تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
4
سردار قاسم رضایی

طرح تقویت مرزبانی در انتظار نگاه ویژه مسئولان نظام

  • کد خبر : 16952
  • 11 اردیبهشت 1399 - 17:12
طرح تقویت مرزبانی در انتظار نگاه ویژه مسئولان نظام
فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه خلیج فارس منطقه آرامش و همدلی است، بیان داشت مردم فهیم و باشعور شمال و جنوب خلیج فارس ارتباطات فرهنگی، قومی و خانوادگی دارند و تمدن‌های غنی در خلیج فارس قرار دارد. آرامش این منطقه با حضور مردم ساکن در اطراف خلیج، فارس تأمین می‌شود و نیازی به بیگانگان ندارند.

به گزارش هرمزگان امروز سردار قاسم رضایی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها اعتمادسازی خوبی در بین مردم کرده‌اند و مردم اخبار را از رسانه‌های داخلی دنبال می‌کنند، بیان داشت: مرز بسیار حساس‌تر از سایر نقاط کشور است، مقام معظم رهبری فرمودند: مرز هر کشور به، منزله ناموس هر کشور است. برای حفاظت و حراست از مرزها مرزبانی باید تلاش مظاعفی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در کشور قوانین محکمی برای حراست و تغییر در خطوط مرزی داریم، اگر تغییری در حد و حدود مرزهای کشور بخواهد ایجاد شود باید چهار پنجم نمایندگان مجلس رأی بدهند.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه محافظان مرز باید اختیارات و تجهیزات متناسب داشته باشند، اظهارداشت: ایران کشوری پهناور با تنوع اقلیمی و جغرافیایی است و همسایگی با ۱۵ کشور از حیث تعدد همسایه، سومین کشور دنیا هستیم. با توجه به دیپلماسی مرزی و بسترسازی برای اجرای مناسب پروتکل‌های سیاسی و مرزی می‌توانیم فرصت‌های خوبی را فراهم کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا به طرح این سوال که با این تنوع اقلیمی و تفاوت‌های آب و هوایی چه مقدار تجهیزات و امکانات متناسب با شرایط در اختیار مرزبانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: سال ۹۸، طرحی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «طرح تقویت مرزبانی» تدوین و در اختیار مسئولان نظام قرار گرفت. امید است در مجلس یازدهم نمایندگان نگاه ویژه ای برای تصویب و نظارت بر اجرای این طرح داشته باشند.

سردار رضایی یکی از انتظارات و مطالبات جدی مرزبانی تأمین شناورها و تجهیزات نظامی از جمله خودرو و مورتورسیکلت و تجهیزات الکترونیکی برای کنترل و حفاظت بهتر از مرزها عنوان کرد و افزود: ایجاد امکانات رفاهی برای پرسنل یکی از دیگر خواسته‌ها است. از این رو نیازمند تأمین اعتبار برای شهرک سازی و واحدهای مسکونی جهت اقامت پرسنل است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ورود بیش از ۹۵ تن مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری شد، تصریح کرد: وظیفه مرزبانی در سال جهش تولید، جهش امنیت در مرزها و رونق اقتصادی است. برای اتحقق این شعار سال باید از ورود انواع کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کرد.

به گفته وی، زمانی که تفاوت قیمت اجناس در دو طرف مرز ایجاد می‌شود وظیفه مرزبانی افزایش می‌یابد، مانند قیمت سوخت و سایر اقلام که بستر ایجاد خلاف و قاچاق را فراهم می‌کند. در این زمان مرزبانی باید وارد عرصه مقابله شود.

وی با اشاره به عملکرد مرزبانی ناجا در سال ۹۸ بیان داشت: در راستای مقابله با قاچاق قرارگاه مقابله با، قاچاق در کشور راه اندازی شد. آشنایی مرزنشینان با، قوانین مرزبانی باعث کاهش جرایم مرزی شد. همچنین سال قبل ۶ کشتی بزرگ قاچاق سوخت در مرزهای آبی ایران شناسایی و توقیف شد.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: در سال ۹۹ سال جهش در مقابله با مخلان اقتصادی و تسریع در فعالیت‌های اقتصادی در دستور کار مرزبانی قرار دارد.

سردار رضایی در تشریح عملکرد ۴۰ روز گذشته مرزبانی کشور خاطرنشان کرد: طی سال جاری از ورود ۹ تن و ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر رشد داشت. همچنین در استان‌های هرمزگان، بوشهر، ماهشهر و چابهار نسبت به سایر نقاط مرزی بیشترین کشفیات قرص‌های روان گردان بود که در بحث کشف نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشتیم.

وی ادامه داد: در بحث کشف سوخت ۸ درصد نسبت به مدت مشابه شاهد رشد کشفیات بودیم که در همین مدت در استان هرمزگان شاهد افزایش ۸۷ درصدی کشفیات قاچاق سوخت بودیم. در مدت ۴۰ روز گذشته ۲ هزار قلم داروی قاچاق در مرزهای هرمزگان کشف و ضبط شد.

آرامش خلیج فارس توسط مردمان ساکن این منطقه فراهم می‌شود

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه خلیج فارس منطقه آرامش و همدلی است، بیان داشت مردم فهیم و باشعور شمال و جنوب خلیج فارس ارتباطات فرهنگی، قومی و خانوادگی دارند و تمدن‌های غنی در خلیج فارس قرار دارد. آرامش این منطقه با حضور مردم ساکن در اطراف خلیج، فارس تأمین می‌شود و نیازی به بیگانگان ندارند.

وی تاکید کرد: مرزبانی در کنار سایر نیروهای مسلح در آمادگی عملیاتی سطح بالایی قرار دارد. وفق و همدلی را باید. در خلیج فارس مشاهده کرد، تمامی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران مانند سپاه، ارتش، ناجا و سایر در، همدلی و وفاق در کنار هم قرار دارند.

شناورهای ثبت نشده ساماندهی می‌شوند

وی در پاسخ به پرسشی درباره شناورهای ثبت نشده که در آب‌های ساحلی هرمزگان تردد و فعالیت می‌کنند گفت: این شناورها هرچند ثبت نشده اند اما تمام فعالیت‌های آنها توسط مرزبانی رصد می‌شود و با همکاری بنادر و دریانوردی و شیلات انتظار می‌رود ثبت و ساماندهی آنها امسال به نتیجه مناسب برسد.

فرمانده مرزبانی خاطرنشان شد: تعدادی از این شناورهای ثبت نشده هیچ خطایی ندارند و به فعالیت‌های معمول تجاری، شیلاتی و حمل و نقل دریایی مشغول هستند اما تعدادی نیز تخلف‌هایی مانند قاچاق و خروج غیرمجاز دارند.

بسترهای خوبی برای سکونت مردم در بوموسی و جزایر خلیج فارس فراهم شده است

سردار رضایی تصریح کرد: در جزیره بوموسی بستر خوبی برای سکونت مردم ایجاد شده است. امتیازات خوبی به مردم، و کسب و کارها داده شده است. با توجه به منابع آبزی غنی منطقه می‌تواند خواستگاه خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی شود.

وی با بیان اینکه مرزبانی هم از سکونت و حضور ساکنان ایرانی در این، جزایر حمایت خواهد کرد، افزود: برآوردها نشان می‌دهد که شرایط برای سکونت ۵۰ هزار نفر در جزیره فراهم است.

سردار رضایی عنوان کرد: سال گذشته تعدادی شناور تاکتیکی حیدر به ناوگان دریابانی الحاق یافت. امسال هم با توجه به قراردادهایی که با صنایع و وزارت دفاع برای شناورهای تاکتیکی و شناورهای سنگین داریم، در مرحله اول تا پایان خرداد ماه سال ۹۹ بخشی از شناورها وارد ناوگان عملیاتی مرزبانی خواهد شد و بخش دیگر شناورها شهریور ماه اماده الحاق به ناوگان نظامی مرزبانی خواهد بود.

لزوم بهره گیری مرزبانی از تجهیزات الکترونیکی و پهبادی برای کنترل مرزهای آبی و خاکی

فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی و رصد هوشمند سواحل و مرزها بیان داشت: یکی از برنامه‌های جدی مرزبانی رصد هوشمند مرزهای آبی و خاکی کشور است. از این از دو سال گذشته پادگان‌های آموزشی ویژه برای آموزش و جذب نیروهای متخصص در حوزه IT و استفاده از تجهیزات نظامی الکترونیک راه اندازی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در کنار بهره گیری از تجهیزاتی مانند شناور و خودروهای سنگین و نیمه سنگین بهره گیری از تجهیزات الکترونیک و هوشمند برای نیروهای نظامی هم مورد تاکید است. سال گذشته تعدادی پهباد برای کنترل بهتر مرزها در اختیار مرزبانی قرار گرفت. تجهیز و افزایش توان الکترونیکی مرزبانی مورد تاکید و توجه است و در سال ۹۹ هم این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.

سردار رضایی در پایان خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای تجهیز نیروهای نظامی در اختیار مرزبانی قرار گفت و امسال توان موتوری مرزبانی تقویت می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=16952

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.