تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

برآورد میزان خسارت سیل در شرق هرمزگان بالغ بر ۱۵۰۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان

  • کد خبر : 14111
  • 02 بهمن 1398 - 10:36
برآورد میزان خسارت سیل در شرق هرمزگان بالغ بر ۱۵۰۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان

استاندار هرمزگان گفت: طبق برآورد صورت گرفته میزان خسارت سیل در شرق هرمزگان بالغ بر ۱۵۰۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان است.

به گزارش هرمزگان امروز: دکتر فریدون همتی در تشریح میزان خسارت سیل اخیر در شرق هرمزگان، عنوان کرد: طبق برآورد صورت گرفته میزان خسارت سیل در شرق هرمزگان بالغ بر ۱۵۰۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان است.

وی با اشاره به خسارت‌های حوزه راه ها و جاده های مواصلاتی، افزود: بزرگ ترین خسارت وارده به بخش راه ها بوده است که ۶ محور شریان اصلی و ۱۰ محور فرعی و ۳۷ مسیر روستایی خاکی را شامل می شود.

استاندار هرمزگان ادامه داد: با همت جهادی اداره کل راهداری و راه و شهرسازی و همچنین مشارکت همه دستگاه ها، مراکز امدادی یگان های مهندسی نیروهای مسلح، ارتش و سپاه پاسداران همه مسیرها به جز ۳ مسیر روستایی در شهرستان جاسک و ۲ مسیر روستایی در شهرستان بشاگرد دیگر مسیرها بازگشایی شده است.

همتی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۲۴ دستگاه راهسازی شامل ۲۲ دستگاه بلدوزر، ۲۴ دستگاه گریدر، ۳۰ دستگاه لودر، ۴۰ دستگاه کامیون و ۸ دستگاه کمرشکن متعلق به راهداری، سپاه، ارتش، شهرداری ها و دهیاری ها و بخش خصوصی و ۱۸۵ نفر در حال نقش آفرینی بوده و همچنان در حال فعالیت شبانه روزی هستند.

وی گفت: نقش بخش راه ها به دلیل نقش زیر ساختی آن و فراهم سازی امکان شکل گیری و تداوم سایر بخش های امدادی، حیاتی بوده و از این رو در صدر فعالیت های ستاد مدیریت بحران قرار دارد.

استاندار هرمزگان بیان داشت: ۹۵۰ کیلومتر راه های روستایی در بشاگرد بازگشایی شده و ارتباط جاده ای با روستاها برقرار شده و صرفا ۱۱ روستای کوهستانی شهرستان جاسک و ۱۰ روستا در شهرستان بشاگرد هنوز دچار انسداد مسیر هستند که تیم های عملیاتی با جدیت و پشتکار مشغول انجام عملیات بازگشایی مسیرها هستند.

همتی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش و پرورش به ۲۱ مدرسه و ۵۲ کلاس درس آسیب جدی وارد شده است و ۳۳ مدرسه در قالب ۷۶ کلاس درس و دوسالن نیاز به تعمیرات اساسی و تجهیزات دارند.

وی در تشریح خسارت های حوزه برق مناطق سیل زده، عنوان کرد: در این بخش حدود ۲۰۰ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت نیاز به مقاوم سازی دارد و همچنین چند پست فوق توزیع آسیب دیده یا از مدار خارج شدند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه ۱۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در روستاها کاملا و ۵۰ دستگاه پست هوایی تخریب شده است، اظهار داشت: در شهرستان های بشاگرد و جاسک در ابتدا بر اثر وقوع سیل برق حدود ۲۵۰ روستا قطع و شبکه دچار آسیب کلی شد که با همت شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق استان اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات موجود به انجام رسید و برق روستاها به تدریج وصل شد به شکلی که تا این لحظه فقط ۸ روستا در شهرستان جاسک و ۳ روستا در شهرستان بشاگرد فاقد برق هستند و شاید بتوان گفت که علت اصلی عدم وصل برق این روستاها فقدان راه مناسب ارتباطی و انسداد مسیرهای دستیابی است.

همتی افزود: در حوزه ارتباطات، اصلی ترین مشکل ایجاد شده آسیب دیدگی شبکه فیبر نوری جاسک – کنارک در دو نقطه بوده است که با زحمات فناوری ارتباطات و شرکت مخابرات مشکلات عمده ارتباطی حل و فصل شده است.

وی تصریح کرد: مشکل عمده ای در برقراری ارتباط نداریم و صرفا روستاهایی که فاقد برق هستند و همزمان مسیر دستیابی آنها نیز هنوز بازگشایی نشده و امکان انتقال دیزل ژنراتور جهت تأمین برق اضطراری وجودندارد هنوز مشکل ارتباط تلفنی و موبایل دارند.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: در بخش آب و فاضلاب با توجه به خسارت‌های گسترده و قطع آب از سد جگین به عنوان منبع تأمین آب شهرستان جاسک از بدو بروز بحران، آبرسانی با تانکرهای شرکت آب و همچنین دیگر دستگاه ها و یگان های نظامی معین آغاز شد.

همتی افزود: انتقال تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز به سد جگین و شبکه راه اندازی و ارسال آب از سد جگین به تصفیه خانه و آبگیری کل شهر جاسک و روستاهای غرب شهرستان به انجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب همه روستاها به جز ۳۰ روستای شهرستان جاسک و ۶ روستای شهرستان بشاگرد و ۲ روستای سندرک میناب وصل شده است و تاکنون از ۳۳۵ روستایی که دچار قطعی آب شده بودند، ۲۹۷ روستا مشکل تامین آب آنها برطرف شده است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی شاهد بروز خسارت گسترده ای بوده ایم که مهم ترین آنها تخریب ۳۲۰۰ هکتار اراضی زراعی، ۳۵۰ هکتار باغات، تعداد دام تلف شده ۳۱۰۰، تخریب ۸۰ واحد دامداری، ۱۷۰ حلقه چاه کشاورزی، تخریب ۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ازبین رفتن ۱۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار ۶۰ سازه آبخیز داری و… بوده است.

همتی با اشاره به دیگر اقدامات عمده دستگاه های اجرایی و امدادی استان در جهت مدیریت بحران سیل در جاسک و بشاگرد، افزود: اعزام سه دستگاه بولدوزر جهت بازگشایی جاده های بین مزارع، بازگشایی ۱۱ کیلومتر جاده بین مزارع، جمع آوری و دفن بهداشتی ۱۰۰۰ رآس دام تلف شده، اعزام کارگزاران بیمه جهت ارزیابی خسارات، آغاز عملیات سم پاشی واحدهای دامی و انجام سم پاشی در وسعت ۱۱۰۰ متر مربع، آغاز عملیات واکسیناسیون دامی و واکسینه ۷۰۰ راس دام تاکنون، تأمین بذر رایگان کلزا و جو جهت کشت مجدد و احیا بخشی از اراضی کشاورزی خسارت دیده، مرمت سیل بند به طول نزدیک به ۱۹۱۷ متر، ارسال ۱۰ عدد کانتینر جهت مدارس مناطق آسیب دیده و اقدامات اولیه جهت احداث پل موقت بر روی رودخانه جگین انجام شد.

وی در خصوص اقدامات بخش امداد و نجات هلال احمر استان هرمزگان، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر استان هرمزگان درساعات اولیه بحران اقدامات ارزشمندی را در خصوص امداد و نجات با استفاده از امکانات این جمعیت و به ویژه سه فروند بالگرد و همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام رساند و حدود ۱۰۰ سورتی پروازی توسط هلال احمر و همکاران معین در نداجا و ندسا انجام شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.