تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

شهردار بندرعباس:همه مسائل دست من و شما نیست

  • کد خبر : 21496
  • 28 مرداد 1399 - 13:27
شهردار بندرعباس:همه مسائل دست من و شما نیست
امینی زاده گفت: واقعیت این است که بسیاری از مسایل دست من و شما نیست که بتوان خوب عمل کرد و پیش برد بلکه شرایط حاکم بر جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش هرمزگان امروز: در این دیدار سرپرست شهرداری منطقه ۲ بندرعباس (مدیر سابق روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس) و مدیر و کارکنان کنونی روابط عمومی ، شهردار را همراهی کردند.

عباس امینی زاده که اکنون پنجاه ساله است و درگاه الکترونیک شهرداری بندرعباس او را دانشجوی دکترای مدیریت شهرسازی معرفی می کند، در ابتدای سخنان خود به نقش رسانه و حساسیت های شغلی خبرنگاران پرداخت.

وی در این بخش گفت: اگر کسی حوزه اجتماعی و فرهنگی و رسانه‌ای دنیا و مملکت را بشناسد، این را هم می‌داند که خبرنگاری و انتشار و ارزیابی خبر کار سختی است و آمیخته ای از تخصص، ظرافت و هنر است.

وی اذعان داشت اگر نتوان از رسانه استفاده کرد بخش وسیعی از فرصت ها را در سطح محلی، ملی و بین المللی  از دست می دهیم و تاکید مقام معظم رهبری هم بر حضور قدرتمندانه در فضای صحیح رسانه ای است و قوت و قدرت در این حوزه نشانه افزایش قدرت در سطح جهان است و خبرگزاری جمهوری اسلامی در سطح محلی ، ملی و بین المللی نقش متمایز و ارزنده ای در افزایش این قدرت و تاثیرگذاری داشته که شایسته تقدیر است.

باید برای ۵۷۰هزار نوع سلیقه ، ۳۸۰خدمت ارائه دهیم

امینی زاده در ابتدای سخنانش پیرامون مسائل شهری و شهرداری از سختی های مدیریت یک شهر گفت که به عنوان مثال بندرعباس شهری است با جمعیت تقریبی ۵۷۰هزار نفر که هر کدام سلیقه ای، تفکری و فرهنگ و خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند و باید طبق قانون و وظایف تعریف شده، به این جمعیت ۳۷۰نوع خدمت از سوی شهرداری ارائه شود.

وی ادامه داد: نمی توان همه انتظارها  و سلیقه ها و خواسته‌های مخاطبان را برآورده کرد اما تلاش داریم وجه مشترک عمومی را بیشتر پاسخ دهیم و در جهت مشترکات عمومی مردم گام برداریم.

بندرعباس شهری با ساختاری ساخته نشده

امینی زاده در برابر این پرسش که بسیاری از مشکلات مزمن شهر به ویژه در محله ها همچنان دست نخورده باقی مانده یا به اندازه کافی و مورد انتظار تغییر نکرده پاسخ داد: شهر بندرعباس در حقیقت ساختاری ساخته نشده دارد که نشان  می دهد زیرساخت های آن متناسب با توسعه جمعیتی و کالبدی شهر ندارد.

وی ادامه داد: جمعیت شهر بندرعباس از ابتدای انقلاب تاکنون حداقل ۱۰ برابر شده و از ۴۰تا ۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۷به حدود ۵۷۰تا ۵۸۰هزار نفر در سال ۱۳۹۹رسیده است اما واقعیت این است که متناسب با این رشد سریع جمعیت پس از انقلاب ، زیرساخت های عمرانی، رفاهی، خدماتی و حمل و نقلی ارتقا پیدا نکرده است.

وی، ۴۳ درصد مساحت بندرعباس را  فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی معرفی کرد که اکنون حاشیه نشینی در آن تحت کنترل در آمده و از بیشتر شدن آن جلوگیری شده است.

به گفته شهردار بندرعباس همه شهرها با چنین چالشی مواجه هستند ولی این نسبت زیاد بر توسعه شهری مرکز استان تاثیر منفی گذاشته است.

نبود مدیریت یکپارچه شهری ، قوانین و مقررات قدیمی شهری که سال ۱۳۳۴ مصوب شده بخش دیگری از درد دل های کارشناسی شهردار بندرعباس است که در کنار آن  مهاجر پذیری و تجمع خرده فرهنگ ها نیز اگر به درستی مدیریت نشود می توانند تهدیدها و چالش های دیگری به شمار بیایند.

وی درباره تاثیر تفاوت های فرهنگی و تجمع خرده فرهنگ ها موضوع جمع‌آوری زباله را مثال زد و اظهار داشت: اگر شهرداری تصمیم بگیرد برای کاهش هزینه ها جمع‌آوری زباله را به جای هر شب ، یک روز در میان انجام دهد، افرادی که از شهرهای بزرگ آمده و تاثیر اجرای این طرح را دیده اند با آن همراهی می کنند ولی بخشی از مردم شهر که کمتر با فرآیندهای جدید آشنا هستند مقاومت کرده و همکاری لازم را نخواهند داشت.

در بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی هم که ۴۳درصد شهر را تشکیل می دهد،  خود به خود نخاله ساختمانی بیش از میزان طبیعی تولید می شود که نه فقط جمع‌آوری بلکه دسترسی به آنها هم مشکل است.

ادعا نمی کنم خوب عمل کرده ایم

شهردار بندرعباس اضافه کرد: کسی مثل من که ۲۳سال در جایگاه‌های مختلف کار کرده، مقتضیات زمانی و وضعیت اقتصادی کشور را می شناسد و فکر می کنم  با مشارکت و همکاری همکاران شهرداری و شورای اسلامی شهر و  مدیران دستگاه‌های دیگر و همراهی رسانه ها رسانه‌ها کارهای زیاد و متفاوتی انجام شده که بسیاری از آنها از نظر خودمان مثبت بوده اما ممکن است مردم دیدگاه متفاوتی داشته باشند و نمی‌توان مدعی بود با این همه مشکلات، خیلی خوب عمل کرده‌ایم.

امینی زاده تصریح کرد: واقعیت این است که بسیاری از مسایل دست من و شما نیست که بتوان خوب عمل کرد و پیش برد بلکه شرایط حاکم بر جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

خط مشی رسانه ای را عوض می کنیم

شهردار بندرعباس در برابر پرسش انتقادی درباره غیبت رسانه ای خودش در سه سال گذشته گفت: در این مدت فکر می کردیم سخن گفتن ممکن است حالت جدل پیدا کرده و حاشیه ها را بیشتر کند و به همین دلیل تلاش کردیم  بنابر وضعیت اجتماعی و فرهنگی، کمتر سخن بگوییم تا حاشیه ها کمتر شود اما هم اکنون به این نتیجه رسیده ایم که خط مشی خود را در این حوزه عوض کرده و فعالیت رسانه ای و حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را تقویت کنیم.

از سوی دیگر خوشحال می‌شویم که شما خبرنگاران بیش از گذشته نظر و پیشنهاد دهید و انتقاد کنیم و ما هم استقبالمان از نقد، بیش از گذشته خواهد بود.

حرف اول و آخر را پول می زند

امینی زاده درباره رکود تقریبی فعالیت های عمرانی از سال ۹۶تاکنون در مقایسه با سال های قبل از آن به صراحت بی پولی و وکاهش درآمدهای شهرداری که متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است را عامل این ایستایی نسبی معرفی کرد

درصد درآمد محقق می شود

وی یادآور شد : واقعیت این است که اکنون ۳۰درصد درآمد پیش بینی شده در بودجه سالانه شهرداری محقق می شود و در کنار آن کرونا نیز فعالیت های اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده و همراه با افزایش هزینه ها ، رکود را افزایش داده است.

شهردار بندرعباس در عین حال اضافه می کند که بودجه پیشنهادی به نسبت ۶ سال قبل ۶برابر شده که البته این بودجه مصوب، در مواردی به خاطر شرایط خاص تغییر می کند که یکی از دلایل آن تورم پیش بینی نشده است.

اکبان ها بالاخره به خواسته خود رسیدند

امینی زاده برای پاکبان ها نیز خبرهای خوشی دارد و برای اولین بار در ایرنا اعلام می کند که طرح طبقه بنددی مشاغل برای پاکبان ها اجرایی شده و از هفته گذشته حقوق آنها بر اساس همین طرح حدود ۴۰درصد افزایش یافته و اکنون حقوق یک پاکبان بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل بین ۲۴میلیون ریال تا نزدیک به ۵۰میلیون ریال در ماه متغیر است.

از همکاری همه دستگاه ها برای احقاق حقوق پاکبانان استقبال می کنیم

شهردار بندرعباس اظهار داشت: انجام چنین کار بزرگی نیازمند همکاری بخش های مختلف است و در این زمینه از تمام کسانی که به ما کمک کرده اند از جمله اداره کار قدردانی می کنیم اما نباید این نکته را فراموش کرد که هیچکس به اندازه شهرداری دغدغه پاکبانان و کارکنان بخش های خدماتی مانند تنظیف و فضای سبز را ندارد و طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان فضای سبز نیز از ۱۰روز آینده اجرایی می شود.

وی تاکید می کند که اولویت اول شهرداری مسائل معیشتی کارگران است و برای همین امسال کار عمرانی بزرگ و قابل توجهی هنوز آغاز نشده و منتظر وضعیت بودجه ای و درآمدی در نیمه دوم امسال هستیم.

امینی زاده اضافه کرد: بحث‌هایی که درباره حقوق پاکبانان و دیگر کارکنان بخش های خدماتی مانند فضای سبز بیان می شود، اشتباه نیست و به آنها اعتقاد داشته و تلاش داریم نه تنها حقوقشان را درست کنیم بلکه حتی نظام بازنشستگی و پاداش هایشان هم درست شود.

این ها حق الناس است و حتی اگر الان پولی برای پرداخت نداشته باشیم اما آنها را به عنوان مطالبات برایشان ثبت می کنیم و تا زمانی که این مسائل حل نشود کمک های متفرقه به دیگر اشخاص و نهادها را متوقف کرده ایم.

بین ۱۰تا ۱۵درصد نیروی اضافه داریم

هرچند شهردار اشاره مستقیمی به کل کارکنان شهرداری نمی کند اما بر اساس برخی بررسی ها و اطلاعات منتشر شده تعداد حقوق بگیران مستقیم و غیرمستقیم شهرداری حدود ۶هزار نفر برآورد می شود که به گفته امینی زاده حدود ۱۰تا ۱۵درصد این نیروها مازاد است.

شورا تعدیل نیروهای مازاد و ناکارآمد را نپذیرفت

شهردار بندرعباس متذکر شد که در مقطعی با ارائه یک گزارش کارشناسی به شورای شهر ، خواستار تعدیل نیروهای مازاد و ناکارآمد شده اما شورا این پیشنهاد و درخواست را نپذیرفت و تصویب نکرد.

امینی زاده توضیح داد بیشترین افزایش نیرو اول در بخش سازمانی نیروی سازمانی و بعد نیروهای حجمی و خدماتی هستند که در مقطع فعلی دیگر به دنبال تعدیل و حذف آنها نیستیم.

فساد و تخلف در شهرداری قائم به شخص است

شهردار بندرعباس در پاسخ به پرسش ایرنا درباره اخبار منتشر شده درباره تخلف و در نتیجه دستگیری برخی از مدیران ارشد شهرداری بندرعباس از جمله دستگیری ۲شهردار از شهرداران مناطق سه‌گانه در ۶ماه گذشته گفت: فساد و تخلفی هم اگر بوده قائم به شخص است و نمی توان و نباید آن را به سامانه تعمیم داد و برخی موضوع‌ها هم درحال بررسی است و نمی‌توان درخصوص آنها اظهار نظر قطعی کرد.

به گفته امینی زاده وقتی که حجم کار زیاد شد اشتباه هم ممکن است رخ بدهد که تلاش کرده‌ایم این اشتباه ها را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: تلاش کرده ایم هرچه را که  آشکار و پنهان به ما می‌رسد اصلاح کرده و جلوی بسیاری از مسائل را بگیریم و در این مدت حتی اخراج فرد متخلف را هم داشته ایم اما نیازی به رسانه ای کردن این موضوع نمی بینیم و معتقدیم آبروی افراد و خانواده های آنها باید محفوظ بماند.

وی همچنین با اشاره به نام برخی افراد در پرونده های ملی گفت: به عنوان مثال دیده ایم که فردی دستگیر شده و مطالب دادگاه وی نیز منتشر شده اما در انتها تبرئه شده است.

از مدیر فاسد حمایت نمی کنم

وی در عین حال تصریح کرد: گاهی دستگاه‌های نظارتی متوجه مطلبی می‌شوند که ممکن است من متوجه نشوم اما هیچ‌گاه از مدیر فاسد حمایت نکرده و انسان را نه جایز به خطا بلکه ممکن به خطا می‌دانم و در درجه اول منافع مردم و نظام باید برای ما مهم باشد، نه شخص خودمان.

روزی کتاب خاطرات دوران شهرداری را می نویسم

امینی زاده ادامه داد: من هم ممکن است مسائل زیادی درباره امور و احوال شخصی برخی افرادبدانم اما به خود اجازه نمی دهم از آنها استفاده کنم و معتقدم باید در سرد و گرم حوادث ، بر احساسات غلبه کرد ولی با این حال شاید روزی کتاب خاطران دوران شهرداری خود را منتشر کنم و حرف هایم را آنجا بزنم.

حرف آخر:تا وقتی بخواهند خدمت می کنم

وی در آخرین بخش از حرف های خود اظهار داشت: برای رفتن به شهرداری نیامده ام و آمده‌ام که کار کنم اما هر موقع که نخواهند و این تکلیف را از گردن من بر ‌دارند با آسودگی خیال و در کمال راحتی و حتی با تشکر مسئولیت شهرداری را به منتخب بعدی خواهم سپرد.

وی در پایان این گفت و گو ضمن تقدیر از مدیر و خبرنگاران ایرنا به عنوان افراد حرفه ای و تاثیرگذار، از پیشنهاد آموزش تخصصی خبرنگاران در حوزه مسایل شهری و شهرداری استقبال کرد و وعده داد: نشست های خبری به صورت منظم و در مواقع لازم برگزار گردد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=21496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.