتاب‌هایش را بسوزانیم، این‌گونه جلوی گسترش و اشاعه علم گرفته می‌شود.

حقیقی گفت: افکار مختلف باید باشند تا علم گسترش یابد، در حوزه‌های علمیه کتاب‌های مختلفی می‌بینیم و این به این معنی است که نسبت به قرآن برداشت‌های مختلفی وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت در علوم دیگر دیدگاه‌های مختلف وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: مشکلات بودجه‌ای باعث شده نتوانیم در خصوص پاسخ‌گویی به شبهات دینی در استان هرمزگان فعال‌تر باشیم که امیدواریم با ورود مسئولین به این مسئله این مشکلات و دغدغه نیز برطرف شود.

مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان تصریح کرد: بارها از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خواسته‌ایم در خصوص صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی با حوزه مشورت کنند که تاکنون در این زمینه همکاری صورت نگرفته است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.