تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
7
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان

برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت میناب کاهش مییابد

  • کد خبر : 16240
  • 06 اردیبهشت 1399 - 19:54
برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت میناب کاهش مییابد
شهرستان میناب در مجموع ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد. یکی از مهم ترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.

به گزارش هرمزگان امروز ، هوشنگ ملایی در بازدید از دشت های میناب افزود : اگر علاوه براین، مجوز برداشت چاه‌های کشاورزی نیز ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، گامی بزرگ برای احیای دشت میناب برداشته خواهد شد. وی بیان داشت: اگر کاهش برداشت از دشت میناب اعمال شود و مصارف به سمت آب‌های سطحی سوق پیدا کند، دشت میناب به یک حالت متعادل و مطلوب خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در راستای احیا و تعادل بخشی دشت میناب، به دنبال بارگذاری تامین آب شرب میناب به سمت سدهای استان به جای چاه‌های موجود در دشت هستیم.

ملایی یادآورشد: شبکه توزیع دشت میناب به لوله تغییر می‌کند تا راندمان آبیاری به بالای ۹۰ درصد افزایش و میزان تبخیر در انتقال به کمترین میزان کاهش پیدا کند. وی بیان داشت: در این راستا اقدام های سازه‌ای و غیرسازه‌ای تعادل ‌بخشی دشت میناب درحال انجام است.این مسوول اظهارداشت: احداث تغذیه‌ مصنوعی و کاهش برداشت آب برای مصارف شرب از جمله اقدام های سازه‌ای برای تعادل بخشی دشت میناب است. ملایی ابراز داشت: تشکیل تعاونی آب‌بران و نصب کنتور روی چاه‌های آب از دیگر اقداماتی است که شرکت آب منطقه ای هرمزگان در راستای تعادل بخشی دشت میناب در دست اقدام دارد. وی تصریح کرد: حدود ۹۰۰ حلقه چاه در دشت میناب وجود دارد که بالای ۹۰ درصد از این تعداد چاه‌ها مجاز هستند.

شهرستان میناب در مجموع ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد. یکی از مهم ترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد. شهرستان میناب با مساحت ۵ هزار و ۳۹۳ کیلومتر، ۲۸۵ روستا و آبادی، جمعیت ۲۳۵ هزار و ۷۰۵ نفر دارای شهرهای هشتبندی، تیرور و سندرک است که ۷۱ درصد مردم آن ساکن روستا هستند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=16240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.