تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
4

برگزاری نشست تخصصی سمن های زیست محیطی بندرخمیر در مرکز سیپا

  • کد خبر : 14584
  • 19 بهمن 1398 - 9:55
برگزاری نشست تخصصی سمن های زیست محیطی بندرخمیر در مرکز سیپا

اولین مرکز سیپا جنوب کشور در شهر تالابی بندرخمیر با حضور مقامات کشوری واستانی افتتاح شد که در حاشیه روز جهانی تالاب با حضور مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نشست مذکور برگزار شد

به گزارش هرمزگان امروز: نشست تخصصی سمن ها با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ومدیرکل دفتر مشارکت های مردمی ومسئولیت های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد .

درابتدای این نشست حبیب مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ضمن خیرمقدم به مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی ومسئولیت های اجتماعی سازمان به تشریح اهم اقدامات روز جهانی تالاب ها از سال ۹۷ تاکنون پرداخت . خوشبخاته سمن های زیست محیطی شهرستان بندرخمیرتوانسته اند تمام گروه ها ی مردمی را در بحث مشارکت و برای یک هدف یعنی تالاب بسیج نمایند. واین یعنی یک موفقیت که می بایست با استمرارو ممارست خود را برای سطحی بالاتر با هدفی بزرگتر ارتقاء دهند. که دانش بروز و آموزش صحیح وکاربردی لازمه ی آن می باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به برپایی نمایشگاههای جانبی تالاب در حوزه های مختلف صنایع دستی ، گردشگری ، عذاهای سنتی و… که از ابتکارات سمن ها و علاقمندان زیست محیطی بندرخمیر می باشد را بازگونمود.

در ادامه مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی ضمن تقدیراز حضور فعالانه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان وسمن های زیست محیطی درنشست مذکور بایان اینکه : با توجه به حضور اینجانب در جاهای مختلف شهرستان بندرخمیر و شنیدن دغدغه های زیست محیطی شهروندان وعلاقمندان محیط زیست گواهی این مطلب می باشد که حساسیت اذهان عمومی این جامعه به خودی خود به وجود نیامده است قطعا آموزش های زیست محیطی مستمر اثرات خودرا به جای گذاشته است واین مسئله ارزشمند می باشد
وی ادامه داد:

یقینا بروز نمودن اطلاعات و استفاده از روش های نوین برای آموزش وفرهنگ سازی یک ضرورت است از دیگر اقدامات ما تربیت یک تسهیل گر می باشد وبطور حتم یک تسهیل گر با آموزش های که می بیند می داند از چه روزنه ای وارد جوامع محلی شود کاملا واضح است که فقط با یک تخصیلات آکادمیک و تنها یک دوره آموزشی نمی شود برای جلب مشارکت مردمی کاری ارزنده ای انجام داد.
تسهیل گری روش های دارد که با می گوید با هرجامعه چگونه ارتباط لازم گرفته شود . در جوامع محلی انچه برایش در ابتدا مهم می باشد دینفع بودنش در مسئله مطرح شده از طرف شمامی باشد که می بایست با شناخت کامل بدان وارد شد

وی اظهارداشت :
آموزش یکی از مهترین ابراز می باشد که فقط مختص به جوامع محلی نخواهد بود بلکه مسئولین هم می بایست در هردرک وشناخت بهتر محیط زیست خود ومشارکت در آن آموزش لازم ببینند

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی بابیان اینکه : .
یکی دیگر از مسائل مهم ومطرح شده در جلب مشارکت های مردمی استفاده از ظرفیت های مذهبی در حل ومطرح نمودن مسائل زیست محیطی می باشد که ما امروز شاهد قوی بودن ظرفیت در بندرخمیرهستیم . ما می بایست در سطح ستادی یک برنامه مدون ومشخصی برای ظرفیت سازی وتوانمندسازی داشته باشیم ومدت هاست که به این نتیجه رسیده ایم وبرنامه ریزی آنرا به اتمام رسانده ایم وتمام سعی وتلاش خودمان را خواهیم نمود که در اوایل سال ۹۹ بتوانیم این مهم را بطور منطقه ای (در چهار منطقه ) برگزار نمائیم . سالهاست که اقدامات آموزشی را انجام می دهیم امانتوانسته ایم تبادل تطلاعات و تجربه را داشته باشیم . امیداست بتوانیم با برگزاری وگردهمایی های تلفیقی که بطور منطقه ای و باکمک ظرفیت سمن های محلی استفاده می شود در تلفیق تجربه موفق باشیم.

مهدی آقایی در بخش پایانی سخنان خود به تخصصی شدن سمن ها اشاره کرد وافزود: اکثریت سمن های ما در حال حاضر عمومی هستند وبخش دیگر که در حوزه تخصصی فقط در حیات وحش فعالیت می نمایند. ما نیازمند سمن های زیست محیط درحوزه های مختلف انسانی ، دریایی و طبیعی می باشیم .

در ادامه این نشست سمن های زیست محیطی بندرخمیر به ارائه نظرات و تبادل گفتگو پرداختند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.