تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
4

بهره برداری طرح انتقال آب به شبکه ۵۰۰هکتاری گلخانه شمیل

  • کد خبر : 20096
  • 28 تیر 1399 - 11:27
بهره برداری طرح انتقال آب به شبکه ۵۰۰هکتاری گلخانه شمیل
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای احداث شبکه اصلی توزیع آب مجتمع گلخانه‌ای ۵۰۰ هکتاری از روش‌ها و تجهیزات نوین استفاده شده تا کشاورزان و بهره‌برداران بتوانند با بالاترین کیفیت از این نعمت الهی بهره‌مند شوند

به گزارش هرمزگان امروز: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در حاشیه بهره برداری از این طرح‌ گفت: به منظور انتقال بخشی از منابع آب مخازن سدهای شمیل و نیان، جهت تامین آب شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه دشت شمیل و سه هزار هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب، عملیات طراحی و اجرای خط انتقال لوله فولادی از محل دریچه شیرخانه سدشمیل و نیان در دستورکار قرار گرفت.

هوشنگ ملایی افزود: طرح تامین و انتقال آب از سدهای شمیل و نیان با ظرفیت حدود هزار و ۱۴۰ لیتر در ثانیه از طریق خط لوله فولادی هزار و ۲۰۰ میلیمتری موجود در محل بند انحرافی شمیل صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با افتتاح این طرح آب مورد نیاز برای اجرای سامانه نوین آبیاری در بخش شمالی دشت میناب به مساحت سه هزار هکتار و شبکه گلخانه شمیل به مساحت ۵۰۰ هکتار تامین شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: عملیات اجرایی این طرح با هزینه‌ای افزون بر ۳۴۰ میلیارد ریال، در ۲ راس «خط انتقال» و «شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل به مساحت ۵۰۰ هکتار» به اتمام رسید.

وی ادامه داد: برای احداث این خط انتقال آب، هفت کیلومتر لوله‌گذاری فولادی به قطر ۹۰۰ میلی‌متر انجام و ۱۸ دستگاه حوضچه شیرآلات آب و هوا احداث شده است.

ملایی ادامه داد: برای بهره‌برداری شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل نیز  عملیات تهیه و اجرای لوله پلی اتیلن به طول پنج کیلومتر به قطرهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر و نصب شیرآلات با بالاترین کیفیت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر کاهش تعارض اجتماعی ناشی از بی کفایتی آب، باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار نفر از مردم خواهد شد که رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه را نیز درپی خواهد داشت. این مسوول ابراز داشت: علاوه بر آن ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در راستای تولید، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی نیز در استان هرمزگان فراهم خواهدشد.

ملایی خاطرنشان کرد: با توجه با راندمان بالای آبیاری و تولید محصولی که در کشت‌های گلخانه‌ای وجود دارد رونق و توسعه این نوع کشت همواره مورد تاکید و توجه دولت‌های مختلف بوده که تامین نیاز آبی آن‌ها یکی از موضوع‌های اساسی برای تحقق این مهم است.

وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز با اجرای پروژه تامین آب ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل و بخشی از شبکه شمالی دشت میناب گامی بزرگ در راستای رسیدن به این هدف برداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: میزان درآمد مردم منطقه، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و درآمدهای استانی از جمله شاخص‌های توسعه اقتصادی و زیربنایی در استان‌ها محسوب می‌شوند که اجرای چنین پروژه‌ای توسط شرکت آب منطقه‌ای باعث ارتقای این شاخص‌ها می‌شود.

ملایی درخصوص مسائل محیط زیستی مرتبط با این طرح تصریح کرد: از ابتدای اغاز طرح همواره مسائل زیست محیطی مورد تاکید بوده که بهره‌برداری از آن، مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل را در پی خواهد داشت و از افت سطح آبخوان و کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین جلوگیری می‌کند

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=20096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.