تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
3

برگزاری سه رزمایش اطفای حریق و امداد و نجات در بندر شهید رجایی

  • کد خبر : 11180
  • 16 آبان 1398 - 11:02
برگزاری سه رزمایش اطفای حریق و امداد و نجات در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن تشریح عملکرد این اداره کل در هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل، از برگزاری سه رزمایش امداد و نجات و اطفای حریق و ایجاد بسترهای لازم برای راه اندازی سیستم فرماندهی سانحه در بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش هرمزگان امروزر: ” اله مراد عفیفی پور” با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل (هشتم تا چهاردهم آبانماه) درپایتخت دریایی ایران، اظهار داشت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام پدافند غیرعامل از سوی مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر باعث شد تا توجه به حفظ سرمایه‌های ملی در حوزه‌های مختلف نظیر زیرساخت‌های بندری به لحاظ افزایش ضریب امنیت و استمرار فعالیت ورود و خروج کالا از سوی متولیان امر مورد توجه دقیق تری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مراکز ثقل یک کشور به عنوان ساختارهای اصلی قدرت پنج دایره متحدالمرکز را تشکیل می دهند، افزود: بنادر با توجه به نوع عملکرد حیاتی خود به عنوان مبادی اصلی ورودی کالا و فراهم نمودن امکان حمل و نقل دریایی و ماهیت کاربری های فعال و سرمایه گذاری های انجام شده، در حلقه سوم ( سیستم حمل و نقل و شبکه های مواصلاتی) و حتی می توانند در حلقه دوم (تولیدات و محصولات کلیدی) قرارگیرند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در صورت انهدام و تخریب و یا وارد آمدن آسیب به بنادر، سایر سازمانها و ارگانها، صنایع، زیرساخت های اقتصادی، عملیاتی، مواصلاتی و پشتیبانی کشور، متوقف و فلج خواهد شد.

عفیفی پور با اشاره به دیگر ابعاد اهمیت بنادر کشور به دلیل وظیفه مهم و حیاتی تأمین کالاهای موردنیاز جامعه، گفت: با اجرای طرحهای پدافند غیر عامل و رعایت اصول و الزامات آن در بنادر کشور، میزان آسیب پذیری این مراکز حساس و راهبردی، کاهش یافته و موجبات بازدارندگی، تاب آوری و تداوم عملیات و ادامه خدمات بهینه و ایمن و استاندارد در حوزه حمل و نقل دریایی، صادرات و واردات کالا و مسافر ، تامین کالاهای اساسی موردنیاز کشور خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به ایجاد واحدی مستقل در حوزه مدیریت این اداره کل به منظور راهبری و اجرای سیاست های ابلاغی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات این واحد، تدوین برنامه های مختلفی به منظور گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در بنادر مختلف استان و پایانه های دریایی بوده است که امسال با شعار ملی ” پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید” برگزار شد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: همایش و نمایشگاه استانی بزرگداشت این هفته در حالی به میزبانی دانشگاه هرمزگان در حالی برگزار شد که بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین بندر بازرگانی ایران در این رویداد حضوری پررنگ داشت و مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آن توانستند نقش آفرینی جدی در این رابطه داشته باشند.

عفیفی پور با بیان اینکه در روزهای ۱۳ و ۱۴ آبان ماه جاری نیز سه رزمایش جداگانه با محوریت امداد و نجات و اطفای حریق در بندر شهید رجایی برگزار شد، گفت: این دو رزمایش با مشارکت تیم های آتش نشانی، امدادی، یگان حفاظت، پشتیبانی، شرکت های خصوصی و واحد مهندسی عمران در بخش های عملیاتی، اراضی نفتی و پشتیبانی بندر مورد تمرین قرار گرفت.

وی برگزاری اینچنین تمرین های عملیاتی را با هدف آموزش و سنجش آمادگی نیروها برای واکنش در شرایط اضطرار و مدیریت بحران، افزایش توانمندی آنها جهت کار با تجهیزات امداد و نجات و اطفای حریق دانست.

وی تصریح کرد: به موازات اقدامات صورت گرفته در بندر شهید رجایی، طی هفته جاری رزمایش و برنامه های مختلفی در بنادر تابعه نیز با محوریت مباحث پدافند غیرعامل عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پایان تکمیل مطالعات طرح تفصیلی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در مجتمع بندری شهید رجایی را نیز به عنوان بخشی از طرح‌ها، مطالعات و اقدامات انجام‌شده در سطح کلان برشمرد و گفت: به روزرسانی مطالعات مدیریت بحران و پدافندغیرعامل در بنادر حیاتی کشور از جمله بندر شهید رجایی اقدامی کلیدی محسوب می شود تا از کاهش و تنزل کارکرد بندر در شرایط بحرانی به دلیل توقف یک فعالیت، پیشگیری شود.
وی اضافه کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته و همکاری مجموعه های ستادی سازمان بنادر، به زودی سیستم فرماندهی سانحه( ICS ) در این بندر پیاده سازی و اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=11180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.