تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

اهمیت فرهنگ سازی و ترویج مشارکت مردم در سلامت

  • کد خبر : 13979
  • 29 دی 1398 - 10:20
اهمیت فرهنگ سازی و ترویج مشارکت مردم در سلامت

دبیر مجمع سلامت شهرستان قشم با اشاره به ترویج سبک زندگی سالم به عنوان یکی از محورهای دومین مجمع سلامت شهرستان قشم گفت: فرهنگ سازی در راستای ترویج و ترغیب آحاد مردم برای مشارکت در بهبود وضعیت سلامتی و سبک زندگی سالم اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش هرمزگان امروز: دکتر حمیدرضا بهزادی افزود: خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر، غربالگری سرطان های شایع در راستای شناسایی زود هنگام و مراقبت بیماری سرطان در نظام بهداشتی، بالا بردن سطح مهارتهای زندگی و فرزند پروری، و شناخت اختلالات روان در راستای کاهش خشونت های خانگی و پیشگیری از سوء مصرف مواد، قلیان و سیگار و زندگی عاری از خطر برای نوجوانان، جوانان با راه اندازی کانون سلامت در محلات و بهبود شیوه زندگی در راستای پیشگیری و کاهش سوانح و حوادث جاده ای و حوادث ناشی از کار از مواردی است که در کاهش مرگ و میر موثر است.

رئیس مجمع سلامت شهرستان قشم گفت: یکی از حوزه های تاثیر گذار و مهم در توسعه و پیشرفت هر کشور مشارکت آحاد مردم و نهادینه کردن سیستم مشورت در تصمیم گیری است که سلامت جامعه را میسر خواهد کرد .

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم با تاکید بر مشارکت شوراها در حوزه سلامت افزود: دانشگاه ها ، آموزش و پرورش، اصحاب رسانه، اصحاب قلم می بایست نگاه ویژه ای به سلامت و ترویج زندگی سالم داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت سفیران سلامت در ترویج سبک زندگی سالم ابراز کرد: ترویج سبک زندگی سالم، فرهنگ سازی، استفاده از خرد جمعی با مشارکت مردم در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی سلامت باید به صورت جدی مد نظر گرفته شود و می بایست شاخص های زندگی سالم بر اساس پارامترهای استاندارد تعیین و با برنامه ریزی در جامعه ساری و جاری شود زیرا که پیشگیری بهتر از درمان است.

رئیس دبیرخانه سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: سلامتی فقط بیمار نبودن نیست، سلامتی یک رفاه و آسایش کامل در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که همه این ابعاد به یکدیگر مرتبط و ارتقاء همه آنها باید مهم تلقی شود.

دکتر حیرانی با تاکید به آموزش بانوان افزود: سلامتی حاصل فعل و انفعلات اجتماعی است که تک تک افراد و سازمانهای جامعه درگیر آن هستند. هر شخص به عنوان یک فاعل می بایست در امر سلامت و عواملی که شاخص های سلامت را افزایش می دهد مشارکت داشته باشد.

دکتر علی حیرانی با اشاره بر تنظیم برنامه عملیاتی در راستای ارتقاء سطح سلامت مردم گفت: اصلاح باورهای مردم در تامین سلامت با به نمایش گذاشتن تبعات رفتار ناسالم، استفاده از افراد با نفود در اجتماع، ارائه راهکارهای سبک زندگی سالم در برابر باورهای اشتباه و سرمایه گذاری در امر آموزش، خصوصا آموزش بانوان در ترویج زندگی سالم و کاهش مرگ و میر تاثیر بسزایی خواهد داشت .

دومین مجمع سلامت شهرستان قشم با حضور دکتر حیرانی رئیس دبیرخانه سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، علیرضا نصری رئیس مجمع سلامت شهرستان، دکتر بهزادی دبیر مجمع سلامت، روسای ادارات، دهیاران، سمن ها و کانون های فرهنگی سطح شهرستان و جمعی از خیرین در سالن فرمانداری با دو محور ترویج سبک زندگی سالم، کاهش مرگ و میر و امنیت سلامت جامعه با ساماندهی اتباع خارجی برگزار و بیانه این مجمع توسط حاضرین امضاء شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=13979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.