تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3

تلاش ایده‌پردازان راهکار رفع مشکلات بخش خرما

  • کد خبر : 14965
  • 01 اسفند 1398 - 11:25
تلاش ایده‌پردازان راهکار رفع مشکلات بخش خرما

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: با تلاش ایده‌پردازان و استارت‌آپ‌های استان به این محصول با ارزش بیشتر از قبل پرداخته شود و مشکلات مربوط به خرما را با راهکارها حل کرد.

به گزارش هرمزگان امروز:  معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان در اختتامیه رویداد شتاب(استارت‌آپی) خرما با اشاره به اینکه ۳۰درصد باغ‌های کشور از خرما تشکیل شده است، گفت: سهم استان از این میزان نیز ۴۰درصد باغ‌ها را شامل می‌شود.

مهدی ترابی افزود: برای درست کردن صنایع چوب، کاغذ، سرکه، قند مایع، الکل، فرآورده‌های دارویی و بهداشتی، انواع فرآورده‌های غذایی، انواع سس‌ها و شکلات‌ها، دمنوش‌ها، خوراک دام از خرما استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: خرما محصولی است که علاوه بر میوه می‌توان با فرآوری آن را به محصولات ارزش افزوده بالا تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: خرما به عنوان یک محصول استراتژیک، برابر خشکی و شوری بسیار مقاوم است و این درخت در شرایط آب و هوایی دوام زیادی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: امیدورام با تلاش ایده‌پردازان و استارت‌آپ‌های استان به این محصول با ارزش بیشتر از قبل پرداخته شود و مشکلات مربوط به این خرما را با راهکارها حل کرد.

 مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در مراسم پایانی رویدادشتاب(استارت‌آپی) گفت: بهترین محصولات باید چشم‌نواز و دل‌نواز و عقل‌نواز باشد که البته هنوز در جهان همه این ویژگی‌ها را با هم نداریم ولی در ایران هم عمدتا محصولات عقل‌نواز هستند.

محمدحسین موسی‌زاده بیان کرد: با توجه به اینکه در ۹استان کشور محصول خرما وجود دارد، مقرر شد در ۵ استان استارت‌آپ‌ها برگزار شود که اکنون در ۳ استان اجرا شده و بقیه در سال ۹۹ برگزار خواهد شد.

وی، هدف از برگزاری استارت‌آپ‌ها را تخلیه دانش ضمنی درون مردم دانست و عنوان کرد: باید ایده‌هایی که در مورد آن‌ها تحقیق شده و فکری پشت آن نهفته است را به دانش روز تبدیل کنیم.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: تا باور نداشته باشیم که خرمای این استان محصولی است که می‌تواند روی میز و سر سفره هر هتل و خانه‌ای قرار گیرد، هیچوقت نمی‌توانیم آن را تبدیل به ثروت کنیم.

ارتقاء برند خرمای هرمزگان نیازمند ارتباط بیشتر با دانشگاهیان است

نایب رییس انجمن ملی خرمای بندرعباس گفت: برای ارتقاء برند خرمای هرمزگان به ارتباط بیشتر با دانشگاهیان و اساتید این حوزه نیاز است و باید بانک اطلاعاتی قوی نیز از تجار و سرمایه‌گذاران تهیه شود تا یک مجموعه یا تشکل مردمی در آن فعالیت کنند.

راشد دهقانی ابراز کرد: با توجه به اینکه این انجمن اکنون در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان شعبه دارد، در کار زمینه محصولات خرما حدود ۳۰درصد انجام گرفته که هنوز نیاز است فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: انجمن ملی خرمای ایران در سال ۷۳ با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل شد که تا قبل از آن زیر نظر انجمن خشکبار فعالیت داشت.

نایب رییس کمیته تولید انجمن ملی ایران در ادامه سخنانش تصریح کرد: ارتباط قوی و موثر با بانک‌ها، کمک به اعضا و حمایت‌های مشورتی و حقوقی، جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آن‌ها، جذب ایده‌ها، افزایش دسترسی به بازارهای جهانی خرما، رفع اختلاف بین اعضا و برگزاری ارتباط مستمر با مراکز علمی و دانشگاهی برخی از وظایف و اهداف انجمن ملی خرمای ایران محسوب می‌شود.

افراد تحصیل کرده و علمی از مدرک خود بهره ببرند

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در این مراسم گفت: افراد تحصیل‌کرده‌ و دانشگاهی که ادعای علمی بودن دارند، باید از مدرک تحصیلی خود در زمینه‌های مختلف استفاده کنند تا آسیبی از جامعه کاسته شود.

موسی جاودان افزود: در استان هرمزگان محصول خرما از خردادماه با آغاز فصل تابستان به بازار عرضه می‌شود اما کشاورز تا اخر سال نمی‌تواند هزینه حاصل از فروش محصولش را دریافت کند زیرا برنامه‌ریزی برای آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها طول می‌کشد که یک ایده به عمل تبدیل شود خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های لازم از تولیدکننده و ایده‌پرداز صورت گیرد تا یک نوآوری به عمل برسد.

در پایان مراسم اختتامیه رویداد شتاب(استارت‌آپی) نیز ضمن تقدیر از ۱۰ استارت‌آپ‌های برتر بندرعباس، نمایشگاهی از دستاورد و فرآورده‌های محصول خرما در جهادکشاورزی هرمزگان برپا شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.