تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
5

تبدیل شدن مناطق آزاد، به بازاری برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

  • کد خبر : 33
  • 25 تیر 1395 - 21:52
تبدیل شدن مناطق آزاد، به بازاری برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : آن زمان که اعلام شد این مناطق آزاد هستند کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران بودند که این جزایر بتوانند جای آنها را بگیرند اما متاسفانه آنگونه که می خواستیم و جزو اهداف مصوبه مناطق آزاد بود تحقق پیدا نکرد زیرا در بخش صنعت و توریسم ضعیف عمل کردیم هر چند که در مباحث تجاری نیز دارای ضعف های زیادی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نتوانستیم به اهداف مان برای مناطق آزاد برسیم، عنوان کرد: در مناطق آزاد به ویژه جزیره قشم هدف این بود که بتوانیم صنایع استراتژیک را تولید کنیم تا پایه ای برای صادرات شود و البته داخل کشور نیز تامین شود، اما متاسفانه تبدیل به بازاری برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شده ایم.

حسین هاشمی تختی در جمع خبرنگاران در خصوص نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور تصریح کرد: مناطق آزاد آن گونه که جزو اهداف مان بود و قانون گذار به آن پرداخته بود و دولت انتظار آن را داشت، تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد کیش و قشم در واقع مناطق آزاد صنعتی، تجاری و توریستی است اما بیشتر به تجارت پرداخته شده است و در بخش صنعت و توریسم واقعا کاری نکرده ایم.

هاشمی تختی به منطقه آزاد قشم اشاره کرد و افزود: این منطقه آزاد بسیار بزرگ است زیرا خود جزیره قشم وسعت زیادی دارد و فضا برای کار و توسعه صنعت و تجارت و همچنین جذب توریسم وجود دارد که متاسفانه تحقق نیافته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن زمان که اعلام شد این مناطق آزاد هستند کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران بودند که این جزایر بتوانند جای آنها را بگیرند اما متاسفانه آنگونه که می خواستیم و جزو اهداف مصوبه مناطق آزاد بود تحقق پیدا نکرد زیرا در بخش صنعت و توریسم ضعیف عمل کردیم هر چند که در مباحث تجاری نیز دارای ضعف های زیادی هستیم.

وی با تصریح بر اینکه نتوانستیم به اهداف مان برای مناطق آزاد برسیم، ابراز کرد: یکی از اهداف مناطق آزاد مبحث نفتی است که این موضوع برای جزیره قشم در نظر گرفته شده بود ولی به این موضوع نیز دست نیافتیم در حالی که آنجا آزادراه کشتی ها است و می توانستیم سوخت آنها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: ما به اندازه کافی سوخت داریم اما آنها ندارند ولی با این وجود کشتی ها برای سوخت گیری به کشورهای منطقه می روند.

عضو کمیسیون عمران مجلس به تولید صنعت کشتی سازی نیز اشاره کرد و آن را یکی از اهدافی عنوان کرد که به آن دست نیافتیم و بیان کرد: البته در بندرعباس این کار انجام می شود ولی نه با تمام ظرفیت و برای ساخت کشتی به کشورهای دیگر سفارش می دهیم.

وی درباره صنعت گفت: در این حوزه، در مناطق آزاد به ویژه جزیره قشم هدف این بود که بتوانیم صنایع استراتژیک را تولید کنیم تا پایه ای برای صادرات شود و البته داخل کشور نیز تامین شود، اما متاسفانه تبدیل به بازاری برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شده ایم.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=33

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.