تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

برخورد با صید و صیادی غیر مجاز نیازمند حمایت و همراهی همگانی//آغاز فرایند واگذاری ۲۴۰ مجوز صید به شهرستان جاسک در راستای ساماندهی صید و حمایت از صیادان

  • کد خبر : 22906
  • 19 آبان 1399 - 11:32
برخورد با صید و صیادی غیر مجاز نیازمند حمایت و همراهی همگانی//آغاز فرایند واگذاری ۲۴۰ مجوز صید به شهرستان جاسک در راستای ساماندهی صید و حمایت از صیادان
مدیر کل شیلات هرمزگان خاطر نشان شد: در استان هرمزگان دوهزار و 237 کیلومتر نوار ساحلی داریم که بدون شک امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی موجود نیز جوابگوی این امر نیست .

به گزارش هرمزگان امروز، در این نشت مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به تخمین بالغ بر صدهزار تن صید غیر مجاز سالانه توسط شناور های غیر مجاز در استان هرمزگان گفت: حدود ده هزار شناور قایق صیادی غیر مجاز در سطح استان وجود دارد.

دکتر عبدالرسول دریایی افزود این میزان از صید غیر مجاز در حالیست که شناورهای غیر مجاز قابل نظارت نیستند و کنترل آنها سخت است.

دریایی با بیان اینکه دریا توان افزایش های بهره برداری از ذخایر را ندارد و اگر فکری نشود ذخایر ژنتیکی از بین میرود گفت: متاسفانه روش های صید مخرب و بی مجوز به ساحل و نوار ساحلی نیز رسیده است که متاسفانه با ادوات صید نامناسب و غیر مجاز آبزیان مولد و نابالغ را صید می کند .

مدیر کل شیلات هرمزگان خاطر نشان شد: در استان هرمزگان دوهزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی داریم که بدون شک امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی موجود نیز جوابگوی این امر نیست .

وی افزود: یگان حفاظت آبزیان شیلات بدون شک با هشت پایگاه و حدود ۸۰ درصد کمبود نیرو در اینیگان قادر به حفاظت از منابع آبزیان شیلات هرمزگان نخواهدبود و نیازمند توجه ویژه و همکاری سایر دستگاه ها ذی ربط و ارگانهای دریایی است .

دریایی تاکید کرد:شناسایی بیش از ده هزار شناور غیر مجاز قایق(بیش از هزار پانصد فروند شناور غیر مجاز در شهرستان جاسک) نشان از هجمه صید غیر مجاز بر آبزیان دارد و بدون شک در صورت تداوم روند صید غیر مجاز این شناورها آسیب های جبران ناپذیری برای دریا شاهد خواهیم بود .

وی بیکاری، خشکسالی، کمبود فرصت های شغلی در سواحل، سهولت در رفت و آمد به دریا با هر وسیله و در هرزمان،سود دهی صید غیر مجاز، دسترسی و ارزان بودن ادوات صید غیر مجار در همه فروشگاه ها، فراوانی کارگاه های غیر مجاز ساخت شناور و … را از اهم دلایل افزایش صید غیر مجاز خواند و گفت: دریا بدون شک جوابگوی این هجمه صید غیر مجاز نیست.

مدیر کل شیلات هرمزگان خسارت به جامعه صیادی مجاز،فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، ورود شناورهای لنج ترال از استان های مجاور، عدم رعایت حریم های مرزی،استفاده از اتباع بیگانه بر شناورهای متخلف و غیر مجاز، تخلفات احتمالی صید صنعتی،عدم وجود سامانه ردیابی بر روی شناورهای صید سنتی در راستای کنترل و نظارت بیشتر به دلیل گرانی سامانه، قاچاق آبزیان، ایجاد آلودگی های زیست محیطی،وجود شناورهای متخلف به راحتی در بنادر،موتورهای نامتعارف و… از اهم مشکلات صید غیر مجاز و آسیب به ذخایر خواند .

وی ایجاد پایگاه های جدید،تخصیص اعتبارات جاری برای گشت زنی،تخصیص اعتبارات برای ارتقای ناوگان یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات، جذب نیروی انسانی ،همکاری همه دستگاه های اجرایی در این زمینه را از اهم ملزومات برای ارتقای برخورد با صید غیر مجاز خواند .

دریایی همچنین با اشاره به اختصاص ۲۴۰فروند مجوز صید در راستای ساماندهی وضعیت صیادی جاسک از آغاز فرایند واگذاری این مجوزها به مردم جاسک خبر داد .

وی افزود از این میزان مجوز، ۲۲۰ مجوز برای شناور های قایق دیزل و ۲۰ فروند شناور لنج آب‌های دور اختصاصی تن ماهیان است .

فرماندار شهرستان جاسک نیز با بیان اینکه بر خود با صید غیر مجاز از اولویت های این شهرستان است از همه دستگاه هایی اجرایی و ذی ربط خواست در برخورد با این مهم اتحاد و همراهی کامل را داشته باشند .

رادمهر در ادمه ضمن تشکر از تدابیر خوب اخیر اندیشیده شده از سوی شیلات در برخورد با صید ترال گفت:خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده که امید است آموزش و فرهنگ سازی صید نیز بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد .

همچینن در ادامه این نشست فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت های صید و صیادی در شهرستان جاسک گفت: این شهرستان یکی از پر ظرفیت ترین استان هرمزگان در حوزه صید و صیادی است که بدون شک نیازمند نظارت و کنترل بیشتری خواهد بود که متاسفانه تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای این مهم در شهرستان جاسک وجود ندارد‌ .

سرهنگ محمد حسن آزادی افزود: با توجه به همکاری خوب نیروی دریابانی و سپاه ، یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان در صورت تامین اعتبار و هزینه های سوخت آماده کامل برای انجام عملیات پاکسازی دارد .

در ادامه رئیس دادگستری شهرستان جاسک،نمایندگان نیروهای انتظامی و نظامی حاضر در جلسه،معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان،مسئول حقوقی شیلات هرمزگان و سایر حاضرین در این نشست به بیان نکته نظرات خود و تبادل نظر پرداختند

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=22906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.