تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

برگزاری مناظره با عنوان ” دانشجو، دانشگاه و احزاب سیاسی” به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه هرمزگان

  • کد خبر : 2055
  • 20 آذر 1396 - 18:20
برگزاری مناظره با عنوان ” دانشجو، دانشگاه و احزاب سیاسی” به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه هرمزگان

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه در کشور گفتمان سازی نشده اما احزاب سیاسی هستند، خاطرنشان کرد: باید گام‌به‌گام پیشرفت و انتظار پیشرفت داشت؛ درست است که مکتب جامعه‌شناسی نداریم اما جامعه شناسان بزرگی داریم و مکتب و گفتمان در حال شکل گرفتن است.

به گزارش هرمزگان تودی به مناسبت روز دانشجو مناظره ای با حضور دانش جویان دانشگاه هرمزگان با عنوان ” دانشجو، دانشگاه و احزاب سیاسی”برگزار شد.علی قادری در ابتدای این نشست بابیان اینکه نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب و تنها بر اساس چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی صحبت خواهم کرد، افزود: اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را قبول ندارم و باید بدانیم که شخصیت‌ها و افراد را نباید بر اساس پیش‌فرض‌ها قضاوت کنیم.

وی بابیان اینکه در کشور ما احزاب سیاسی وجود ندارند اما باید بدانیم که فعالیت جنبش دانشجویی در کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا ارتباطی با احزاب نداشته و نباید داشته باشد، تصریح کرد: تمامی جریان‌های اجتماعی در کشورهای متمدن از دانشگاه‌ها شروع و به جامعه کشانده و گسترش داده‌شده است اما در کشورمان جریانات اجتماعی از دانشگاه شکل نمی‌گیرد و دانشجویان با تفکر عمیق شکل نگرفته است بلکه احزاب به دنبال منافع خودشان هستند.

قادری با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی در سراسر جهان آغاز دهنده حرکت و جریان اجتماعی بوده و جامعه به دنبال آن رفته اما در کشورمان جنبش دانشجویی خود به دنبال جریانی می‌رود که در جامعه شکل‌گرفته است، خاطرنشان کرد: در جامعه ما تشکل‌های دانشجویی و احزاب نتوانستند اقدام به گفتمان سازی کنند و متأسفانه جنبش‌های دانشجویی بر اساس جریان‌های سیاسی شکل‌گرفته‌اند.

وی ادامه داد: جنبش‌های دانشجویی نباید به دنبال اتفاقی از بیرون باشند بلکه باید خودشان حرکت کرده و جریان ساز باشند.

این پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مرز مشخصی مابین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود ندارد، خاطرنشان کرد:  در کشورمان فردی که بگوید اصلاح‌طلب صرف یا اصولگرا صرف است، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حزب یکسری ویژگی‌ها دارد و این افراد فعال سیاسی که ادعای تشکیل حزب دارند باید بدانند این جمعیت‌ها حزب تشکیل نداده‌اند بلکه این‌ها غرور سیاسی است زیرا حزب باید در تمامی نقاط کشور دفتر داشته و تشکیلاتی فعالیت کند.

قادری با اشاره به اینکه در کشورمان گروه‌های سیاسی با شعار روی کار آمده‌اند، اضافه کرد: جنبش دانشجویی چهارپایه استکبارستیزی، مخالفت برابر استبداد، آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی دارد که در کشورمان برخی افراد فعال جنبش‌های دانشجویی به‌جای مبارزه با استکبار خود در دامن استکبار قرارگرفته‌اند.

وی بابیان اینکه جریانات فکری در دانشگاه‌ها تحت تأثیر گفتمان غربی است، عنوان کرد: خودمان گفتمان نداریم و با کپی‌برداری به‌جایی نمی‌رسیم بلکه باید گفتمان منطبق بر شرایط کشورمان ایجاد و بر توسعه آن تلاش کنیم.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه در کشورمان جنبش دانشجویی نتوانسته یک مطالبه اجتماعی شکل دهد، اضافه کرد: غرب به دلیل گفتمان سازی دارای قدرت است و توانسته جریان فکری خود را در جهان رخنه کند و باید به فکر گفتمان سازی خود باشیم و دانشگاه نتوانسته جریان دانشگاهی را به‌خوبی هدایت کند.

قادری با تأکید بر اینکه عدالت‌خواهی هزینه دارد و باید تمام مشکلاتش را به جان بخریم، تصریح کرد: قانون اساسی کشورمان قانونی مدرن در سطح جهان است و مشکلی ندارد اما دانشگاه‌ها گفتمان ساز نبوده و هر چخ جلوتر می‌رویم نسل‌های جوان بی‌تفاوت از گذشته می‌شوند و اکنون دانشگاه‌ها به نمره دهی خلاصه‌شده‌اند.

وی در پایان بابیان اینکه با دور کردن سیاست از دانشگاه‌ها مخالفم، اضافه کرد: اگر دانشگاه سیاسی نباشد دانشگاه خالی‌شده و به همین علت است که گفتمان سازی در کشور شکل نمی‌گیرد.

در ادامه محمود رئوفی بابیان اینکه مناظره در کشورمان به سطح مچ‌گیری نزول پیداکرده است و در آن هدف اصلی فراموش و به کوبیدن رقیب تبدیل‌شده است، اظهار کرد: دانشگاه سه کارکرد اصلی تحت عنوان آموزش، پژوهش و ارائه خدمات دارد که به دلیل اینکه کشورمان درحال‌توسعه بوده و در مسیر گذار به مدرنیته قرار دارد، دو کارکرد سیاسی و فرهنگی به وظایفش افزوده‌شده است.

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه وضعیت دانشگاه‌های کشورمان نباید با کشورهای دیگر جهان مقایسه شود، اظهار کرد: در آن کشورها دانشگاه‌ها کاری به سیاست ندارند اما در ایران نمی‌توان گفت دانشگاهیان نباید کاری باسیاست داشته باشند زیرا در کشورمان احزاب و تشکیلات سیاسی منسجم نداریم و وقتی احزاب قدرتمند نباشند، پس دانشگاه‌ها باید کارکرد سیاسی هم داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه آیا دانشجو یا دانشگاه فعالیت سیاسی کند یا نه و اگر بله نحوه ورودش چگونه باشد، نیاز به تعامل و صحبت دارد و خود باید مسئله یابی و در خصوص آن چاره‌اندیشی شود.

عضو شورای مرکز حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب دو جریان مهم سیاسی در کشور هستند، تصریح کرد: علی‌رغم آنکه انتقادهایی به این دو جریان وجود دارد و افراد می‌توانند به هیچ‌کدام از آن‌ها تعلق نداشته باشند اما اکنون این دو جریان فعال بوده و هستند.

رئوفی اضافه کرد: جنبش‌های دانشجویی نباید منفعل و متأثر از احزاب سیاسی باشند اما نباید بگوییم دانشجو کار حزبی نکند و مستقل باشد چون دانشگاه و احزاب بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و دانشجو باید درزمینهٔ سیاسی اندیشه‌ورز باشد اما حق نداریم در دانشگاه برای جریان سیاسی مرده باد و زنده‌باد بگوییم.

وی ادامه داد: شرایط مطلوب این است که انتخاب رئیس‌جمهور حزبی باشد اما حزب را در کار اجرایی دخالت ندهد، گرچه این امر سخت و دشوار است.

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه در کشور گفتمان سازی نشده اما احزاب سیاسی هستند، خاطرنشان کرد: باید گام‌به‌گام پیشرفت و انتظار پیشرفت داشت؛ درست است که مکتب جامعه‌شناسی نداریم اما جامعه شناسان بزرگی داریم و مکتب و گفتمان در حال شکل گرفتن است.

رئوفی بابیان اینکه باید جریان دانشجویی پیشرو باشد اما نه آنکه احزاب را رها کنیم، اذعان کرد:  گفتمان با تعامل شکل می‌گیرد نه کار فردی پس باید احزاب با جنبش‌های دانشجویی تعامل داشته باشند.

عضو شورای مرکز حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه در کشورمان افراط‌وتفریط زیاد است، افزود: باید از دستاوردهای غرب و شرق نیز استفاده کنیم و راه میانه را پیش بگیریم و این موضوع رایج است که حتی غربی‌ها هم از دستاوردهای ما استفاده کرده و می‌کنند و باید ضمن حفظ هویت ایرانی اسلامی خود، از دستاوردهای آن‌ها استفاده کنیم.

رئوفی بابیان اینکه دیگر نباید از لفظ جنبش دانشجویی استفاده کنیم زیرا باید از این مرحله عبور کنیم، خاطرنشان کرد: تعدد تشکل‌ها در دانشگاه‌ها به‌هیچ‌وجه صحیح نیست؛ دانشجو باید در زمان دانشگاه خود اندیشه‌ورز تربیت شود و بر روی جامعه خود تأثیر بگذارد.

وی در پایان گفت: دانشجو باید سیاسی باشد اما در حزب و نباید بگوییم منافع حزب بد است بلکه باید ببینیم چه منافعی را دنبال می‌کنند و چه نتیجه‌ای دارد و بعد قضاوت کنیم.

 

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=2055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.