تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
4
در مجتمع درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس محقق شد:

عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق روش غیر تهاجمی آندوسونوگرافی

  • کد خبر : 22630
  • 07 آبان 1399 - 10:45
عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق روش غیر تهاجمی آندوسونوگرافی
دکتر موسوی اظهار کرد: با توجه به مجهز بودن مرکز آموزشی درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس به دستگاه آندوسونوگرافی، برای دومین بار در استان هرمزگان انجام این عمل در این مجتمع محقق شده است.

به گزارش هرمزگان امروز:فوق تخصص گوارش مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس گفت: بیماری ۳۴ ساله با علائم تهوع و استفراغ و کاهش وزن، پس از انجام اقدامات تشخیصی و سی‌تی‌اسکن شکم، مورد عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی قرار گرفت.

دکتر سید حمید موسوی با اشاره به اینکه بیمار، اعزامی جهت ادامه درمان به بندرعباس بود و با علائم دردهای شکمی مقاوم، تهوع و استفراغ و کاهش وزن به این مرکز درمانی مراجعه کرده بود، پس از انجام اقدامات تشخیصی و سی‌تی‌اسکن شکم، مشخص شد کیست بزرگی در ناحیه تنه لوزالمعده وجود داشته و به معده فشار وارد می کند که با توجه به شرایط، کاندید عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی شد.

دکتر موسوی با بیان اینکه پیش ‌از این، بیماران جهت انجام تخلیه کیست باید تحت عمل جراحی باز قرار می‌گرفتند که پس از باز کردن شکم و اتصال کیست به روده یا به عبارتی عمل سیست آنتروستومی تخلیه کیست انجام می‌شد، تصریح کرد: امروزه در دنیا با توجه به پیشرفت‌های آندوسونوگرافی، تخلیه این کیست‌ها با گذاشتن استنت از طریق آندوسونوگرافی، بدون عمل جراحی باز، در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: با توجه به مجهز بودن مرکز آموزشی درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس به دستگاه آندوسونوگرافی، برای دومین بار در استان هرمزگان انجام این عمل در این مجتمع محقق شده است.

دکتر موسوی با اشاره به مزایای این عمل ابراز کرد: در عمل جراحی باز، بیمار علاوه بر عوارض بیهوشی عمومی و انجام جراحی باز که چندین ساعت به طول می‌انجامد، ممکن است دچار عوارض بعد از عمل شده و همچنین بازگشت به انجام عملکرد روزانه با تأخیر زمانی بیشتری صورت می‌پذیرد؛ اما در روش آندوسونوگرافی جدید، عمل کمتر از ۱۰ دقیقه، بدون بیهوشی عمومی انجام و بیمار خیلی زود می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد و زمان بستری نیز به حداقل زمان ممکن می‌رسد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=22630
  • منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.