تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
4

پیمانکاران متخلف شهرداری بندرعباس به دادگاه معرفی شدند

  • کد خبر : 21335
  • 22 مرداد 1399 - 15:41
پیمانکاران متخلف شهرداری بندرعباس به دادگاه معرفی شدند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان داشت: پیمانکاران شهرداری بندرعباس باید پایه سنواتی را مانند کارکنان مستقیم شهرداری، اجرا کنند و در هیچ شرایطی نیز حقوق کارگران قابل گذشت و نادیده گرفتن نیست.

به گزارش هرمزگان امروز :هادی ابراهیمی در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان که به مناسبت روز خبرنگار انجام شد، اظهار داشت: این شرکت ها ابتدا رد صلاحیت شده و سپس به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: بارها با شهردار بندرعباس در خصوص لزوم پرداخت به موقع و کامل حقوق کارگران توسط شرکت های پیمانکار صحبت شده و از ابتدای قبول مسوولیت، این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه های مهم خود پیگیری کرده ام.

دبیر شورای اشتغال هرمزگان بیان داشت: شرکت‌های پیمانکاری موظف اند همه تعهدات خود را طبق قرارداد در برابر کارگر اجرا کنند که این مساله درباره پیمانکاران شهرداری با دشواری هایی روبرو شده است.

ابراهیمی اشاره کرد: ادعای نا آگاهی از قانون نفی کننده اجرای آن نیست، بنابراین این بهانه پیمانکاران شهرداری بندرعباس که می گویند از قانون و طرح طبقه‌بندی مشاغل بی اطلاع بوده‌ایم غیرقابل پذیرش بوده و باید تمام حقوق کارگران را پرداخت کنند.

وی عنوان کرد: در جاسک هم چنین مشکلی وجود داشت که با شکایت قضایی مساله برطرف شد و افراد به حقوق خود دست یافتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان داشت: پیمانکاران شهرداری بندرعباس باید پایه سنواتی را مانند کارکنان مستقیم شهرداری، اجرا کنند و در هیچ شرایطی نیز حقوق کارگران قابل گذشت و نادیده گرفتن نیست.

ابراهیمی اشاره کرد: همه مباحث در این حوزه به مسایل مالی باز نمی گردد و گاهی با کاستن از برخی هزینه‌ها می‌توان حقوق را ادا کرد.

حقوق کارگر از “بی آر تی” مهم تر است

وی بیان داشت: شهر بدون داشتن “بی آر تی” می‌تواند به حیات خود ادامه دهد اما بدون کارگرانی که نظافت شهری را برای شهروندان  پایدار نگه داشته‌اند، زندگی شهری غیر ممکن و یا بسیار سخت می شود که شهرداری باید متوجه این اولویت ها باشد.

دبیر شورای اشتغال هرمزگان اشاره کرد: یکی از شرکت های قدرتمند پیمانکار شهرداری می‌گفت نمی‌خواهم با شهرداری قرارداد همکاری داشته باشم  اما صلاحیت شرکتم را تایید کنید تا بتوانم در یک منطقه ویژه اقتصادی قرارداد ببندم که به دلیل مشکلات جدی و قانونی، این شرکت تایید صلاحیت نشد.

وی افزود: بارها به شهردار بندرعباس و معاونان استاندار اطلاع داده شده که شرکت های پیمانکاری شهرداری بندرعباس پایه سنواتی کارگران را رعایت نکرده و حقوق کارگران را طبق طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت نمی‌کنند.

شورای شهر و معاون سابق، ریشه مشکلات کارگران تنظیف شهرداری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان خاطر نشان کرد: ریشه مشکل به ۲ مساله باز می‌گردد، اولی این که اعضای شورای شهر هر کدام چند نیرو بر شرکت های پیمانکاری تحمیل کرده‌اند و دیگر هم اینکه فلان فردی که سالها معاون خدمات شهری شهردار بوده هم اکنون مدیر برخی شرکت های خصوصی  تنظیف شده است.

ابراهیمی خاطر گفت: شرکت های پیمانکار اداره ها و نهادهایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند باید حقوق کارگران را طبق طرح دستگاهی که پیمان آن را بر عهده گرفته‌اند پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: این قانون بسیار خوبی برای رفع تبعیض بوده و باید اجرایی شود اما شرکت های پیمانکاری این را نپذیرفته و می‌گویند براساس حداقل دسمزد حقوق کارگران را می‌دهیم.

دبیر شورای اشتغال هرمزگان بیان داشت: حداقل دستمزد برای کارگری است که تازه مشغول به کار شده و فردی که سالهاست فعالیت می‌کند باید براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل، حقوق خود را دریافت کند.

ابراهیمی افزود: همچین مطلب دیگری که می‌گویند این است که بگذارید طرح طبقه‌بندی مشاغل را از سال ۹۷-۹۸ اجرا کنیم اما معتقدیم این طرح باید از زمانی که کارگر با شرکت پیمانکاری قرارداد بسته، اجرا شده و پایه سنواتی لحاظ شود.

وی گفت: حتی اگر کارگری سندی را اجباری یا از روی ترس به خاطر از دست دادن کار امضا کند که طبق آن سند یا قرارداد، حق و حقوقش پایمال شده باشد  و پس از ۱۰ سال شکایت کند، قانون این اجازه را داده که وی را به حقش برسانیم.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی  هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با توجه به اهمیت آموزش در یکسال گذشته میزان آموزش‌ها به مخاطبان افزایش یافته و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی هم برای این منظور استفاده می شود.

ابراهیمی ادامه داد: درصدد تهیه پادکست های آموزشی برای مخاطبان خود هستیم که به راحتی برای همه قابل استفاده است.

وی همچنین اشاره کرد: هرمزگان دارای نزدیک به ۴۰۰ هزار بیمه شده است اما تعداد بازرسان آن برای بازرسی کارگاه ها بسیار پایین است.

پرداخت وام به اصحاب رسانه

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: اصحاب رسانه که مجوز مشاغل خانگی در حوزه فعالیت خود دریافت کنند می‌توانند از وام های بانکی که برای این بخش اختصاص یافته استفاده کنند.
ابراهیمی افزود: حتی رسانه‌های دارای مجوز هم قادر به استفاده از این تسهیلات هستند و سقف وام های بانکی مشاغل خانگی ۵۰۰ میلیون ریال است.

از هیچ خبرنگاری شکایت نمی کنم

وی ضمن تقدیر از نقش ارزنده رسانه ها و به ویژه رویکرد حرفه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: گاهی افرادی که بیشتر خود را فعال فضای مجازی می نامند،به دلیل ناآگاهی، مطالبی نادرستی را نیز درباره حوزه کار و اشتغال منتشر می کنند که بی پایه و اساس است.

ابراهیمی ادامه داد:به عنوان مثال برخی فکر می کنند مجموعه تحت مدیریت ما مسئوول ایجاد اشتغال است و هر گاه آمار بیکاری افزایش می یابد ما را مقصر می‌دانند در حالی که وظیفه اصلی این اداره کل تازه بعد از اشتغال شروع می شود.

ابراهیمی تاکید کرد:با وجود انتشار گاه به گاه این گونه مطالب که مواردی بار حقوقی نیز دارد تاکنون از هیچ خبرنگاری شکایت نکرده ام و چنین رویه نیز نداریم.

از  نقد استقبال می‌کنیم

دبیر شورای اشتغال و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ضمن تبریک روز خبرنگار بیان داشت: برخی خبرنگاران با نگاه تخصصی به این حوزه می پردازند که این نگاه بسیار کمک کننده است و از رسانه‌ها و خبرنگارانی که این ویژگی را دارند حمایت می کنیم.

ابراهیمی افزود: رسانه و خبرنگار را یاور خود دانسته و از نقدها، پیشنهادها و راهکارهای آنان برای رفع مسایل و مشکل ها استقبال می‌کنیم و گلایه هایی هم وجود دارد.

خبرنگاران همکاران نامحسوس اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هستند

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان نیز در این دیدار ضمن تشریح سابقه و فعالیت های ایرنا در سطح محلی، ملی و بین المللی ، خبرنگاران را همکاران نامحسوس بخش های مرتبط با امور کار کارگری و اشتغال توصیف کرد.

خلیل تنیده اظهار داشت: وقتی خبرنگاران پیش از همه، گزارشی از مشکلات بخشی از کارگران را منتشر می کنند در واقع این امکان را فراهم می کنند تا مسوولان پیش از سرریز شدن مشکل به سایر بخش های اجتماعی ، چالش به وجود آمده را برطرف کنند.

وی تاکید کرد:اداره کل تعاون ، رفاه و امور اجتماعی هرچند خبرنگار خاص خود را در این حوزه دارد اما به ناچار سایر بخش های خبری هم با آن در ارتباط و همکاری منسجم هستند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=21335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.