تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
4
آقای مدیرکل به قانون برگردید

حمایت متولی رسانه های با مجوز ، از بدون مجوزها/ آقای مدیرکل دست از تبعیض بردارید و سلیقه شخصی خودتان را قانون ندانید+مستندات

  • کد خبر : 15386
  • 14 فروردین 1399 - 0:02
حمایت متولی رسانه های با مجوز ، از بدون مجوزها/ آقای مدیرکل دست از تبعیض بردارید و سلیقه شخصی خودتان را قانون ندانید+مستندات
آقای مدیرکل ، لطفا دست از حمایت های معنوی و تبلیغاتی خود از رسانه های بدون مجوز بردارید و به قانون بازگردید ، اگر کد شامد به عنوان داشتن مجوز پخش زنده و تولید محتوا و تولید خبر و گزارش و... است در عرض ده دقیقه میتوان با مراجعه به سایت ساماندهی این کد را دریافت کرد.

به گزارش هرمزگان امروز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در یک اقدام غیرقانونی پخش کنسرت های مجازی را با توجه به بخشنامه ی جدید وزارت ارشاد در حالی به یک رسانه ی بدون مجوز داده که هرمزگان امروز با داشتن مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما پیشتر درخواست این موضوع را داده بود ولی با مخالفت ایشان روبرو شد!

باید پرسید که چرا آقای مدیرکل علاقه ای شدید به رسانه های بدون مجوز دارد و آیا هر سایت و یا کانالی که در سایت شامد اقدام به دریافت کد شامد می نماید میتواند اقدام به تولید محتوا نماید یا خیر؟

در ابتدا باید بدانیم که کد شامد چیست و آیا داشتن کد شامد یعنی اجازه فعالیت رسمی ؟

شامد، شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال است و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هرگونه محتوای دیجیتالی اعطا می‌شود. اشخاصی که دارای وب سایت و اپلیکیشن‌های ایرانی یا خارجی، کانال‌هایی در فضای‌مجازی و انواع محصولات دیجیتال هستند می‌توانند کد شامد دریافت کنند. جهت دریافت این کد باید به سایت samandehi.ir مراجعه کنید. کد شامد نشان‌دهنده اعتبار وب‌سایت، نرم‌افزار، کانال و دیگر انواع محصولات دیجیتالی است که با تخصیص آن، شکایات احتمالی کاربران نیز قابل رسیدگی خواهد بود.

اما آیا با داشتن کد شامد میتوان از حمایت های مالی ، معنوی برخوردار بود یا حتی با استفاده از آن تولید محتوا کرد؟ جواب این سوال این است که اگر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد شما علاقه داشته باشد بله ، اما از لحاظ قانونی افراد و اشخاصی که اقدام به تولید محتوا و یا خبر و یا گزارش و یا هر چیز دیگری می نمایند باید به صورت جداگانه مجوزهای لازم را دریافت نمایند.

به عنوان مثال اگر قرار است فعالیت مطبوعاتی نمایید باید مجوز جداگانه ای از واحد معاونت مطبوعاتی دریافت کنید و اگر قرار است پخش زنده ای داشته باشید باید از صدا و سیما مجوز فعالیت داشته باشید

کد شامد مانند ثبت شرکت است و باید برای هر فعالیتی که در اساسنامه ذکر شده است مجوزهای جداگانه ای دریافت کرد.

به عنوان مثال هنگام دریافت کد شامد در پنل سایت ساماندهی بند ۱۱ قوانین ثبت به صراحت عنوان کرده که ” اذعان میدارم که اختیار قانونی کامل برای دریافت این مجوز را داشته و مجوزهای لازم را از مراجع ذی صلاح برای ارائه محتوا و خدمات (حقوق مادی و معنوی ، رعایت مصادیق محتوای مجرمانه و …) و انجام تعهدات ناشی از مجوز دریافتی (سایت یا اپلیکیشن مربوطه) در یافت نموده ام.(در این بند به صراحت عنوان شده برای ارائه محتوا و خدمات باید مجوزهای دیگری نیز دریافت شود)

در بند ۱۷ درخواست نیز باز هم به صراحت عنوان شده “متعهد می گردم جهت استخراج و تولید محتوا و انتشار آن از منابع دارای مجوز استفاده نمایم و درصورت نیاز به ذکر منبع حتما نسبت به درج نام منابع اقدام نمایم” و در بند ۱۸ قوانین این سایت به صراحت عنوان شده “فعالیت سایت در چهارچوب مجوزهای ارائه شده می باشد” (در این بند هم عنوان شده در صورتیکه رسانه ی دارای شامد بخواهد محتوایی را منتشر نماید باید از منابع دارای مجوز استفاده نماید.)

حال آیا با توجه به قوانین اشاره شده باز هم کد شامد باعث می شود که توسط آقای مدیرکل به صورت انحصاری خدماتی را در اختیار رسانه هایی قرار دهد که فعلا مجوز فعالیت رسمی ندارند؟

اینکه چه شده که به تازگی کد شامد ملاک حمایت قاطع مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد شده است ، بسی جای تامل دارد که می طلبد ایشان به وظیفه ی اصلی خود که حمایت از فعالیت های قانونی است روی بیاورد و برای حذف رسانه هایی که تمام تلاش خود را می کنند که وابستگی به افراد و اشخاص نداشته باشند کمر به حمایت قاطع و تبلیغات وسیع برای رسانه های بدون مجوز ننماید.

لازم به ذکر است رسانه ی هرمزگان امروز ۲۴ اذر ۹۷ با دریافت کد شامد نتوانست فعالیت های پخش زنده خود را بنا به سلیقه ی شخصی آقای مدیرکل در آن زمان انجام دهد و ایشان بارها به این رسانه تذکر شفاهی داده بودند که برای پخش زنده باید از صدا و سیما مجوز جداگانه ای دریافت نماییم و این رسانه نیز فعالیت های پخش زنده ی خود را متوقف کرد ، اما چه شده که آن زمان کد شامد برای ایشان اعتبار نداشت و امروز که هرمزگان امروز موفق شده بخشی از فعالیت های دریافت مجوز از صدا و سیما را با موفقیت و مشقت طی نماید ، آقای مدیرکل دم از اعتبار کد شامد و حمایت ها می زند!

آقای مدیرکل ، لطفا دست از حمایت های معنوی و تبلیغاتی خود از رسانه های بدون مجوز بردارید و به قانون بازگردید ، اگر کد شامد به عنوان داشتن مجوز پخش زنده و تولید محتوا و تولید خبر و گزارش و… است در عرض ده دقیقه میتوان با مراجعه به سایت ساماندهی این کد را دریافت کرد پس چه لزومی به دریافت دیگر مجوزهای قانونی اعم از صدا و سیما و نشریه است که باید چندین سال در نوبت بمانند تا بتوانند فعالیت نمایند؟!

کد شامد مجوز نیست و حمایت شما و نشنیدن اعتراض رسانه های دارای مجوز شائبه های فراوانی را ایجاد می کند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=15386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.