تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
6

بهره برداری از ۸۶۳ پروژه در هفته منابع طبیعی

  • کد خبر : 15204
  • 14 اسفند 1398 - 11:12
بهره برداری از ۸۶۳ پروژه در هفته منابع طبیعی

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در هفته منابع طبیعی امسال ۸۶۳ پروژه با اعتباری معادل ۴۴۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

به گزارش هرمزگان امروز: در نشست ارائه راهکار برای برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با مدیران ستادی و استانی منابع طبیعی که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد خاطرنشان کرد: اینکه نهالکاری را در سال جاری از چهاردهم آذرماه آغاز کرده ایم یک حکمت و خیریتی در آن نهفته بود و اگر این کار انجام نمی شد اکنون و با شرایط ایجاد شده بخش اعظمی از این نهال‌ها بر زمین می ماند.
شهبازی درباره کاشت درختان مثمر در عرصه های منابع طبیعی و اظهار نظرهایی که در پیرامون آن وجود دارد گفت: هیچ درختی در منابع طبیعی غیر مثمر نیست و همه درختان به اشکال مختلف ثمربخش هستند.
وی افزود: گونه‌هایی مثل بادام، انجیر، گلابی وحشی، کنار، اکالیپتوس، بنه و بلوط از جمله درختان جنگلی مثمری هستند که همچنان می‌توان این درختان را در عرصه های مختلف کاشت و از میوه و ثمره آن بهره جست.

** پرداخت باقیمانده بدهی نیروهای حفاظتی تا پایان سال

سرپرست سازمان جنگل‌ها به پرداخت حقوق عقب افتاده جنگلبانان و نیروهای حفاظتی جنگل اشاره کرد و گفت: با همکاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و پیگیری های سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تمامی بدهی سال گذشته نیروهای حفاظتی به انضمام بخش قابل توجهی از طلب امسال آنان پرداخت شده و بخش ناچیزی باقی مانده که امیدواریم تا پایان سال پرداخت شود.
به گفته شهبازی تا کنون تنها ۵۰ درصد اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری به منابع طبیعی اختصاص یافته است این در حالی است که اقدامات در منابع طبیعی کشور بسیار بالاتر از این رقم ها بوده است.
وی خواستار توجه بیشتر رسانه های گروهی به موضوع نهال کاری در هفته منابع طبیعی شد و از روابط عمومی خواست برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی و ترویج فرهنگ درختکاری تلاش مضاعف کند.
شهبازی همچنین با اهمیت خواندن مراتع کشور و لزوم ارزیابی و بازنگری در این بخش و گیاهان دارویی، به موضوع  توسعه زراعت چوب اشاره کرد و گفت: کتابچه طرح زراعت چوب اکنون تهیه شده و برای کاهش فشار بر جنگل و تامین منابع چوبی صنایع، این طرح باید در کشور توسعه پیدا کند.

 

**مالچ پاشی در مناطق حفاظت شده تخلف است
سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه نشست مجازی با مدیران منابع طبیعی به موضوع مقابله با پدیده بیابان‌زایی اشاره کرد و افزود: مالچ پاشی تنها در مناطق و عرصه هایی که مطالعات آن انجام شده و نیازمند مالچ‌پاشی است انجام می شود و اگر در مناطق حفاظت شده مالچ پاشی صورت بگیرد قطعاً تخلف است و مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد.
وی کاداستر اراضی ملی را نیز یکی از ضرورت ها و ملزومات منابع طبیعی برشمرد و گفت: کاداستر باید با دقت هرچه تمام‌تر انجام شود تا حقی از منابع طبیعی و مردم ضایع نشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به هجوم ملخ ها در برخی از استان‌های جنوبی اشاره کرد و از منابع طبیعی خواست در این زمینه نهایت همکاری را با سازمان جهاد کشاورزی داشته باشند.
شهبازی به تهیه برنامه های جنگل و طرح تنفس جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار جنگل‌های ارزشمند هیرکانی، دیگر جنگل‌ها نظیر:  ایرانی- تورانی، زاگرسی، خلیج فارس و عمانی و ارسباران برای سازمان جنگل ها در اولویت قرار دارد.

**لزوم پیگیری تفاهم نامه های همکاری از سوی مدیران
مسئول اول منابع طبیعی کشور با بیان اینکه تفاهم‌نامه های خوبی در سال جاری با سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، موسسه تحقیقات آب و خاک و شهرداری‌ها و دهیاری منعقد شده است، از مدیران منابع طبیعی استان‌ ها خواست این تفاهم‌نامه‌های همکاری را پیگیری و اجرایی نمایند.
شهبازی گفت: سازمان جنگل ها با وزارت نفت تفاهم نامه همکاری مشترک به امضا رسانده است از این رو مدیران منابع طبیعی استان خوزستان و بوشهر باید این تفاهم نامه را پیگیری نموده و در مناطق نفت خیز آن را اجرایی نمایند.
شهبازی بهره گیری از توانمندی های سمن ها، سازمان های مردم نهاد و تشکل ها در قالب بند ب ماده ۲۹ را یکی دیگر از ظرفیت های موجود در بحش منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: انجام اقدامات در قالب این ماده قانونی مصداق کامل اقدامات مشارکتی منابع طبیعی با مردم است.

 

**سازمان جنگل ها هیچ تمایلی به ارائه آمارهای غیر واقعی ندارد
شهبازی با بیان اینکه برخی ها می گویند آمارهای ارائه شده از بخش منابع طبیعی پایه و اساس درستی ندارد افزود: سازمان جنگل‌ها هیچ علاقه و تمایلی به ارائه آمارهای غیر واقعی ندارد و نیاز هم نمی بینیم که به افکار عمومی آمار نادرست ارائه کنیم زیرا کلیه سطوح کارکردی منابع طبیعی از سوی دفتر مهندسی و مطالعات مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شهبازی در بخش دیگری از سخنان ویدئو کنفرانسی خود به معرفی دکتر خاوازی از سوی ریاست جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اشاره و خاوازی را اهل دانش و تجربه خواند و اظهار امیدواری کرد که وی با آرای بالای نمایندگان مجلس به وزارت جهاد کشاورزی راه پیدا کند.

**وقف سبز را در همه زمینه ترویج نماییم

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که از طریق ویدئو کنفرانس از منابع طبیعی استان یزد در این نشست شرکت کرده بود گفت: خوشحالم در دو دهه نمایندگی مجلس با دیدگاه حفظ و صیانت از جنگل‌ها در مجلس حضور داشتم و امیدوارم با اعتبارات خوبی که از محل صندوق ذخیره ارزی به منابع طبیعی اختصاص یافته است روز به روز شاهد شکوفایی جنگل‌ها و مراتع  کشور باشیم.
نمابنده مردم اردکان یزد در ادامه ضمن تشکر از زحمات بی شائبه مدیران و کارکنان منابع طبیعی در سراسر کشور به موضوع وقف سبز اشاره کرد و گفت: وقف سبز را باید در همه زمینه ها از جمله گردشگری، درختکاری، جلوگیری از گسترش کویر ترویج نماییم تا همه مردم در توسعه پایدار کشور مشارکت داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در این نشست مجازی و غیر حضوری دکتر رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به عنوان رییس منطقه یک، مهندس محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان و مدیر منطقه ۲ و ابوطالب قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان و رییس منطقه ۳ با در نظر گرفتن وضعیت حال حاضر کشور درباره چگونگی برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی ارائه راهکار کردند. 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=15204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.