تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
6
پس از کشمکش های فراوان

شهردار بندرعباس از خود دفاع کرد ، رئیس شورا قانع نشد

  • کد خبر : 18313
  • 19 خرداد 1399 - 20:51
شهردار بندرعباس از خود دفاع کرد ، رئیس شورا قانع نشد
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اعلام کرد در جلسه ای دیگر مسئله استیضاح شهردار را مطرح کرده و در صورت همراهی دو سوم اعضا آن را بررسی می کنیم

به گزارش هرمزگان امروز یکصد و هفتاد و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، صبح امروز، ۱۸ خردادماه با دستور کار “ارائه پاسخ شهردار بندرعباس به سؤالات اعضای شورا” و با حضور شهردار بندرعباس و معاونینش برگزار شد.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: طرح سؤال و جواب شهردار مسئله‌ای قانونی است. در فضای مجازی حمله‌هایی به سمت من ایجاد شد و دلیلش سخنان من به‌عنوان سخنران شورا بود. وقتی کسی به‌عنوان وظیفه حرفی می‌زند دلیلی بر این نیست که عقیده آن شخص باشد. من وظیفه داشتم عقیده اعضای شورا را انتقال دهم.

فیصل دانش افزود: نمایندگان مجلس نمایندگان ما هستند و من رابطه نزدیکی با آن‌ها دارم و باید صبر و طاقت بیشتری به خرج می‌دادند تا شورا کار خود را انجم دهد و بیشتر از هرکس قانون‌گذار باید قانون را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اعضای شورا صحبت نکردند و رئیس شورا علیه سخنران شورا مصاحباتی انجام داد، خانم جراره از اختیارات رئیس شورا را تشکیل جلسات عنوان کرد. طبق قانون اولویت موضوع جلسات بر عهده هیئت‌رئیسه است و نه شخص رئیس شورا. من نمی‌خواهم جلسه را به حاشیه ببرم. ما درخواست کردیم جلسه‌ای برگزار کنیم در خصوص جلسه پاسخگویی شهردار تصمیم بگیریم اما ایشان حضور پیدا نکرد و هیئت‌رئیسه تشکیل جلسه داد و موضوع تغییر جلسه به یک جلسه بعد انجام شد و این موضوع اگر اتفاق می‌افتد هیچ‌کدام از این مسائل پیش نمی‌آمد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: خانم جراره این صورت‌جلسه را از من تحویل نگرفت و گفت بعد از جلسه می‌بینم. من ساعت ۱۲ شب قبل از جلسه اعلام کردم اما جلسه را تشکیل دادند. شورا نهادی است که بر اساس رأی اکثریت تصمیمی می‌گیرد و کار می‌کند.

دانش ادامه داد: خانم جراره گفته بود سخنگوی شورا رئیس شوراست مگر رئیس شورا برای خود سخنران انتخاب کند. در قانون شوراها آمده که رئیس شورا سخنران شوراست مگر آنکه اعضای شورا سخنران انتخاب کنند. وقتی اکثریت شورا می‌خواستند جلسه عقب بیفتد سخنران شورا باید نظر اعضا را اعلام کند.

وی افزود: ما با رأی مردم در شورا هستیم، در تاریخ ۶ خرداد در جلسه ۱۳۱ شورا بنده به‌عنوان سخنگو به مدت دو سال انتخاب شدم و خانم جراره خود به من رأی داده‌اند. در این موارد باید بیشتر مراقب هم باشیم تا بتوانیم طبق قانون جلو رویم.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: نماینده مجلس می‌تواند در همه مسائل ورود کند، من نگفتم نمایند حق ندارد در شورا دخالت کند من اعلام کردم حق دخالت در امور داخلی شورا را ندارد و حرف من را با تیتر و عکس بد منتشر کردند. مطابق قانون هر عضو شورا می‌تواند ۱۲ جلسه غیبت غیرموجه داشته باشد.

دانش گفت: از خانم جراره می‌خواهم جلسات هیئت‌رئیسه را تشکیل دهد، شاهدانی دارم که در زمانی که خانم جراره رئیس شدند دو یا جلسه بیشتر این جلسه تشکیل نشده است. این آمار در دوران ریاست بنده ۵۶ جلسه بوده و در خصوص موضوعات جلسات رسمی شورا تصمیم گرفته شد و تنها یک جلسه به حدنصاب نرسید.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: از شهردار و اعضای شورا تشکر می‌کنم که این جلسه بالاخره تشکیل شد و از تجربه ۷ ساله خود به دنبال موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری برای حل مشکلات مردم بودم.

فاطمه جراره افزود: طرح سؤال و رسیدن به این مرحله حتماً حرکتی روبه‌جلو است که باعث افزایش بعد نظارتی اعضا و گزارش به مردم توسط شهردار است و این نکته مثبتی است. هرچند بعد از طرح سؤال فعالیت مثبتی از شهرداری در موضوعات متفاوت در سطح شهر بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: هیچ‌کدام از ما دلسوزتر از دیگری برای مردم نیست و اگر با درایت کار خود را انجام دهیم مشکلات این‌چنینی به وجود نمی‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: آقای دانش به‌خوبی اعلام کرد هیئت‌رئیسه باید برای تشکیل جلسات تصمیم بگیرد، طبق ماده ۶ قانون شوراها تعیین زمان و نوع جلسه عادی و فوق‌العاده از اختیارات رئیس شوراست. من اجازه نمی‌دهم این جلسه موضوعی که بعد از ۷ سال (پاسخگویی شهردار) دارد اتفاق می‌افتد به حاشیه رود و مردم و اصحاب رسانه می‌توانند به قانون مراجعه کنند، در خصوص مسائل مطرح‌شده نیز بعدازاین جلسه صحبت خواهم کرد.

جراره افزود: درجایی از قانون نوشته نشده که برای تشکیل جلسه با کلیه اعضا تماس گرفته شود، ما در جلسه قبل زمان را مشخص کرده بودیم و زمان و تاریخ جلسه اعلام شده بود و با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رفت اعضا در جلسه شورا حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: نایب‌رئیس شورا در غیاب شورا وظیفه شورا را انجام می‌دهد اما بنده در شهر حضور داشتم و این اتفاق نباید می‌افتاد و آقای دانش ۱۰ دقیقه قبل شروع جلسه پاکتی آورد و نظر هیئت‌رئیسه را که مبنی بر تشکیل نشدن جلسه بود ارائه کرد. موضوع پاسخگویی شهردار اصل موضوع است و نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: من از آقای دانش حمایت می‌کنم چون بر اساس قانون حرف می‌زند. باید برای تشکیل این جلسه تأمل بیشتری صورت می‌گرفت و سؤالات از شهردار از کمیسیون‌های تخصصی عبور کنند. اعضای شورای شهر مانند نمایندگان مجلس حقوق‌بگیر نیستند و در قانون پیش‌بینی شده که تا ۶ جلسه غیبت غیرموجه داشته باشد.

آبتین امیری عنوان کرد: مواضع نمایندگان مجلس صحیح نبود و معتقدم باید از اعضای شورا معذرت‌خواهی کنند چون تهدید به رد صلاحیت اعضای شورا بی‌سابقه است. باید سلسله‌مراتب قانونی طی شود تا دچار مشکلات شکلی نشویم. هرچند ما با دو نفر اعضای مطرح کننده سؤال هم‌نظر نیستیم اما حق آن‌هاست که سؤال کنند اما باید طبق سلسله‌مراتب قانونی این کار را انجام دهند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده حق دارد در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور دخالت کند و جا دارد از هم ۵ نماینده استان بخصوص کسانی که در مسئله شورا ورود کردند تشکر کنم چراکه دغدغه مردم را دارند. صحبت‌های آقای مرادی و آرامی درزمینهٔ وظیفه اعضای شورا نسبت به مردم درست است و ما به‌عنوان نماینده مردم باید در جلسات حضور داشته باشیم چراکه در مقابل مردم مسئولیم.

اسماعیل بواشه بیان کرد: نماینده‌ای که ۱۶۰ هزار رأی از مردم گرفته مورد تائید مردم است و ما نیز باید از آن‌ها تمکین کنیم. اگر نماینده مجلس وظیفه ندارد اعضای شورا چرا به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند؟ مسائل کلان کشور نیز وظیفه ذاتی اعضای شورا نیست.

وی افزود: طرح سوال از شهردار به این معنا نیست که در جملات علامت سوال گذاشته شود. مطرح کردن مشکلات، خود به معنی طرح سوال است.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز تصریح کرد: ما تهدید و تهمت و افترا را از جانب نمایندگان مجلس برنمی‌تابیم.

کیانوش جهانبخش افزود: روابط عمومی روابط خصوصی شما نیست، هر مطلبی که اعضای شورا به روابط عمومی ارائه می‌دهند وظیفه دارد منعکس کند اما خانم جراره روابط عمومی را روابط خصوصی خود کرده و سایر اعضا را بایکوت و سانسور خبری کرده است. همه اعضای شورا جایگاه برابر دارند و کارکنان شورا کارکنان کلیه اعضای شورا هستند. رئیس شورا جایگاه بالاتری ندارد و تنها هماهنگ‌کننده است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس پس از صحبت های شهردار و پخش ویدئویی از مشکلات شهری اظهار کرد: درخصوص بحث دکه ها و کانکس ها باید بر اساس ضوابط واگذار شوند، شهرداری بدون برگزاری مزایده قانونی دکه هایی را واگذار کرده است.

بواشه افزود: در نقاط مختلف شهر دکه هایی نصب شده که باید رسیدگی شوند. درخصوص فضای سبز نیز بودجه ای سالانه در نظر گرفته می شود و مطابق دغدغه شهروندان در بوستان خلیج فارس مشکلات بسیاری وجود دارد که بارها اعلام کرده ام اما هنوز برطرف نشده است. این مسائل مربوط به کرونا نیست.

وی ادامه داد: بوستان مریم نیز تاریک خانه ای است تبدیل که جای حیوانات شده است، بوستان معلم نیز در تاریکی مطلق به سر می برد. طرح های تصویب شده شورا در طول سه سال گذشته حدود ۷۰ درصد اجرایی نشده که انتظار داریم اجرا شود.

این عضو شورا تصریح کرد: المان بندرعباس خوب است اما باید برای هر المانیکار کارشناسی انجام شود که اگر انجام شده بود، سازه فلزی در دریا ساخته نمی شد. درخصوص بحث تنظیف نیز قرارداد پیمانکاران بسیار خوب است اما عدم نظارت بر اجرای قرارداد مشکلاتی را به وجود آورده است. طبق این قرارداد ماهیانه بیش از یک میلیارد تومان بابت تنظیف پرداخته می شود، جدول تجهیزات فردی هرکار در قرارداد ذکر شده که رعایت نمی شود.

بواشه ادامه داد: شست و شوی معابر و جمع آوری سگ های بلاصاحب را پیمان کار تنظیف موظف به انجام است اما با شکرت های دیگری در این زمینه قرارداد بسته شده است، ما نیز به دنبال این هستیم که کارگران دچار مشکلات نباشند. درخصوص آموزش های انجام شده نیز خروجی نداشته و شهروندان را متهم می کنیم که زباله های خود را به موقع بیرون نم یگذارند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که نقاط ضعف و مشکلات شهر را بیان کنیم و انتظار و از شهردار خواهش دارم به روابط عمومی های شهرداری بخواهند مشکلات کردم را احصا کنند، نظرسنجی کنند نه اینکه تنها کلیپ های هفته دولت و دهه فجر و عملکردها را پخش کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: خوشحالم بعد از طرح سوال فعالیت هایی در سطح شهر ایجاد شده و امیدوارم ادامه داشته باشد، ما همه خدمتگزار مردم هستیم و منتی بر سر آن ها نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در ادامه عنوان کرد: توقع داشتیم پروژه هایی که برایشان برنامه ریزی می شود در زمان لازم انجام شود. در خصوص بی آرتی نیز در سال ۹۴ شروع شد و طی مصاحبه های مختلف شهردار قرار بود در سال ۹۶ مورد بهره برداری قرار گیرد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

جراره بیان کرد: در سال ۹۵ اجرای شهربازی تصویب شد اما بعد از ۴ سال هنوز به نتیجه ای نرسیده است، در سال های مختلف بودجه های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده بود و جایجایی بودجه نباید صورت می گرفت. درخصوص تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری نیز برای پرسنل شهرداری انتظاری ایجاد شد اما زمانی که هنوز شهرداری مجوزی نداشت این انتظار را برای آن ها ایجاد کرد.

وی ادامه داد: طبق گفته های خود آقای شهردار، نیروهایی هستند که بیش از ۱۵ سال است در حال خدمت هستند و هنوز تبدیل وضعیت نشدند اما سوال این است که بر چه مبنایی کار تبدیل وضعیت نیروهای تازه کار و افراد خاص و نورچشمی ها در حال انجام است؟

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: موفق شدن تیم حقوقی شهرداری از وظایفش است و باید نسبت به مواردی که موفق نشده پاسخگو باشد، سوالات ما بیشتر بوده و پرونده های مدنظر ما خیلی بیشتر بوده است و موارد ذکر شده تنها سه مورد بوده است. درخصوص پرونده ۱۰ میلیارد تومانی نیز اگر شهرداری در زمان مناسب پاسخگو می بود نیاز به پرداخت ۱۰ میلیارد تومان نداشت.

جراره گفت: حق و حقوق کارگرها باید هرماه پرداخت شود، مگر یک کارگر چقدر درآمد دارد که دو سه ماه هم در پرداختش تاخیر ایجاد شود؟ پیمانکار باید توانایی پرداخت حقوق کارگرها را داشته باشد، همچنین آزمایشات ادواری کارگران توسط پیمانکاران انجام نمی شود، بیمه بسیاری از کارگران نیز چندین ماه است پرداخت نمی شود. بیشترین ظلم توسط پیمانکار در حق کارگران صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: خور نایبند نیز از پروژه هایی است که شهرداری حدود ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است و قرار بوده تبدیل به مکانی تفریحی شود. شهروندان به جز مشکلات هیچ سودی از این خور نبرده اند. پروژه هایی داریم که میلیاردها تومان در آن ها در حال از بین رفتن است. در اینکه شهرداری کارهایی انجام می دهد شکی نیست اما باید نگهداری از پروژه ها صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: خاموشی آب نمای شهر بندرعباس نیز هیچ ارتباطی با کرونا ندارد و شهروندان ما تنها چند ماه از آن بهره بردند. بلاتکلیفی مردم محله آیت الله غفاری نیز در ۷ سال گذشته کاری صورت نگرفته است.

جراره عنوان کرد: سوالات مطرح شد و توصیه من به اعضای شورا، رئیس بعدی و شورای بعدی این است که از ظرفیت قانون استفاده کنند تا شاهد اثرات مثبت آن باشیم.

شهردار بندرعباس پس از پخش ویدئویی از مشکلات شهری  و سخنان جراره و بواشه عنوان کرد: ما نیز ویدئوهایی تهیه کرده بودیم که در جلسه ارائه کنیم. درمورد همه موارد گفته شده باید در کمیسیون های تخصصی بررسی شوند. با چند عکس و فیلم گرفتن نیز نمی توان مسائل را تخصصی بررسی کرد.

پس از پایان صحبت های شهردار بندرعباس، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اعلام کرد که نسبت به پاسخ های شهردار قانع نشده و اسماعیل بواشه نیز اذعان داشت که در چند مورد قانع نشده است.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: اگر عجول نباشیم، نظر همه را بخواهیم و توصیه ها را گوش کنیم به این جو متشنجی که ایجاد شده نمی رسیم.

دانش اظهار کرد: پیشنهاد می کنم در خصوص استیضاح شهردار جلسه ای بین اعضای شورا برگزار شود و هرکدام از اعضای شورا نظرات خود را بیان کنند و فکری جمعی برای این موضوع مهم صورت دهیم.

آبتین امیری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: تعویض شهردار بارهای اجتماعی زیادی دارد که باید با حساسیت بیشتری بررسی شود. سرعت در برگزاری جلسات باعث شده اعضا فکر کنند به حاشیه رانده شدند. به جای سرعت بخشیدن به جلسه و در تعارف قرار دادن اعضا مسئله قانع شدن یا نشدن از سخنان شهردار را در جلسه ای دیگر مطرح کنند.

در پایان جراره، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اعلام کرد در جلسه ای دیگر مسئله استیضاح شهردار را مطرح کرده و در صورت همراهی دو سوم اعضا آن را بررسی می کنیم.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=18313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. از این شورای شهر امتظار هیچ کار مپبتی نیست و خواهشا بجای اینکه تریبون بگیرید و منم منم سر بدید در طول این وظیفه نمایندگی شماها بنشینید خونه و ماهانه حقوق بگیرید و بیشتر از اینن دست و پا نزنید جوری که ترو خشک باهم خراب میکنید هم خودتون هم شهر رو هم این قضیه که مردم دیگه به هیچ‌جایی اعتماد نکنند اگهه قرار بر اینن باشه که بعد از چند سال با توجه به انتخاب شاکله در چند دوره اینکه بیاید توضیح بدید وظیفه تون چی هست دیگه کار از کار گزشته قطعا روزی اگه بخواد قانون اساسی جدید نوشته بشه در مملکت کلیی شغل هایی انتخابی و انتصابی قطعا باید حذف بشه با وجود امثال اینن شورا وقتی اونی هم که خوبه نتونه جو رو مدیریت کنه حتما خوب باقی می مونه ولیی برای خودش ن برای یک شهر ن برای یک نماینده بهتره بزن بشینن خونه حقوق شونو بگیرن سر هر سالل هم برنن حق انتخاب شون در شهرداری و بقیه حاهل بستانند ن بشینن تو یک جایی شیشه ایی نظارت کنند که اصلا اینن ژستت ناظر بودن رو ندارن هیچکدام

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.