تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
7

کاهش ۱۵ درصدی سطح آتش سوزی های مراتع و جنگل های کشور

  • کد خبر : 1329
  • 04 مهر 1395 - 9:36
کاهش ۱۵ درصدی سطح آتش سوزی های مراتع و جنگل های کشور

از ۱۱ هزار و ۴۸۶ هکتار جنگلی که در این ۵ ماه دچار آتش سوزی شده است ۶ هزار و ۲۸۵ هکتار آن مرتع، یک هزار و ۷۸۳ هکتار جنگل، ۲۹۵ هکتار جنگل دست کاشت و ۳ هزار و ۱۸۳ اراضی مشجر بوده است.

به گزارش هرمزگان تودی، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی  روز یکشنبه درحاشیه بازدید از تعداد دیگری از طرح های عمرانی استان البرز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت یک هزار و ۱۳۵ فقره آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور صورت گرفت که این رقم در مقایسه با یکهزار و ۳۶۳ موردی سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.
وی بیان داشت: از ۱۱ هزار و ۴۸۶ هکتار جنگلی که در این ۵ ماه دچار آتش سوزی شده است ۶ هزار و ۲۸۵ هکتار آن مرتع، یک هزار و ۷۸۳ هکتار جنگل، ۲۹۵ هکتار جنگل دست کاشت و ۳ هزار و ۱۸۳ اراضی مشجر بوده است.
وی یکی از عوامل آسیب رسان به جنگل ها و مراتع را آتش سوزی دانست و افزود: ۹۵ درصد علل آتش سوزی ها ناشی از بی احتیاطی و عوامل انسانی است.
جلالی، پنج درصد علت آتش سوزی در مراتع و جنگل ها را عوامل طبیعی همچون رعد و برق و گرمایش زمین عنوان کرد و اظهار داشت: گرمایش زمین در سال های اخیر یکی از عوامل آتش سوزی درمراتع بوده است .
وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که دمای هوای کشور تقریبا نسبت به ۵۰ سال گذشته حداقل ۲ درجه در طول سال گرمترشده است.
جلالی به تمهیدات اندیشیده شده برایمقابله با پدیده آتش سوزی اشاره کرد و گفت: این تمهیدات برای رسیدن هرچه سریعتر به محل وقوع آتش و مهار آن است که به همین منظور ضمن آموزش از کمک های مردمی استفاده می کنیم.
وی اظهار داشت: با تجهیز ناوگان زمینی برای اطفای حریق توانستیم از نظر امکانات تا حدودی پاسخگوی نیازهایمان باشیم به رغم اینکه هنوز کمبودهایی وجود دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استفاده از امداد هوایی برای مهار آتش سوزی ها، گفت: استفاده از ناوگان هوایی در مناطق صعب العبور و کوهستانی
ازاهمیت بالایی برخوردار است .
وی افزود: براین اساس با کمک سازمان مدیریت بحران کشور توانستیم با وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح قراردادی منعقد کنیم و امسال در ۱۴ استان پرحادثه بالگرد مستقر شد.
جلالی گفت: استقرار این بالگردها موجب شد تا در کوتاه ترین زمان برای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع اقدام شود.
وی ادامه داد:یکی از بهترین راه ها برای اطلاع از آتش سوزی ها استفاده از سامانه ۱۵۰۴ است که به صورت رایگان در سراسر کشور راه اندازی شده و مردم می توانند مسایل مربوط به حریق، آتش سوزی و… را اطلاع دهند.
رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: مردم می توانند گزارش های مربوط به تخریب منابع طبیعی، تصرف، قاچاق چوب، ذغال و… را از طریق این سامانه اطلاع رسانی کنند.
وی گفت: با توجه به عنایات مقام معظم رهبری ، دولت و مجلس به موضوع منابع طبیعی و فرهنگ سازی از طریق رسانه های جمعی در مجموع وضعیت حفاظت از عرصه های طبیعی و کاهش آسیب ها در این بخش رو به بهبودی است.
جلالی اظهار داشت: آتش سوزی های صورت گرفته در جنگل های کشور بیشتر به خاطر بی احتیاطی چوپانان، گردشگران و افرادی که نیاز به روشن کردن آتش دارند ایجاد می شود.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=1329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.